när blodprovet visar järn brist?

Behati

Trådstartare
Hoppas någon kan hjälpa mig.....

En bekant till mig har en häst som varit inne på kliniken pga av hälta(har väl egentligen inget med saken att göra men...), väl inne på kliniken så tas blodprov som visar brist på både det ena och det andra.

Det Vet la mest betoning på av att det var brist på järnet, vilken visst var lite "akut" att få bättre.

Hästen får sin foderstat justerad (Av foderspec från kliniken) och det tillsätts nypon och något extra som vet skriver ut som visst skulle hjälpa att få upp järnvärderna.

Nu inne på återbesöket görs ett nytt blodprov och det visar att värderna inte blivit till det bättre, snarare sämre!

Vet blir förvånad men säger till dem att fortsätta med nypon och det somm vet fixade till honom.

Men till min (deras) fråga är nu, finns det någon som vet något man kan ge som kan få upp järnet?

väldigt tacksam för svar:bow:

Sv: när blodprovet visar järn brist?

Det jag läst är att järnbrist är rätt ovanligt, men kan förekomma vid kraftig parasitinfektion hos häst eller kraftig innre blödning. en vanligare orsak till låga järnvärden sägs vara brist på koppar.

Hoppas någon kan hjälpa mig.....

En bekant till mig har en häst som varit inne på kliniken pga av hälta(har väl egentligen inget med saken att göra men...), väl inne på kliniken så tas blodprov som visar brist på både det ena och det andra.

Det Vet la mest betoning på av att det var brist på järnet, vilken visst var lite "akut" att få bättre.

Nu inne på återbesöket görs ett nytt blodprov och det visar att värderna inte blivit till det bättre, snarare sämre!

Får hästen vitlök?

Min häst hade järn brist när hon var svårt sjuk, jag gav koppar-järn tillskott först men det gav ingen verkan alls, sedan köpte jag ett flytande tillskott (chevinal tror jag det hette men jag är osäker, det var några år sedan, det finns många olika tillskott i samma serie) som fungerade bättre men inte bra. Min häst var tyvärr så sjuk, inte bara av brister utan även av annat att hon inte överlevde:cry:
Vad jag läste mig till är att hästar som får järn brist ofta har påverkan på levern och njurarna, min häst åt alla tistlar hon kom åt och jag sökte reda på vad som fanns i dem eftersom det inte är så vanligt att de äter dem före gräs.
Hon åt alltså tistlar innan hon blev sjuk, hon åt också gärna brännässlor.
Tistel innehåller något ämne som renar njurar och levern och hon åt det nog för att hon kände att hon behövde det.
Mariatistel finns att köpa som tillskott, kanske kan ni prova det.

Nu finns ju ingen information om vad hästen fick mer än nypon.

Det som hjälpte min fd som hade kroniskt lågt om han inte fick tillskott var Ferraton, behöver man än mer malla så köper man järnpellets för gris allt finns på GG.

Antar att det är tänkt att nyponens C vitamin skall hjälpa upptaget på järnet. Tycker det är lustigt att de blir ombedda fortsätta med samma om hästens värden är sämre, då har ju inget hjälpt.
Görs de någon vidare utredning så man hittar grundorsaken till de låga värdena?

När min häst hade erlichias hade han fått järnbrist p.g. a. infektionen.
Värdena blev bra efter tillskott av koppar/järn preparat som jag köpte på Granngården, behandlades ju för erlichiasen också.
Hästen har ingen pågående infektion?
Sedan har ju forskarna upptäckt att tillskott av vitlök orsakar järnbrist om den får det i fodret kan det ju vara en orsak.

ska försöka mig på att svar på så många som möjligt i detta inlägg för uppkopplingen krånglar så det tar sån jäkla tid.....

Adrenochrome intressant. Hästen är regelbundet avmaskad och nu i höstas gjordes ett "kollamasken" och det såg inte alls onormalt ut, så det beror det inte på. Hästen har itne varit ute för någon skada med än en inflamation i ena bak. Men det där med koppar ska jag be dem kolla mer på.

Pigan nej hästen får inte vitlök, har hört at det kan hämma järnuppaget, men hurvida det stämmer vet jag ej

lundsbo hmm... är det något i stil med blutsaft som man som människa kan få vid järnbrist? hästen fick ju något utskrivet av vet men jag vet ej vad. Får nog kolla upp det!

TinyWiny usch fy... stackare! Hästen är mycket pigg och glad i övrigt, så han visar inga tecken på trötthet eller något annat som skulle kunna vara typsikt för järn brist eller njurproblem, men det är ju helt klart värt att kolla upp.... ska höra med de som har honom med vad han får mer...

och Glimm

Nyponen var som ni säger för c-vitaminen skulle hjäpla honom med järnupptaget.

hästen får förövrigt groov 60 (vilket visst ska ha högre järnvärden:confused:) b-vitamin, glucosamin HA+ och feraton. och givetvis vanliga mineraler och bra värden på hö+hösilage.

de ska även nu försöka få i hästen B Ursonne.

Han kom ju in med en mycket svag infektion i en led som inte visade sig p varken böjprov eller longering på olika underlag. Enda gången det syntes var vid röntgen(eller var det ultra).

jag kopierar över han värden här. Sjölv kan jag itne utläsa annat än att han liggerlågt, men någon annan kanske har större knnedom:

WBC 3,2 (5,4-14,3)
LYM 1,9 (1,5-7,7)
MID 0,2 ----
GRA 1,1 (2,3-9,5)

RBC 4,59 (6,8-12,9)
HGB 5,3 (11,0-19,0)
HCT 23,7 (32,0-53,0)
MCV 52 (37-59)
MCH 11,6 (12,3-19,7)
MCHC 22,6 (31,0-39,0)

Om man använde sök här på Buke kan man läsa bla detta av HelenaHandberg ang järnbrist.

Under en infektion gömmer sig en del av kroppens järn och mätning av serum järn och blodvärde kan bli lågt utan att det egentligen finns någon brist. Så dyker det upp igen när infektionen läkt

Stora tillskott av järn kan ge koppar och zinkbrist. Tvåvärt järn (Fe++) kan ge förgiftningssymptom i rätt liten dos.

Om man använde sök här på Buke kan man läsa bla detta av HelenaHandberg ang järnbrist.

Under en infektion gömmer sig en del av kroppens järn och mätning av serum järn och blodvärde kan bli lågt utan att det egentligen finns någon brist. Så dyker det upp igen när infektionen läkt

Stora tillskott av järn kan ge koppar och zinkbrist. Tvåvärt järn (Fe++) kan ge förgiftningssymptom i rätt liten dos.

ok tack för infon!

så det betyder alltså att han faktiskt inte har brist utan att det bara visar så pga av att han haft en "infektion"? eller fattade jag fel?

Mitt tips är att ge hästen 20 ml blutsaft per dag. under ca 14 dagars period
Järnbrist är ganska vanligt idag och det kommer vanligen av att markerna är fattiga på c-vitaminer.Som bekant så tas järn upp lättare om man tar det tillsammans med c vitaminer.
Bara ett tips ,har funkat kanon på min häst som hade järnbrist,rådet kommer från veterinär från början:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 719
Senast: prallan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 602
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 148
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka