När börja tävla egentligen?

Har dom ingen klubbdressyr?

Men @fio , har du missat allt mitt gnäll de senaste åren om att den här klubben aldrig anordnar nånting? Under de fyra år jag ridit här tror jag dom anordnat fem klubbisar i dressyr. Då med de årliga klubbmästerskapen inräknade;).

Detta ÄR dock på bättring med nytt fräscht blod som är peppad att arrangera mer. Så på söndag har vi årets andra programträning.

Det kanske är så enkelt att folk hellre betalar sina avgifter och startar på en liten lokal tävling än anordnar ngt själv?
Är man trygg i sin ridning till vardags har man större förutsättningar att kunna rida även på tävling.

Det ÄR skillnad på tävlings miljö.
Du måste fokusera innan som de flesta som ska prestera.
För mig är det Där det brustit. Jag kunde inte programmen, vilket är en förutsättning för att kunna fokusera på att rida som jag har planerat i varje detalj.
Halvhalt, framåt...........Att "gå in i bubblan" FOKUS!!!

Skicka ut hästen på en hopptävling med nergrävda hinder o den har fått bästa möjliga miljöträningen.

Det är även många klubbar som tagit in mentala tränare. Jag var på en för Annica -golfproffset' tränare o det var nyttigt. Rekommenderas varmt..

Min personliga åsikt är att vill man tävla lc-lb hela livet o är nöjd så fine.
Värre är det med de som tävlar la o gör ett års uppehåll om de blir upp klassade.

De duktiga ekipegen är inte ens ute o luftar sina i de klasserna, så så länge domarna orkar så....
Glöm inte att det är gräsrötterna som sponsrar eliten.

Kvalen har gjort att inte bara närmast sörjande behöver se sämre ridning i högre klasser. Mer publikvänligt.

Men @fio , har du missat allt mitt gnäll de senaste åren om att den här klubben aldrig anordnar nånting? Under de fyra år jag ridit här tror jag dom anordnat fem klubbisar i dressyr. Då med de årliga klubbmästerskapen inräknade;).

Detta ÄR dock på bättring med nytt fräscht blod som är peppad att arrangera mer. Så på söndag har vi årets andra programträning.

Ja det har nog försvunnet bland allt gnäll på ridhusbygget. Men hur opåverkbara är klubben? Vår klubb som är jättestor hopp och dressyr ska ev. anordna gymkhana för att nån ville det.. jag ska arbeta på någon startfälttävlan tror jag!

@fio Om vi säger som så; ridhuset är ännu inte klart och ridbart. Ger det månne en hum om hur det går till här? Men som sagt börjar det kring arrangemang som klubbtävlingar/programträningingar/träningar se mycket ljust ut:).

Kl
Måste bara fråga er som tycker att man tävlar när man rider på godkänt- och lite er andra oxå, vad är godkänt i LC egentligen?
I en LC upplever jag att man får nära 60% om hästen är hyfsat stadig men inte nödvändigtvis eftergiven- vägar prydliga, övergångar på rätt plats, munnen stängd och inga extra manövrer typ skygga för domaren.
Det är vad jag sett i LB som kravet på form kommer mer på allvar. Samma ekipage kan få 60% i LC och 55% i LB just på grund av att hästen inte är "på tygel".

Så min åsikt är att LC rider ponnyryttare, ridskoleryttare och "newbies". De som jag känner som tävlar dressyr startar LB direkt och det är kanske därför det inte ordnas så många LC klasser?
Sen att hästen inte är redo - det vet ju inte hästen att den fick ig på sitt program? Den lufsade runt mellan staket och gjorde gissningsvis vad den brukar göra och det är väl ändå inget som knäcker självförtroendet på HÄSTEN att en domare anmärker på formen?
Nej - varsågod att tävla LC tycker jag. Och blir det 45% så har man mycket att träna på... Men hästen mår väl inte sämre av att det var en tävling- den lär som sagt gå på motsvarande vis hemma.
Jag har iofs sett ekipage som inte varit redo även i denna klass men det har varit extremt spända och tittiga, eller inte lärt sig galopp ännu. Kanske är dem ni menar:-)

Om hästen utsätts för en miljö den inte tränats eller förberetts för och som gör den ängslig, plus en ryttare som då kanske inte förmår inverka på ett sätt som hästen känner igen, så tror nog jag att självförtroendet hos hästen kan få sig en knäck. I alla fall om det är en känslig häst.

Om hästen rids lika illa hemma (hur svårt kan det vara att uppnå över 50% i LC?) och är lugn så lär väl inget mer hända än att domaren förmodligen blir matt på den dåliga kvaliteten och medtävlarna blir glada över en konkurrent mindre.

@Solis Lokala dressyrtävlingar i Norrland är mycket mycket lugna och behagliga tillställningar. Väldigt likt en klubbisdressyr skulle jag säga:).

Aha! Då har vi olika referensramar. Om det inte hade varit så långt så hade man ju kunnat tävla i Norrland då. Här är det oftast mer liv och rörelse.

Det är därför man ska försöka att inte ställa för höga krav på sig själv och indirekt hästen, man ska åka dit och rida igenom och se till att hästen får en så trevlig resa det går.. Så min inställning är enbart för att försöka att inte bli så nervös för om jag ställer höga krav på mig själv då kommer nerverna krypandes.

Samt jag kommer åka ut med en eller två tanthästar och jag tror de kan leva med en darrig matte, detta just för att komma över tröskeln innan de yngre ska ut.. jag funderar dock på att låta en catchdriver rida de första tävlingarna på den yngre just för att hon ska få så god start som möjligt.

Fyraåringen ska ev till ryttare men de andra är ju kvar och tid går rasande fort.

@Fenestra, jag har inga krav på att man faktiskt rider på 60%. Men jag blir förvånad över att man vill tävla och anser det så viktigt att få göra om man inte ens lägger ner energin för att lära sig rida sin häst i en god grundform.

När man ska gå upp har jag ingen åsikt om.

Det kanske är andra svagheter än grundformen som orsakar att man inte uppnår godkända %? Exempelvis min femåriga fjording. Har inte fått nedslag för formen ens på LA, däremot räcker hon inte till i längningarna.
Och jo, jag ser en vits att larva runt på LA på 55-58% i den klassen med en sådan häst eftersom "minst 55%" innebär SM-kval.

När man "ska" gå upp får man väl tycka vad man vill om, men för att kvala in till MSV B räcker det med 62% i MSV C så ligger man över 62 är det uppenbarligen OK att gå uppåt.

Det beror ju på vad man har för mål med tävlandet, också.
Alla har - faktiskt - inte målet att vinna klassen.
Jag är en sådan, har inte en chans att vinna LA med mina fjordingar. Ett mål i sig är att på sikt kunna klättra i klasserna och komma över 62%.

Ja mackan vad är egentligen din poäng :sneaky:

Alltså först och främst börjar man rida på ridskola, sen kan man vara med på ridskolans egna klubbtävlingar, sen efter x-antal år kanske man skaffar en egen häst och förhoppningsvis en tränare, sen när man tränat ihop sig kan man ju börja med att rida klubbtävlingar, pay and ride´s och programridningar innan man ger sig ut och tävlar. Där får man en indikation på hur man ligger till och sen kan man träna på att förbättra det. Alltså idag finns det en hel drös varianter att välja på innan man kommer till tävling.

Tja, det är ju en sorts ridkarriär.
Eller så får man ponny som femåring, rider barbacka i skog och mark i fri form tills man som 13-åring får större ponny och sadel följer med, fortsätter att rida i skog och mark tills man som vuxen, efter fem års hästuppehåll köper en oinriden varmblodstravare, börjar rida för privatinstuktör som 30-åring och börjar tävla som 38-åring utan att ha satt sin fot på ridskola.
Och rider runt på sina travare och fjordingar i både western och dressyr och är nöjd med det man gör trots att man inte når de höga poängen.

Fast även om man bor där väldigt få eller inga klubbtävlingar el dyl ordnas så kanske man kan gå ihop några stycken och ordna något tävlingsliknande själva.
Jag förstår inte riktigt varför tävling är så otroligt viktigt för en del att de prompt ska ut innan de är redo ens på hemmaplan.

Man kanske tycker att det är kul att vara med på en riktig tävling?

Jag kan inte se att det skulle vara lika intressant att rida "något tävlingsliknande själv".
Jag ser en vits med att läsa domarprotokollet och se vad jag får nedslag för och vad de berömmer.

Sedan vill jag ha det sagt, att jag har inte ridit LC under godkänt.
Den enda LC jag någonsin ridit, blev på 67% på en fyraårig fjording.
Därefter har jag ridit några LB, som lägst på 59.8% och därefter över 60-strecket, fem LA på en femårig fjording med som sämst 53% (skruttdålig ritt, inte i närheten av hur hon jobbar här hemma), LA och MSV C på kallblodstravare med mellan 56% (sämsta på MSV C) och 61.7% på en LA:4.

Jag ser, liksom flera andra, LC som ren grundridning och är mina hästar inte mer utbildade än LC så ser jag ingen personlig vits med att rida tävling.
LB är lite mer utmanande för de hästar jag har, och jag gillar utmaningar.

Det kanske är andra svagheter än grundformen som orsakar att man inte uppnår godkända %? Exempelvis min femåriga fjording. Har inte fått nedslag för formen ens på LA, däremot räcker hon inte till i längningarna.
Och jo, jag ser en vits att larva runt på LA på 55-58% i den klassen med en sådan häst eftersom "minst 55%" innebär SM-kval.

När man "ska" gå upp får man väl tycka vad man vill om, men för att kvala in till MSV B räcker det med 62% i MSV C så ligger man över 62 är det uppenbarligen OK att gå uppåt.

Det beror ju på vad man har för mål med tävlandet, också.
Alla har - faktiskt - inte målet att vinna klassen.
Jag är en sådan, har inte en chans att vinna LA med mina fjordingar. Ett mål i sig är att på sikt kunna klättra i klasserna och komma över 62%.

I mina trakter finns en fjording som slagit många toppstammade halvblod och både vunnit och placerat sig i LB och LA. Otroligt välriden och ryttaren är noggrann och rider för att vinna. Sorry för OT var bara tvungen att yttra mig då jag är så imponerad av den lilla fina fjordingen.

Det är därför man ska försöka att inte ställa för höga krav på sig själv och indirekt hästen, man ska åka dit och rida igenom och se till att hästen får en så trevlig resa det går.. Så min inställning är enbart för att försöka att inte bli så nervös för om jag ställer höga krav på mig själv då kommer nerverna krypandes.

Samt jag kommer åka ut med en eller två tanthästar och jag tror de kan leva med en darrig matte, detta just för att komma över tröskeln innan de yngre ska ut.. jag funderar dock på att låta en catchdriver rida de första tävlingarna på den yngre just för att hon ska få så god start som möjligt.

Fyraåringen ska ev till ryttare men de andra är ju kvar och tid går rasande fort.

Jag förstår precis hur du känner dig inför tävling. Jag är oerhört kritisk mot mig själv och min ridning så för mig handlar det om att få grepp om den mentala biten, att ta det lugnt och rida precis som vanligt, som på träning, att inte få prestationsångest. Tyvärr har jag ingen förlåtande tanthäst utan en häst med ett rejält knippe nerver och som är överambitiös. Hon vill så otroligt mycket men har väldigt lätt för att bli stressad och ängslig om hon inte riktigt förstår. Kanske är jag överdrivet försiktig, men vi började med klubbtävling där vi styrde runt LC på 72% (realistisk bedömning, kritiska jag har sett filmen från ritten) och något lägre i LB (också helt realistisk bedömning). Jag valde enkla klasser för att vi skulle få koncentrera oss på annat än ”krumelutter”. Hästen var mycket nöjd med sig själv, jag lyckades hålla nerverna i styr och kunde därmed hjälpa henne till en trevlig resa där hon fick känna sig riktigt riktigt duktig. Nu letar jag noga efter lämpliga lokaltävlingar med bra miljö där hon förhoppningsvis kan fortsätta tycka det är skoj och känna sig duktigast i världen. :)

Man kanske tycker att det är kul att vara med på en riktig tävling?

Jag kan inte se att det skulle vara lika intressant att rida "något tävlingsliknande själv".
Jag ser en vits med att läsa domarprotokollet och se vad jag får nedslag för och vad de berömmer.

Sedan vill jag ha det sagt, att jag har inte ridit LC under godkänt.
Den enda LC jag någonsin ridit, blev på 67% på en fyraårig fjording.
Därefter har jag ridit några LB, som lägst på 59.8% och därefter över 60-strecket, fem LA på en femårig fjording med som sämst 53% (skruttdålig ritt, inte i närheten av hur hon jobbar här hemma), LA och MSV C på kallblodstravare med mellan 56% (sämsta på MSV C) och 61.7% på en LA:4.

Jag ser, liksom flera andra, LC som ren grundridning och är mina hästar inte mer utbildade än LC så ser jag ingen personlig vits med att rida tävling.
LB är lite mer utmanande för de hästar jag har, och jag gillar utmaningar.

Fast jag har inte sagt att man inte skulle få tävla på riktig tävling direkt, även om man kravlar sig runt på 45%. Det jag påpekar är att det faktiskt finns alternativ där man får träna på att tävla. Man måste inte välja den riktiga tävlingen det första man gör.

Sedan förstår jag inte varför du räknar upp en ”meritlista”? Dina resultat är väl inte uppseendeväckande åt något håll utan högst normala. Jag har aldrig nämnt något om någon 60%-gräns, utan tycker (som tidigare nämnts) att det är OK att tävla även om hästen inte är eftergiven så länge man är medveten om det och kan ta kritiken man får för det. Men, återigen, om man ”bara” vill träna på att tävla så finns trevliga alternativ.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 111
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama