När bör man tävla högre klass?

Sv: När bör man tävla högre klass?

ja,här i skåne så vinner vissa ryttare både LA4 och LA6 ena helgen,men nästa helg rider man LB med samma häst......

Jag kan gå till mig själv som började tävla rätt så sent, hade precis fyllt 20. Jag tävla LB/LA i ca ett år innan jag vågade mig upp i klasserna även om jag satt och red GP program hemma ibland så kände jag mig inte säker på tävling. Utbildningsmässigt låg jag högre än dom flesta men det satt så hårt psykiskt för mig så det gick inte att komma högre. Men efter ca 2 - 3år av lägre klasser och bra placeringar så starta jag min första st. georges och vann, men det var ju pga av att jag då kände mig säker.

Man måste känna efter själv:)

Det är så otroligt individuellt när man känner sig redo att gå upp i klasserna. Jag och min häst började tävla dressyr augusti 09. Då hade jag aldrig tävlat förut. På våran tredje start i LC (september 09) så skrev dommaren i protokollet att "Nu lämna ni den här klassen och jag välkomnar er upp i LA". Vi tävlade LB/LA under oktober och sedan nästa år i mars. Gick upp till MSv C i april och debuterade Msv B i Maj. Placeringar fick vi i varannan klass ungefär. Och under heeeela den här tiden, vilken klass jag än tävlat så har jag fått höra att vi är för bra, vi snor godis från småbarn, jag är bara ute efter rosetterna osv...

Det spelar ingen roll att jag förklarar att jag är ute efter att få till en bra känsla, att kunna rida genom programmet, att hästen är avspänd osv. För hur kul är det att rida ett program där det känns som om hästen är påväg att hoppa av banan, även om vi landade på 65 %??

Min häst är jätteduktig och nästan all våran famgång beror på att han är så van och så ridbar. Så det är inte kul att komma av banan och känna sig gråtfärdig för att man klantade sig och inte red odentligt och slarvade och sen ändå bli placerad och ha folk som tjatar om hur vi borde gå upp en klass. Nej tack.

En bra ridkänsla hänger väl inte på vilken klass man rider? Kan hästen gå t.ex. LA är väl chansen lika stor att få bra ridkänsla där som i LB eller LC. Om inte ryttaren är väldigt långt från att kunna rida det programmet förstås.

jag anser att det är väldigt individuellt. För egen del har jag tänker jag såhär (nu är det iofs vääldigt långt borta att vi behöver fundera i dessa banorna men ändå):

Det är svårt att säga en viss procentsats, som ngn här nämnde när alla starter går på över 65%

Anledningen till detta är att
1 domare dömer olika, vissa domare kanske håller en över 65% utan att man för den sakens skull är redo att gå upp en klass och tvärtom
2 vaddå varje start? Varje start av två? Av trettio? Varje start sedan man började rida den klassen (då är man ju körd om man ngn gång skulle hamna under 65%. Varje start det året?

Men, om man rider stabilt på bra resultat och kommentarerna är positiva i protokollet då kan man kanske börja ta sig en funderare på att åtminstone prova en klass högre för att få reda på vad som måste förbättras innan man kan ta steget fullt ut och tävla i den klassen i stället. :idea:

Det är så otroligt individuellt när man känner sig redo att gå upp i klasserna. Jag och min häst började tävla dressyr augusti 09. Då hade jag aldrig tävlat förut. På våran tredje start i LC (september 09) så skrev dommaren i protokollet att "Nu lämna ni den här klassen och jag välkomnar er upp i LA". Vi tävlade LB/LA under oktober och sedan nästa år i mars. Gick upp till MSv C i april och debuterade Msv B i Maj. Placeringar fick vi i varannan klass ungefär. Och under heeeela den här tiden, vilken klass jag än tävlat så har jag fått höra att vi är för bra, vi snor godis från småbarn, jag är bara ute efter rosetterna osv...

Det spelar ingen roll att jag förklarar att jag är ute efter att få till en bra känsla, att kunna rida genom programmet, att hästen är avspänd osv. För hur kul är det att rida ett program där det känns som om hästen är påväg att hoppa av banan, även om vi landade på 65 %??

Min häst är jätteduktig och nästan all våran famgång beror på att han är så van och så ridbar. Så det är inte kul att komma av banan och känna sig gråtfärdig för att man klantade sig och inte red odentligt och slarvade och sen ändå bli placerad och ha folk som tjatar om hur vi borde gå upp en klass. Nej tack.

Nej det måste vara jättejobbigt att rida som en kratta, inte ha känslan men ändå bli placerad hela tiden :p

Det kan ju vara så att du är oerhört självkritisk oxå, absolut inget fel i det men ibland kan man ju må bra av att släppa känslan lite och faktiskt bara rida på! :)

Du har så rätt fio!
Min tränare anser fö att ridkänsla är överskattat öht :rofl: Känns det för bra så arbetar hästen antagligen inte :angel:

Men jag förstår helt vad Krockodil menar. I mitt fall har det helt klart varit bristande lösgjordhet som har varit boven i dramat sas.
Lösgjord häst = fin känsla OCH bra poäng :D Och det har vi uppnått mer och mer genom att göra det tunga jobbet som har behövt göras (på hemmaplan alltså) trots att ridkänslan just då har varit långt i från bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 319
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Med "de lättaste klasserna" här menat LC:1-LB:3, för storhäst. Tycker mig ha observerat en utveckling i den riktningen, bara under den...
2
Svar
21
· Visningar
4 032
Senast: Lobelia
·
Dressyr Ja, nu vill jag höra vid vilka tillfällen ni har undrat varför ni egentligen håller på med sporten dressyr! :D Ni vet, när en ritt döms...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
9 452
Senast: Hippocampus
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2025
  • Valp 2024

Hästrelaterat