Sv: När börja dagis/förskola..?
Har inte läst hela tråden men nu tycker jag du är orättvis Vet ju visserligen inte hur det är söderut hos dagmammorna men dagmammorna här uppe (dom jag vet av) har då både ordentliga lekplatser ute med cyklar, sandlåda, gungor, rutchkanor, traktorer mm mm och en massa bra leksaker, soffor kuddar, böcker och sånt inomhus.
Min mamma var dagmamma när jag var liten och nej dagbarnen fick inte leka i tvrummet men det fick inte vi heller när vi var hemma Sen att dagmamman kan bli sjuk, ja men ser man till sig själv, hur ofta är man själv sjuk?!
*Utbildad personal
*Större lokaler och mer plats ute
*Mer anpassade lokaler och uteplats, tillgång till mer material osv.
*Flera personer, inte katastrof om barnet inte älskar varenda en.
*Möjlighet för personalen att hjälpas åt och dela upp jobbet - barnen behöver inte sysselsätta sig själva medan maten fixas, exempelvis.
*Inte lika sårbart om någon personal blir sjuk som om dagmamman blir sjuk
*Fler barn, lättare att hitta nån man kommer bra överens med i samma ålder (inte så viktigt i början, men kommer bli viktigare sen).
Det var för oss ett väldigt enkelt val. Hemmiljö har vi ju hemma, det dagis kan erbjuda som vi inte har är ju just ett helt hus som bara är gjort för barn, med massor av leksaker, kuddar, etc, och en egen lekplats med bollar, vagnar, cyklar, sandlåda etc att leka med. Hos en dagmamma så ska ju dagmamman bo där också, säger sig själv att inte allt i hennes bostad är optimerat med tanke på barnen, utan att där också är en hel del man inte får röra eller dit man inte får gå. Och ingen dagmamma har så fin uteplats och så fin utrustning som ett dagis, de har ju helt andra resurser där än vad en enskild person vanligen kan bekosta. Visst kan en dagmamma gå till närmsta lekplats med barnen, men det gör vi ju själva också.
Har inte läst hela tråden men nu tycker jag du är orättvis Vet ju visserligen inte hur det är söderut hos dagmammorna men dagmammorna här uppe (dom jag vet av) har då både ordentliga lekplatser ute med cyklar, sandlåda, gungor, rutchkanor, traktorer mm mm och en massa bra leksaker, soffor kuddar, böcker och sånt inomhus.
Min mamma var dagmamma när jag var liten och nej dagbarnen fick inte leka i tvrummet men det fick inte vi heller när vi var hemma Sen att dagmamman kan bli sjuk, ja men ser man till sig själv, hur ofta är man själv sjuk?!