När börja tävla egentligen?

@Pontevecchio hur ska man lära sig att rida sin häst i form då om man inte har någon häst att träna på? Jag kan ju bara tala för mig själv men jag har stampat på samma fläck i år nu, det här med kontakten är svårt som sjutton för mig. "Några timmar" har jag definitivt lagt vid det här laget.

Jag tycker att LC ska utgå främst från vägar och prydlighet i ridningen, inte formen. Då finns ju ingenting för oss ovana som behöver träna mer att tävla i. Och efter 10 år i sadeln bör man få vistas på tävlingsbanan tycker jag allt. Pay&ride har jag aldrig sett här uppe.

Och jag tänker på att träna upp sin hästs självförtroende.
Varför ge sig ut på tävling med så mycket annat svårt runt sig om den inte är klar för uppgiften?
Det krävs ju att ge sig ut och miljöträna hästen och det måste man inte göra på tävling, finns många andra tillfällen att miljöträna.

Jag tycker att man alltid ska se till att hästen klarar av de uppgifter man ger den så den kan ha förtroende för mig som ryttare/ledare.
Det ska vara trevligt för hästen att träna, den måste få känna sig duktig.

En ganska lätt regel är att alltid träna ett snäpp högre än man tävlar.
Prova programträning först.

Iom den allmänna uppfattningen att man bör kunna rida på godkända poäng så är det väldigt märkligt att poängen 1-6 ens finns.

Jag har ruskigt dåliga tävlingsnerver och har "tävlat" en enda gång som vuxen vilket resulterade i att jag diskades då jag glömde vänta på starsignalen :D
Jag kommer sätta igång min 18 åriga avelsmärr, hon är fullt frisk men bara varit morsa i stort hela livet. Dock inriden men ej utbildad.
MEN jag behöver ridtimmar om jag ens ska våga komma på tanken att rida de yngre sen så jag ska sätta igång henne så får vi se om jag kan övertyga henne om att låta mig rida lite dressyr på henne.. Kan bli spännande..

I vilket fall som helst om jag nu kommer så långt som till start, utan att fastnat på toaletten, min mage ballar ur när jag blir nervös, så har jag delat upp det i steg.

Jag kommer inte komma ut på banan före jag är 40 år och mitt mål nummer ett är att komma in på banan.. Vet inte ens om mitt sto sett ett dressyrstaket i hela sitt liv.
Sen tänkte jag bygga uppåt 40%, 50% 60%.. Jag ska se till att ha riktigt fin skumpa att skåla i vid första ritten på godkända procent.
Sen får väl folk tycka att det är förfärligt illa att rida under 60% men jag är så gammal och ingen tackar mig för att jag stannar hemma så det kommer jag skita högaktningsfullt i.. Kanske man kan bjuda på ngr goda skratt i alla fall..
Mina hästar kan som tur är inte läsa så om jag klappar om och berömmer dem oavsett resultat så tror jag de är nöjda ändå.

@Pontevecchio
jag kan känna att det är förvånande att man köper en egen häst om man inte ens kan rida en häst i LCform. Hur ska hästen hålla om man inte ens uppnår godkänd form hemma?

Detta håller jag verkligen med om!
Sen att tävlingsmiljön med en massa nerver ser till att både häst/ryttare inte presterar som dom brukar är en helt annan sak.

Jag håller med om att det är lite för svårt att börja tävla, nog borde vi kunna ha något lättare att börja i liknande hoppningens clear round i 0,8 m för häst?
Något man kan vara med i på sitt varmblod, eller kallblod eller unga häst?
För att inte tala om ridskoleekipagen, som förvisso kan vara väldigt duktiga men där många ridskolehästar kanske inte är så flotta och dessutom blir lite svåra för sina ryttare när de plötsligt inte är hemma i sitt eget ridhus med sin egen flock.
Kanske clear round är en lösning?
Eller avdelningaridning, för att ha flera ekipage på banan?
Vi som gillar den här grenen får inte glömma att för många är det rätt läskigt att gå in ensam på banan, bli bedömd och ha publik...
Jämför med debatten om ponnyrytterna på elitnivå i Sverige som ska ha inverkningsridning på SM-nivå och DE ryttarna tycker att det är obehagligt?
Nog vore det roligare att låta fler få chansen att prova på, helt utan att behöva "satsa" eller bli duktig?

Det förutsätter ju också att vi som vill "satsa" lite och bli duktiga och komma upp i klasserna låter de nya ryttarna få plats på de klasserna och inte rida de för att få rosetter då ;-)

JAG tycker att alla får tävla, oavsett resultat, så länge hästen är fräsch och rids på ett schysst sätt. Att se en kamp på framridningen eller obehaglig ridning på tävlingsbanan är INTE okej.
Enligt mig är den obehagliga ridningen dock vanligare hos de ryttarna som VILL mycket men inte tränar på ett bra sätt för att nå det, och det är nog inte tävlandet i fråga utan tränarna som borde ta tag i det.
Att en glad tjej/kille rider sin häst över tygel hela programmet eller inte får hästen i galopp på banan och därför inte får godkända poäng stör mig inte alls, det är roligt så länge både häst och ryttare har en rolig dag på tävlingen även om de inte lyckas rida så bra att poängen blir hög bara man inte straffar hästen som inte valt att tävla på något sätt.

Vi slussades ut i div3-dressyr ganska tidigt, ponnyerna gick väl på tygeln i bästa fall 50% av programmet. Reds som ryttartest, min klubb är inte superfokuserad på att ligga högst i resultatlistorna utan alla som vill och är mogna för det ska få prova på att tävla - Vilket jag tycker är skitbra, lagtävlingar i de lägsta divisionerna är bra mycket roligare och mer "gemenskap" än att åka ut och tävla själv, dessutom bra att träna då man åker en större grupp där någon garanterat har koll - man kan glida lite på andras tävlingsrutin medan man skaffar sin egen.

Gällande LC dressyr tycker jag snarare det är frustrerande när "för duktiga" rider de klasserna i all evighet. Vill man ut och tävla tycker jag man kan göra det så snart man behärskar hästen tillräckligt för att vara "säker" för sig själv och andra på tävlingsplatsen. Jag själv åker inte och tävlar om jag inte tror mig få ca 60% eller mer - eftersom jag tävlar för en bra placering. Har lite svårt att förstå de som åker på tävling efter tävling med 45-55% men de kanske serdet som träning eller nåt, iom att Pay and Ride är ovanligare än pay and jump.

Hur eller som - att någon är för "dålig" för klassen stör ju inte de andra tävlande något nämnvärt, woho, en ryttare till som kanske gör att placeringarna blir lite fler... ;) Att någon däremot rider tio tävlingar på 70%+ i LC utan att gå upp en klass tycker jag är lite svårare att förstå.

Det är du och jag då @Fenestra ;)

Varför förutsätter du att alla hästar har samma uppgift för att de går samma program @DressyrMupp? Kraven ställer man ju själv så om hästen är klar för uppgiften eller inte är ju individuellt. Vissa kanske tänker satsa på en väldigt bärig häst och slarva lite med vägarna, andra vill verkligen få igenom hörnpasseringarna etcetc. Och jag tycker det är helt okej att ge sig ut i så enkla klasser och se det som träning. Tävlingsplatsen kan man inte träna på annat än under just en tävling.

@Pontevecchio
jag kan känna att det är förvånande att man köper en egen häst om man inte ens kan rida en häst i LCform. Hur ska hästen hålla om man inte ens uppnår godkänd form hemma?

Detta håller jag verkligen med om!
Sen att tävlingsmiljön med en massa nerver ser till att både häst/ryttare inte presterar som dom brukar är en helt annan sak.
Känner du likadant för ponnyer som köps till 6-7-åriga barn?

@Bluefish, rida lär man sig på ridskolan i min värld. Det ska inte ta år att lära sig kontakt när man kan grunderna. Och köper man egen häst utan att kunna det så tar man privatlektioner och lär sig på ett år.

Det som är mest intressant är att vi har en skala 0-100% och man ska enligt de flesta rida på minst 60% men om man sen rider på 70-75% ska man gå upp en klass?

Jag som är en riktig nörd skulle absolut kunna ligga kvar och nöta bara för att få 75+ % i en klass eller tom sträva efter att kunna rida på 80%..

Någonstans är det väl ändå märkligt att godtagbart är ett spann på max 15% i klasserna..

@cherriduracell, nej men i de fallen brukar föräldrarna se till att barnen får träning och lär sig. I vuxen åldern verkar folk köpa en häst, skita i att träna men ändå ska de prompt tävla. Varför är tävlandet så viktigt?

Jag red inte min häst bra när jag köpte henne, ridningen var ju inte hälften så rolig som nu när vi lärt oss mycket mer.

@Fenestra, att 1-6 finns är för att man kan missa på en rörelse, det har jag full förståelse för. Eller att man är nya eller hästen blri spänd osv osv. Men att inte kunna rida i form hemma men ändå anse att man ska tävla? Tom som nån här ovan skriver, kräva att det finns klasser (!) för icke i form ridning.

@Pontevecchio fast då borde man ju isf kunna nöja sig med 6 och uppåt, allt annat är ickegodkänt. Jag vet varför man har ett så stort spann, det jag inte kan förstå är varför man man ska ha utrymme på 60-75% i klasserna.. Ska man hårdra det så kanske man ska upp på ännu högre procent innan man går upp, för onekligen så är det ju faktiskt hela 25% upp till perfekt.

Ex så kanske hästen fungerar utmärkt hemma men ihop med ryttarspändhet så går den pottaskit på tävling. Jag kan mycket väl tänka mig att mitt sto kan komma att reagera så ihop med min kassa nerver.. Det kan jag inte träna på på annat ställe än tävling, som ngn skrev så kan man miljöträna på andra sätt.. Ja visst om det är hästens nerver det handlar om men inte om det är ryttarens.

@cherriduracell, nej men i de fallen brukar föräldrarna se till att barnen får träning och lär sig. I vuxen åldern verkar folk köpa en häst, skita i att träna men ändå ska de prompt tävla. Varför är tävlandet så viktigt?.
Tävlandet är en kul del av att hålla på med ridning, gillar man atttävla mer än träna så är det väl lite ens egen ensak. För attdet ska gå bra på tävling behöver man ju träna, vill man inte träna, har man säkert tävlandet som hobby? Spekulerar bara.

@Bluefish, rida lär man sig på ridskolan i min värld. Det ska inte ta år att lära sig kontakt när man kan grunderna. Och köper man egen häst utan att kunna det så tar man privatlektioner och lär sig på ett år.

Ojdå, om jag skulle rida kvar på ridskolan skulle jag rida betydligt sämre än när jag ridit utan tränare. Alla ridskolor är inte per automatik bra ridskolor.
Precis som i övriga livet måste ju ryttare få lära olika fort. Man kan inte slå fast att inom den här tidsramen ska du kunna, annars kan du ta ditt pick och pack.

@Pontevecchio io För mig handlar det inte om att kräva att det ska finnas "icke-i-form-klasser" utan snarare klassr som helt enkelt är lättare att börja med. Det är så mycket som spelar in när man börjar tävla att tex avdelningsridning eller ryttartest är mer pedagogiskt att börja med än ett sedvanligt LB-program. LC är extremt ovanligt att hitta på storhästtävling.

Jag tycker att det är bra att ryttare faktiskt kommer ut och tävla för att släppa stigmat det annars lätt blir.

Sen tycker jag att du är mer än lovligt orättvis med din kommentar till Bluefish att man lär sig känslan i kontakten på ett år. Alla har olika lätt/svårt för olika saker. Och det beror även helt och hållet på vad för hästmaterial man har att lära sig på.

Håller med om att lättare klasser vore ngt att träna på, jag skulle vilja ha klasser med bara skritt och galopp:angel:

@Pontevecchio fast då borde man ju isf kunna nöja sig med 6 och uppåt, allt annat är ickegodkänt. Jag vet varför man har ett så stort spann, det jag inte kan förstå är varför man man ska ha utrymme på 60-75% i klasserna.. Ska man hårdra det så kanske man ska upp på ännu högre procent innan man går upp, för onekligen så är det ju faktiskt hela 25% upp till perfekt.

Ex så kanske hästen fungerar utmärkt hemma men ihop med ryttarspändhet så går den pottaskit på tävling. Jag kan mycket väl tänka mig att mitt sto kan komma att reagera så ihop med min kassa nerver.. Det kan jag inte träna på på annat ställe än tävling, som ngn skrev så kan man miljöträna på andra sätt.. Ja visst om det är hästens nerver det handlar om men inte om det är ryttarens.

Fast det finns ingen uttalad regel ang. 75% osv öht. Det finns ett uppklassningssystem, övrigt är bara svenskt gnäll från andra ryttare som anser att ngn "snor deras rosetter".

@Fenestra, jag har inga krav på att man faktiskt rider på 60%. Men jag blir förvånad över att man vill tävla och anser det så viktigt att få göra om man inte ens lägger ner energin för att lära sig rida sin häst i en god grundform.

När man ska gå upp har jag ingen åsikt om.

@cheriduracell men vad är roligt med tävling om man inte kan vara med och tävla? Om man rider på 45% kommer man aldrig få en rosett.

Det är du och jag då @Fenestra ;)

Varför förutsätter du att alla hästar har samma uppgift för att de går samma program @DressyrMupp? Kraven ställer man ju själv så om hästen är klar för uppgiften eller inte är ju individuellt. Vissa kanske tänker satsa på en väldigt bärig häst och slarva lite med vägarna, andra vill verkligen få igenom hörnpasseringarna etcetc. Och jag tycker det är helt okej att ge sig ut i så enkla klasser och se det som träning. Tävlingsplatsen kan man inte träna på annat än under just en tävling.

Varför skulle inte alla vilja ha samma förutsättningar till dom moment som ingår i programmet?
Varför slarva med vägar etc? Att just sätta alla moment ÄR tävling.

Visst måste man sen träna i tävlingssammanhang, har inte sagt annat men en häst som fått mycket miljöträning och är van med att byta miljö går det mycket lättare med.
Att rida programträning med knoppar och tävlingsskrud ger också tävl.träning.

Jag kan bara inte förstå varför man ska utsätta hästen för något den inte är färdig för.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 095
Senast: Fiorano
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 213
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Emro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25