När blir en hingst könsmogen??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jonette
  • Startdatum Startdatum
J

Jonette

Ja undrar ungefär hur gammal en hingst är när den blir könsmogen. Ja har ett 1.5årigt vbl som går me ett fbl sto, å ja vill inte ha några "oäkta" föl.

Jag har ett föl som blev till när sto och hingst var 1,5år och min väninnas sto blev betäckt med(o)lyckat resultat av sin son som var 7 månader. Jag skulle genast flytta isär hästarna!

Det har hänt mer än en gång att hingstar lyckats betäcka och befrukta ston vid ca 8 månaders ålder.

Är unghingsten 1½ år så är han definitivt könsmogen!
Dela på dem direkt!!!

Jag undrar hur de gör i det fria, blir unghingstarna utsparkade av ledarhingsten när de är ca 8 mån (=könsmogna?) Anledningen att jag undrar är för att hingsten går med stona, och om något sto skulle få en hingstunge, märker man då på hingsten när det är dags för lillen att sticka ?

Det är en väldigt trevlig hingst som går bra ihop med unghingstar annars, leker med och uppfostrar dem.

Jag kan tänka mig att hingsten i flocken jagar bort småpojkarna såfort dom börjar bli könsmogna. Djur känner ju sånt på sig.

Mitt minne kunde varit bättre, men jag har för mig att jag läst nånstans att unghingstarna ofta går kvar i flocken, men i utkanten av den. De får betäcka de ston som är närbesläktade med den äldre hingsten.
De hade nämligen gentestat hästflockar för att se hur det såg ut med inavelsproblem och sånt och då verkade det så.
När unghingstarna börjar bli för kaxiga och vill ta över flocken själva, DÅ blir det fajt och förloraren får lämna flocken.

Sv: Re: När blir en hingst könsmogen??

Vad jag fått lära mej så går unghingstarna med sin mamma tills dom är 10-12 månander i det fria sen så föser hon bort dom och alla unghingstar i flocke går ut och det blir en "ungkarlsflock" VBid ungefär ca 5års ålder brukar dom få en egen harmesflock. Sen så kanske det är olika i det vilda än i det tama jag vet, men vi brukar skilja fölen när dom är 8månader från mamman.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: När blir en hingst könsmogen??

Hysteriskt gammal tråd. Men jag blev lite fundersam över samma fråga, då man gamla "stallägare" har ett sto ute på bete ensamt med sitt fjolårsföl som är hingst. Var förbi hagen igår och stoet tokbrunstar och liten börjar bli väl intresserad...

Sv: När blir en hingst könsmogen??

Undrar lite hur man ser/märker på en hingst att han blivit könsmogen? Ändrar han sig något i sättet eller är han som vanligt? Vet att det är olika men lite på ett ungefär, vad har ni för erfarenheter? Hur har ni märkt det?

//Diana

Sv: När blir en hingst könsmogen??

Det är individuellt från häst till häst. Vissa blir väldigt intresserade av damer helt plötsligt andra upptäcker man det på när plötsligt betäcker stona. Men generellt brukar man märka ett ökat intresse för ston och främmande hästar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 093
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Mabuse
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 085
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 589
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka