När är våld befogat?

Sv: När är våld befogat?

För det första så beror det ju på vad man anser är våld.
Är det våld att ryta åt en häst? Var går gränsen?

Jag förstår att en hovslagare inte kan acceptera att hästar tex hänger konstant när h*n skor.
Det sliter ju faktiskt ut hovisen i längen om alltför många hästar håller på så.
Men å andra sidan så tror jag inte det blir mindre hängande om man sparkar hästen i magen.
Men kanske borde hovis sparka hästägaren i arslet för att den har en ouppfostrad häst i stället? ;)

Tja, jag har sett mången gånger riktigt (äkta) ranghöga som gått in i en hage och inte gjort NÅGONTING så var de andra helt fascinerade och "underdåniga". Tex den kallblodstravare vi hade som inhysing, han "bröstade" upp sej något (spände upp sin rejäla nacke) gick in i hagen - halvblodet (också faktiskt äkta ranghög, ingen som jagade de andra runt hagen utan hon bara VAR) kom springande och hade nog någon plan att försöka visa var skåpet stod, hon vände rumpan till mot honom och såg ut som att hon tänkt sparka men denna valack bara spände upp sej lite till, hennes svans åkte in mellan benen och hon sprang undan. Inte ens ett struket öra.....

"Sådär gör de mot varandra i flocken"...
Nä det gör de inte :mad: .
Jag har väl aldrig sett en så disfunktionell flock (och då har jag vart i två styckna med hästarna) så hästarna obefogat går runt och sparkar varandra i magen :mad:

I somras kan jag tala om att en kompis foderhäst skulle skos, ett gammalt sto. När frambenen lyftes tappade hon balansen och höll på att sätta sej på ändan. TVÅ gånger.
Tredje gången lyckades hon hålla balansen på tre ben men hon la tyngden på det fjärde lite då och då just för att hon höll på att välta. Hon fick stryk hon också.
Och det säjer jag att den människa som slår och sparkar en stackars häst för att den gör någonting den inte kan hjälpa, den personen ska f:devil:n inte ha i ett stall att göra. :mad:

Och som poänglös bestraffning betraktat är stryk ett väldigt bra sätt.
Som korrigering av felaktigt beteende, ett jävligt dåligt sätt.
Folk slår och piskar med motivationen att "h*n vet att h*n gör fel" eller "h*n måste lära sej"... och blabla. Vad är det för poäng att ge en bestraffning om hästen upprepar samma beteende två minuter efter. Vad är det för högidioti som får en att tro att femte, trettionde eller hundrade gången man piskar hästen, att den då helt plötsligt börjar "lyda" :confused:
Inte ens min gamla skötponny på ridskolan som fick stryk på jag lovar, varje lektion (missnöjd ponny som inte ville gå framåt ens, han vantrivdes något så fruktansvärt) Han skulle alla barn "slå tre gånger hårt i häcken" för att han lusade fram när de andra skulle trava... det var bara det att när han fick stryk så tvärstannade han istället.

Har man otur, föresten, om man tagit ut en så puckad hovis så kan hästen bli rädd för hovslageriet nästa gång det är dags, även fast det är en annan hovis (Bella levande bevis på....).

Byt hovis... och slå ingen häst.

brukar du hantera hingstar?
man måste vara jävligt tuff mot vissa, det blir farligt annars.
vi har jättemånga 2-årshingstar som kommer bli farliga om dom får göra vad dom vill.
en hingst är en hingst.
Brukar inte, men dom gånger jag gjort det, har bl a haft en egen, har det funnits bättre alternativ än att slå. Har dessutom en nära bekant som under ett långt liv jobbat med hästar. Han är tuff, respekteras av alla hästar oavsett kön, och har hanterat otaliga hingstar, egna och andras. Alltid lugnt, nästan aldrig våld.
Eftersom hingstar också är hästar, fungerar samma språk där som med övriga. Faktiskt.
Tuff, ja! Men är det lika med tuff att slå? Jag anser att tuffhet är något helt annat.
Ingen påstår att 2-åringar ska få göra som dom vill, men har man bara våld som medel till uppfostran, ska man byta jobb!

F ö är det bara att hålla med om, att det är hästägarens skyldighet att ha en hanterbar häst.

LIA

Blir så tröt på häst ägare som inte lär sina hästar att stå stilla när dom skall skos, för det är ägarens annsvar att se till att hästen är lätthanterlig inte hovslagarens.
innte så konstigt att det har blivit dyrare att få sin häst skod då hovslagarna inte kan ta så många hästar då det sliter så på kroppen när hästarna hänger och drar i benen.
Om jag hade varit hovsagare hade jag pakat mina grejor och gåt om en häst hade dumat sig och sakt till ägaren att jag komer tillbaka när eran häst kan stå still.

Två av dom bästa hovslagarna jag har haft har får gå i förtids pansion då det har varit hästar som har satt sig på dom och den ena var bara 35år.
Om ni har en häst som det är problem med att sko är det erat problen innte hovslagarens.

Ville bara tipsa om att prova en kvinnlig hovslagare...
Min gamla valack(26 år)HATAR hovslagare,det har han gjort ända sedan jag köpte honom för 15 år sedan och säkert långt innan dess.
Så länge jag har haft honom har han inte blivit sömstucken eller slagen av någon hovslagare,tvärtom har vi letat länge och väl efter lugna och sansade hovslagare...Han är inte ouppfostrad,jag lyfter hans hovar med lillfingret.Den ena hovslagaren ville bremsa,den andra ville plegga...ingen av dem kom in i mitt stall.Sista "hovis gubben" som var här knäckte valacken revbenen på!
Nu,efter 15 år har vi lösningen på hans problem-en kvinnlig hovslagare!Valacken står som en lamm unge.Den kvinnliga "hovisen" sa att det är typiskt "gamla trötta hovslagar gubbar",dem orkar inte böja på ryggen utan drar och sliter i hästens ben så att "gubbarna" ska kunna stå raka! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Målbilder för trubbnosar.