Din nya häst låter mycket som min, framför allt när hon är understimulerad/uppdämd stress/pigg.
I vanliga fall år hon en rätt enkel ponny, lite exter i att saker ska göras till viss del på hennes sätt osv. Så ja lite lydighet har vi absolut att jobba på.
men just detta att han nafsar efter händer, inte kan stå stilla på gången, blir bufflig, ”överreagerar” över saker ute osv. Precis så regerar min ponny när hon är frustrerad. Hon kan flyga runt mig och senast för en vecka sedan hade jag ett mindre nervsammanbrott över hennes beteende. Dagen efter var hon lika snäll som vanligt.
Hon går också själv just nu och brukar släppa över henne till kompisarna ett par timmar, speciellt om jag inte kan/ska rida, så att hon får göra lite vanliga hästsaker med sina kompisar. Bara detta
kan inte din få gå med de andra? Eller finns det någon speciell anledning till att den går själv?
min går ute dygnet runt och blir ändå såhär hoppig och besvärlig vissa dagar. Oftast har hon även spenderat mycket tid i ligghallen då, tex vid stormigt väder. Går EJ på promenad med henne när hon är så explosiv utan det får bli ridning. I värsta fall fram och tillbaka på en väg tills det kommer en frust eller två. (Vi har inte heller så bra förutsättningar gällande ridbana osv) en liten reservation där då bara att vissa hästar kan bli triggade av det, men det har varit min nödlösning ibland för att hjälpa min ponny komma till avslappning.
så mitt tips är att motionera kroppen i första hand, sedan knoppen