När bör man tävla högre klass?

Horzelover

Trådstartare
Hallå alla tävlingsryttare på alla nivåer.

Jag har ganska nyligen börjat tävla i dressyr (tidigare hoppning men blivit feg) i LC och LB. Jag tyckte senaste rundan med min nya häst gick jättebra, inga direkta missar men han var något loj och svarade lite dåligt framåt. Min kompis som var med sa efteråt "åh, jag har aldrig sett dig rida så bra och vad bra det gick". Hon brukar vara brutalt ärlig.

När protokollet kommer har jag inte ens fått godkänt resultat:confused:
utan strax under. Det stod att hästen var "hygglig i formen". Hon som vann hade 74 % och har tävlat i två år i de här lätta klasserna och vunnit jättemycket. Det är det jag inte förstår, varför går man inte vidare när man vunnit och blivit placerad massvis med gånger i de lätta klasserna? Man har ju fått bevisat att man fixar den nivån. Det är klart att man till viss del fattar att det måste vara gött att få en massa rosetter och vinster för egot och så men det känns som att vi andra som inte har lika flotta hästar och rider lika bra är helt chanslösa.

Personligen skulle jag nöja mig om jag vunnit ett par gånger (tror jag). I hoppningen är det på något sätt mer självklart när man ska gå vidare eller vad säger ni, när ska man byta till en högre klass?

Sv: När bör man tävla högre klass?

Den här diskussionen har varit uppe ett antal gånger.

Jag har gått upp en klass när jag ridit varje start i tex LB på över 65% och högre, då brukar jag känna mig färdig, men självklart måste ju hästen också vara redo för en högre klass.

Men det kan ju vara så att ryttaren inte klarar av högre klasser? Hästen kanske inte klarar av högre klasser? De kanske bara tränar lite på "kul" hemma och tävlar för nöjes skull och inte satsar stenhårt? Det blir mkt mer träning om man ska rida MSV än om man ska rida LC-LB.

Från en utomstående som inte är tävlingsmänniska:
Om din häst är "lite seg" så visar det sig både i varje moment det syns OCH i helhetsbedömningen. Hästen hade alltså haft råd att göra fler missar och ändå fått mer poäng om helheten varit bättre.

Angående varför vissa inte går upp i klass så kan jag inte svara, men i vissa fall kanske det kan bero på att man inte tycker ekipaget är redo för nästa nivå än rörelsemässigt/formmässigt även om de är klockrena i just den klass de rider nu?

Jag är en av dem som tävlat LB i många år, min häst har haft mkt skador och har haft svårt med styrka och bärigheten och därför har vi inte varit redo att ta klivet upp till LA förrän fram tills för ngt år sedan. Vi hade både vinster och placeringar i LB men var inte färdiga för LA helt enkelt. Att bara träna räcker inte för mig utan jag behöver tävlingarna för motivationen. Nu rider vi LA men startar alltid en LB som "förklass"

Jag ser oftare att ryttare går upp i klasserna för fort utan att vara färdiga för det än att de stannar kvar för länge. Det är inte fel att stanna kvar ett tag i en lägre klass för att få sjävförtoende. Om du har fått lägre poäng så är du antagligen på den nivån ( i alla fall den dagen) och du hade inte fått högre poäng för att nivån på de övriga varit lägre. Du har precis börjat tävla och om du fortsätter att träna och tävla mkt så kommer du också att komma upp till högre poäng förr eller senare.

Finns flera olika orsaker till varför man inte väljer en högre klass.
1. De är "rosettplockare", med andra ord bryr sig ryttaren bara om att vinna och ställer upp i lättare klasser för att få en blå-gul rosett
2. De tävlar bara för skojs skull, kanske egentligen "skogsmullar" när de är hemma och tävlar för skojs skull.
3. Ryttaren känner sig inte redo
4. Hästen kanske inte har kapacitet för mycket mer..
5. Hästen är ung och ska rutin på tävlandet
6. Hästen har någon äldre skada som gör att den inte kan tävla på högre nivå
7. Ryttaren har någon sjukdom/skada
8. Hästen är gammal och håller på och "avrundar" sitt liv som tävlingshäst
9. Ryttaren har inte tillräckligt bra självförtroende och tror sig passa i lättare klasser.
Ja, det finns säkert fler anledningar.. :) varför inte fråga personen i fråga varför den inte tävlar högre klass?

Ja nu var jag ju inte bara intresserad av vad just den här människan har för motiv att stanna kvar i LB utan i största allmänhet.

Jodå jag får kämpa vidare, det är ju inte det viktigaste att vinna utan att delta ;)

Jag har också mycket funderingar kring detta med att gå upp en klass eftersom jag är omringad av människor som tycker och tänker helt olika. Jag känner en person som anser att man inte ska hoppa upp en klass förän man rider på typ minst 70%. En annan menar att testa, man kommer ldrig någon stans om man inte testar. Jag själv har väl kört lite på det sista, mkt pga att det ofta är enkelt när man ser vilka klasser som finns på tävlingarna. Jag red i början på 2010 enbart LB men fick för mig att vi valsat där tillräkligt nu och bestämde mig för att starta LA. Jag gjorde detta, med vetskapen om att jag inte skulle få några lysande poäng och mycket riktigt hamnade jag på 58% vilket JAG var nöjd med. JAG var nämligen ute efter en utmaning, att klara av att rida programmet, få en bedömnig som är hårdare än i LB ochför att helt enkelt komma över den där "magiska" gränsen till LA. Nu är min häst ganska ojämn och kan lika gärna knåpa ihop 64% i LA när vi bara fick 58 i LB:n... Men vad gör det? Vår tid kommer och tills dess får vi väl kämpa. Så därför tycker jag: Behärskar du och hästen momenten i programmet, kan ni rida det rätt igenom, utan problem hemma? Vad väntar du på? Ut och tävla!

Är det ändrat i TR nu med uppklassningspoäng? För det är väl stor häst vi talar om? Man blir ju uppklassad efter en vissa summa ihopskrapade poäng och blir då tvingad att fortsätta uppåt i klasserna. På ponny finns inte det här kravet då en ponny sällan tävlas så många år med samma ryttare som en stor häst gör.... Eller det var såhär för åtminstone 3-4 år sedan när jag ännu var igång med tävlandet....
Sådant kan faktiskt vara värt att kolla upp, om inte annat kan du ju ha som mål att lyckas slå henne ;)

För att kunna ta poäng måste du bli placerad på regional tävling. Startar du då bara lokal kan du aldrig bli uppklassad därifrån.

Och både häst och ponny kan bli uppklassade vad jag kommer ihåg.

Såhär står det i TRII iaf om stor häst:

Mom 286
Uppklassning häst
Uppklassning följer alltid hästen.
Uppklassning bestäms för varje kalenderår.
Lektionshäst ensam uppklassas ej.
För häst som tävlas av olika familjemedlemmar gäller uppklassning för varje ekipage. Som familjemedlemmar räknas personer som lever i familjelika förhållanden.
Ryttare/målsman är skyldig att ha kännedom om uppklassningsförhållandena för tävlande häst.
Häst som startar i tävling som den är uppklassad ur utesluts från klassen.
Häst som erhållit 80 poäng eller mer från Lätt A-klass eller högre är uppklassad ur lokaltävling. Häst som startar i tävling som den är upp- klassad från, utesluts från klassen. 17
Klass kan göras mer ”öppen”, vilket i så fall klart skall framgå av propositionerna.
Vid inbjudningstävling erhålles inga poäng, ej heller i Lätt C och Lätt B vid övriga tävlingar.
Poängtabell för placering vid lokal-, regional-, nationell- och elittävling i nedan angivna klasser
Klass placering 1 2 3 4 5 6 osv
Lätt A:1 – Lätt A:4 12 8 6 4 2 2 2
Lätt A-klasser med öppna, sluta och enkla byten samt Msv C 15 10 8 6 4 3 3
Msv B-klasser och FEI:s program för juniorer 18 12 10 8 6 4 4
Msv A-klasser och FEI:s program för unga ryttare 30 25 20 15 12 10 10
FEI:s Intermediaire I 35 30 25 20 17 15 15
Svår B:1 och FEI:s Intermediaire II 40 34 28 22 19 17 17
FEI:s Grand Prix-klasser 50 43 36 29 24 20 20
Poäng enl ovanstående tabell räknas endast om totalresultatet av ritten uppgått till minst 60,00 procent av resp klass maximipoäng.
Kürprogram på resp nivå ger samma poäng som de obligatoriska programmen.
Vid regional tävling erhålles endast poäng om antalet startande uppgått till minst fem i Msv B- och Msv A-klasser samt minst tio i övriga klasser.
Placering i internationella tävlingar värderas som i uppställningen nedan:
OS VM EM WC final koeff 4,5
WC kval koeff 3,5
CDI 3*, 4*, 5* koeff 2,5
NM individuellt SM slutresultat koeff 2,0
CDI 1*, 2* samt CDI utanför västeuropakoeff 1,5
Häst som deltar i FEI Grand Prix Special eller FEI Grand Prix Kür vid internationella tävlingar och inte placerar sig bland de fem bästa i denna klass, erhåller samma poäng som den 6:e placerade hästen. Vid placering i tröstklasser vid internationell tävling erhålles poäng enligt tabellen ovan, dock med koefficient 0,5.
De ekipage som från GP kvalificerar sig till GPS och/eller GP Kür och fullföljer, med ett resultat som uppgår till minst 62,00% men inte placerar sig i den högre klassen, erhåller så många poäng som en seger i tröstklassen skulle ha gett. Poäng enligt detta system utdelas endast om en tröstklass är utskriven och genomförs.
Mom 287
Nedklassning häst
Vid försäljning av häst eller om häst stadigvarande (minst 6 månader) skall tävlas av annan ryttare kan hästen nedklassas. Denna nedklassning gäller då hästen tävlas av den nya ryttaren. Avser den tidigare ryttaren att tävla hästen tillämpas inte nedklassningen. Om en ryttare eller ägare önskar tillämpa denna bestämmelse skall meddelande lämnas till Ridsportförbundet innan start.

Jag tolkar det som att du ändå tar poäng även på lokal tävling enligt TR?

Hm, det hade jag faktiskt inte koll på. Men oavsett: Det är bara from LA, så om man startar LC och LB blir man inte uppklassad ändå.

Jag tror nästan det bästa är att fråga en överdomare nästa gång man är ute på tävling. Det är ju meningen att de ska kunna allt om sådant här också ;)

Om det stämmer som du säger, så får TS helt enkelt ge sig fan på att förbättra sig så mycket att hon kan slå den här tjejen (eller bara ta sig upp i klasserna) :)

Kan tala för min egna erfarenhet. Har folk som är på mig om att jag borde rida på en högre nivå för att det "går så bra för oss".
Men jag har enbart tävlat dressyr sen i april i år och är verkligen inte redo för det än. Tävlar förvisso både LB & LA. Men jag vill rida de lägre klasserna för att få rutin. Hästen skulle klara av att gå msv i morgon men verkligen inte jag. Har inte den erfarenheten än. Jag känner att jag vill rida på den nivån detta året ut sen får vi se hur formen är tills nästa år helt enkelt.

vissa väljer at när man nått till en viss % så går man upp i klass. Vissa andra nöter bara på de lätte klssarna tills de bli uppklassde, fast de egentligen kunde gå up i klass för väldigt länge sen! ;)

Jag slutade tex rida LB för några år sen är vi gjort ett antal starter över 70% plus för att vi var så jämna och så gott som alltid fick samma resultat ;)
Jag kände helt enkelt vi är klara där :)
Sen tycker jag absolut man borde våga prova, det är utvecklande. Även om det går dåligt. Man får ett hum om vart bristerna sitter, man kan träna på det, kanske vänta en period och sen komma igen.

haha jag har nog ridit LB i 3 år snart men aldrig fått över 60%. Den dagen vi får det och det håller i sig. NO WAY jag byter klass :p:D

skämt å sido... jag tränar inte så seriöst för tävling, jag tycker det är roligare att rejsa runt och flängrida i skogen

Jag tycker att mellan LC och LB är det enda "hoppet" man kan göra relativt snabbt när man ridit LC ett par gånger med bra känsla och bra procent. Sen från LB och uppåt kommer det ju in nya, svårare saker för varje nivå. Jag rider LA oftast mellan 65 och 70% och gjort det i flera år nu, men hur ska jag kunna gå upp en klass när varken jag eller hästen kan göra byten?

Sen som några har varit inne på, jag tycker helt klart att det är vanligare med ekipage som rider för svåra klasser än tvärtom...

Procenten säger ju en hel del om dagsformen, och jag tycker som några andra här inne att man måste våga prova lite svårare klasser om man kanske rider LB mellan 65 och 70%.

Själv debuterade jag LA i helgen som gick, mest för att se om jag klarade av det, hade inga som helst förväntningar utan allt över 60% skulle bara vara ett stort plus.
Träningen dagen innan gick jättedåligt - dåliga övergångar, hästen blev aldrig helt loss i höger sidan etc etc. På tävlingsdagen fick vi en dålig start med skällande hundar på läktaren som resulterade i en spänd häst, sedan tappade jag bort mig mitt i programmet men räddade det i sista sekunden. Jag var inte så nöjd med ritten men desto gladare när jag hämtade protokollet där procenten landade på 65,122% och vi åkte hem med en blå rosett =)

Häromkring ser man folk i för låga klasser på varje tävling, däremot har jag sällan sett någon som har tagit sig vatten över huvudet och ställt upp i en för hög klass. Jag blir bedrövad när ekipage som jag brukar se i LA:1, LA:4 och LA:P1 kommer och startar i "mina" LC. Okej om de startar LB, det är ju snäppet under LA, men LC? Det tycker jag är taskigt mot de som ligger på den nivån. En del andra tävlar LC-LB varje gång på 65-70%, vilket jag inte heller tycker är okej. Så hemskt stort steg är det inte till LA. Skulle ju vara kul om nån annan än samma gamla ekipage får rosetterna nån gång...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 319
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 032
Senast: Lobelia
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat