När är våld befogat?

Sv: När är våld befogat?

Tassetass skrev:
Det är tråkigt att så många har så dålig koll, det håller jag med om. T.ex. hade det varit trevligt om hästen jag ledde ut till hagen häromdagen efter massagen hade lärt sig hjälpligt att gå lugnt, för det var ett sjujävla projekt att få ut honom :crazy: Hade jag inte varit så pass van vid att leda vilddjur som jag är hade han nog kommit lös...

Det finns många aspekter i det här som gör det komplicerat... T.ex. vet jag många hästar som var hur snälla och goa som helst för vem som helst att hantera, men när en gammal veterinär som förr var verksam i pappas trakter kom och skulle göra något med dem så flög fan i varenda häst. Han gormade ju förstås om ouppfostrade hästkräk, men när man på ridskolan såg att hästarna blev skärrade och livrädda så fort han satte foten i stallet (eller bara han visade sig på läktaren i ridhuset började hästarna steppa runt och kasta md huvudet)... Vad gör man? Vissa yrkesverksamma borde verkligen inte vara så verksamma, i alla fall inte med vissa typer av djur.

Min gamla kuse tvålade till nämnda veterinär så det bara sjöng om det, för att med den nya veterinären stå som ett ljus (och tro mig, jag hade inte ändrat något i hanteringen).

Så visst har ägarna det yttersta ansvaret, men jag förstår inte hur vissa kan ge sig in i ett yrke där man har med levande varelser att göra...
Håller mig dig fullständigt! :bow:
Och visst finns det massa hästar med veternär fobi, både befogad o obefogad..
Men jag tror att i de flesta fallen skulle hästarna inte blir så stressade i första gången de ska skos, undersökas osv om ägare/skötare uppfostrat dem rätt, för det är ju i många fall just första gången som ligger i grunden för fortsatt missuppförande..
träna lite extra med lyfta hovar osv dagarna innan hovis kommer, tror jag skulle lösa många problem.. :idea:

Och jag förstår en hovslagare som kan förlora tålamodet, det är tungt att sko!
Dock betyder inte det att jag tycker de ska "uppfostra" andras hästar med våld, utan helt enkelt ta sitt pick o pack och be ägaren återkomma när hästen lärt sig lyfta benen.. ;)

Håller med om att man ska träna sin häst att lyfta på ben osv men jag hade en ponny på foder som var hysteriskt rädd för hovslagaren. Vet inte riktigt vad hon varit med om men hon var rädd, inte ouppfostrad. Det var lite svårt att träna detta på något annat sätt en med en hovslagare. Med mig stod hon ju som en ängel, jag fick banka på hovarna och skorna så mycket jag ville men när hovslagarn gjorde likadant så reste hon sig och var allmänt orolig.

Det var ju bara träning med hovslagare som hjälpte. Vi ställde en lugn häst bredvid henne och så höll jag i henne så att hon inte satt fast och då blev hon lugnare, plus att hovslagaren var lugn och snäll och klappade henne och pratade vänligt med henne. Till slut gick det riktigt bra och hon kunde stå själv utan att resa sig eller nått. Fast hon var fortfarande på helspänn. Hoppas hon har kommit över sin "fobi" nu.

Våld är aldrig befogat!

Däremot kan vissa hästar behöva kraftiga tillrättavisningar ibland vid t.ex. hovslagarbesök. Dock anser jag att det är ägarens uppgift att se till att hästen är hanterbar.

Min häst står och "gungar" och drar i benen emellanåt och då brukar hovisen "morra" lite åt honom, och det räcker. En hovis som brukar "fysiskt" våld mot min häst skulle inte få sko den igen, men jag accepterar att hovisen gör lättare tillrättavisningar. Var gränsen går där är upp till var och en.

dom enda hästar jag slår är hingstarna på jobbet när dom bråkar.
unghästarna slår jag aldrig om jag inte är säker på om dom dummar sig eller är oroliga.

unghästarna slår jag aldrig om jag inte är säker på om dom dummar sig eller är oroliga.
:confused: Ser du inga andra alternativ än att slå? Dags att byta jobb?
LIA

Kan inte hålla med dig om allt, har råkat ut för samma sak som trådskaparen berättar om, fast då bara med verkning. Jag har problemhästar då det gäller att verka deras hovar och det blir inte bättre om de sparkar vilket också du säger så långt samma åsikter.

Men när det gäller hovslagare så anser jag att det är vi som kunder som bestämmer om vi vill byta hovslagare eller inte. När jag ringde reserven så var han inte villig att byta för de har, iallafall där jag bor, en policy att inte "ta varandras kunder". Men om jag anser att det inte funkar och aldrig kommer att funka mellan mina hästar och hovslagaren, ska jag inte kunna byta om jag vill. Det är faktiskt jag som hästägare som bestämmer vem jag vill ha som hovslagare. Min förra hovslagare är faktiskt mycket duktig men han har för mycket att göra. Han var aldrig i tid, han blev arg på hästen för minsta lilla trots att han visste hur min häst var, och när han hade sparkat henne i magen sista gången så slutade jag att ringa han.

Bara för att det finns för få hovslagare i något område så betyder det inte att de får uppföra sig hur som helst. Det var någon som nämde att man kanske inte kommer överens med ägaren eller med hästen, men det är faktiskt upp till mig som ägare att bestämma vem man vill ha och inte hovslagaren. Han/hon kan ju avböja att ta jobbet. :) MVH Ann

tillsägelse är okey men våld är inte okey!

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir så arg! Har råkat ut för samma sak, MEN hovslagaren sparkade aldrig i hästens mage för hon var dräktig och han sa att han var ju inte helt dum i huvudet, nehe tänkte jag. Hade också en sur häst att sko och han satte raspen i balen på henne för att få henne och lyfta hoven. Jag såg det ej själv, men pappa sa det efteråt. Tur för gubbj*vlen att jag inte såg det. :devil:

Den metoden hade inte funkat på denna häsaten ska jag säga. Han fick knappt av henne skorna för så sur var hon, det tog honom en timme att få av dom (tack och lov skulle hon inte skos).
Behöver jag säga att när jag köpte en valack så bött jag hovslagare direkt?

Med den andra hovslagaren vi har nu var hon bara "busig" åhh vad kul hon hade när han skulle sko henne, hon hade glimten i ögat och ibland skickade hon honom över gårdsplanen bara för att säga du, jag är starkare än dig kom ihåg det.

_moa_ skrev:
Med den andra hovslagaren vi har nu var hon bara "busig" åhh vad kul hon hade när han skulle sko henne, hon hade glimten i ögat och ibland skickade hon honom över gårdsplanen bara för att säga du, jag är starkare än dig kom ihåg det.
Nääää men gud så gulligt! :smirk: :crazy:

Jag har sett många människor sparka hästarna mot magen och jag fullkomligt hatar det (speciellt på ridskolor då de ska dra åt sadelgjorden på hästar som blåser upp sig)! Jag skulle inte tolerera att min hovslagare slog hästen på detta vis. Min häst slår jag ytterst sällan, och de få gångerna det händer så handlar det om en handflata mot bogen. Jag tycker man skall behandla hästarna som man själv vill bli behandlad...tror inte någon människa skulle uppskatta att bli sparkad i magen...

Humelibumlan skrev:
Utan att tycka hovslagaren gjorde räätt, vill jag bara säga att skulle de flesta ägare o skötare uppfosta sina hästar så de kan stå still o lyfta ben i en normal situation, skulle man underlätta arbetet en hel del för hovslagare, veternärer, massörer, Equiterapeuter... :smirk:

Håller fullständigt med!

Lazio skrev:

Jag håller faktiskt med dig! Den 2åriga hingsten vi har i "vårat" stall börjar bli odräglig. Knuffar en, går över en etc. När detta händer slår jag honom inte men går emot honom med höjda händer och "viftar bort" honom med händer och grimma. När jag däremot fick ett nyp i rumpan så slog jag faktiskt till honom, röt till och jagade iväg honom.

Om man ser till hästens vanliga natur så säger de faktiskt ifrån på ett ofta, ganska brutalt sätt. Ett tydligt språk. Sen menar jag självklart inte att man ska sparka en häst i magen! :eek: Jag tror på ett bestämt och tydligt, men vänligt språk.

Håller med om att det är hästägarens sak att uppfostra sina hästar. Det är inte kul att komma ut som veterinär eller hovslagare när hästen inte kan uppföra sig! Men vissa hästar kan ju ha fått koll på att det där med att träffa veterinären inte är så trevligt, med ev. behandlingar för sjukdomar.

Men jag förstår inte hur man som hästägare kan hålla i sin häst och gråta för att hovisen spöar hästen utan att säga ifrån? Jag skulle bli fly förbannad och sparka ut honom direkt! (Så gått jag kunde med tanke på att han antagligen är bra mkt starkare än mig ;) )

LIA skrev:
:confused: Ser du inga andra alternativ än att slå? Dags att byta jobb?
LIA

brukar du hantera hingstar?
man måste vara jävligt tuff mot vissa, det blir farligt annars.
vi har jättemånga 2-årshingstar som kommer bli farliga om dom får göra vad dom vill.
en hingst är en hingst.

Din grundfråga ser jag väl ungefär såhär på;

Våld används ju i regel för att förhindra att ett beteende dyker upp igen. Dvs att förminska ett beteende (i själva verket den exakta betydelsen på negativ förstärkning, dvs man "förstärker" ett beteende i negativ riktning - om det nu är möjligt, dvs förminskar chansen att det ska hända igen).
När våld är befogat = när våldet faktiskt gör att hästen slutar upp med det oönskade beteendet (förminskar det för gott). Och då allra helst - utan några otrevliga bieffekter som att hästen blir rädd, skygg eller liknande.

Visst kan jag tycka att ett visst mått av "våld" kan vara befogat när man tex har å göra med en häst som är mer eller mindre "farlig" för sin omgivning - ibland kan en tjonga i huvudet, ett rep i arslet eller ibland grövre tilltyg, vara precis vad som behövs för att djuret ska haja vad som menades, eller för att hejda en rejält farlig situation.
Nu umgås jag väl inte så ofta med just såna hästar, men det har hänt och då funkar det inte att "dalta".

Jag kan nog också relativt lätt gå upp i fas om det behövs - med mina kallblodsmärrar är detta något som går per automatik, de ÄR känsliga varelser men passar det dem inte så kan man behöva "ryta i" (på ett eller annat sätt, om det så är genom höjda händer, en tjong med repänden i bogen/bakdelen/magen eller på något annat sätt) för att visa vad jag tolererar och inte. Men ack vad det kräver tajming och "känsla" - märrarna förstår på en gång om jag tar i mer än vad jag behöver och är inte sena att utnyttja detta, samma om jag är otajmad med eftergiften.

I den situationen du nämner känns inte våld befogat alls då.
Visst, hästen slutade upp med beteendet för en stund, men fortsatte sedan (misslyckad negativ förstärkning) - och bieffekterna kan ju mycket väl bli att den har ännu svårare att slappna av och stå bra i framtiden. Det är väl ungefär så det i de flesta fall brukar se ut när våld används.

Allt som har kraftfull effekt, är lätt att missbrukas... Så också våld.

Vad jag skulle gjort i den situationen - tja, strular hästen för att den har svårt att slappna av, svårt med förtroendet just i "hålla upp tassarna"-övningar hade jag fokuserat mycket på just sådana övningar. Innan hovslagaren övht kommit... Många hästar strular vid skoning pga att de har ont, antingen i hovarna av själva skoningen (byt hovslagare!) eller pga annat skit i kroppen (åk till klinik, undersök hästen). Många andra hästar strular för att de är stela och har bekymmer i kroppen, många av dessa kan bli många gånger bättre ifall man stretchar dagligen.
Andra gånger beror det helt simpelt på hovslagaren, stressade sådana kan få den mest froma häst att vara lite strulig.

Jag är grymt nöjd med min hovslagare som har gudomlig inverkan på typ alla hästar, och ett tålamod som inte är av denna världen.
Min mörka märr som hade bekymmer med hovslagarbesöken, klarade sej igenom dem rätt fint med honom. När hon fick "kramp" så lät han henne vila en stund.
Ingen av de hästar jag träffat som haft problem vid hovslageriet har blivit bättre av att bli utskällda av hovslagaren....

Njae, kan inte hålla med om att vettiga hästar säger till på brutalt sätt. Jag har tusen och en hagbilder på hästar där man kan se de allra mest subtila "tryck och eftergift"-situationerna. De ranghögsta går i princip aldrig upp i fas, de bara bröstar upp sej och kastar en blick.

När hästar blir brutala med varandra handlar det vad jag har erfarenhet av, alltid om ranglåga individer och/eller trängda situationer, ofta dessa två kombinerat.

Men visst har jag ibland gjort som min bitch-fuxmärr (ranglåg) gör, tjuuuuuter högt och lyfter ett bakben (men detta kommer i princip alltid efter en blick och en öron-rörelse). Vem som helst kan ju egentligen se att hon inte kommer "go through with it" men det klargör ändå var hon står i dispyterna ("låt mej vara!").... ;)
Detta funkade tex helt ok när en fölunge vi hade en sommar fick för sej att så fort man vände ryggen till ute i hagen, skulle han dyka på och "busa" (kom galopperandes mot) - ett rejält högt tjut och ett lyft ben och han pallnitade och vände. Behövdes bara ett par-tre gånger och han försökte inte igen.
Samma unghäst försökte en gång stegra vid ledning ut till hagen, då jag lyckades få in en "rak höger" i ansiktet på honom (ibland reagerar man på reflex och då blir det kanske inte så övertänkt VAR man tjongar till), han blev paff och försökte inte med samma sak igen. Blev heller inte huvudskygg, men det hade nog med överraskningens moment att göra... Nu var det en väldigt lättlärd liten herre visserligen, det finns ju långt värre unghingstar än så....

evis skrev:
Njae, kan inte hålla med om att vettiga hästar säger till på brutalt sätt. Jag har tusen och en hagbilder på hästar där man kan se de allra mest subtila "tryck och eftergift"-situationerna. De ranghögsta går i princip aldrig upp i fas, de bara bröstar upp sej och kastar en blick.

Men det kan ju bero på att de ranghöga hästarna redan har sagt ifrån ordentligt till de andra att "här är det jag som bestämmer", sedan har ju alla andra sån respekt för den hästen att det räcker med en blick eller ett bakåtstruket öra.

När jag släppte in min häst för första gången med de andra så började den ranghögaste genast att jaga honom med öronen slickade bakåtstrukna. Iof såg min pålle ut som att "jaha, det här var ju en rolig men ack så konstig lek"... :smirk:

Det finns ingen anledning till att hovslagaren ska slå hästen bara för att den inte står still, tror dom verkligen att det hjälper??

Jag tycker det var helt fel gjort av hovslagaren. Okej att de ryter till och puttar på dom men att SPARKA... Hade min hovslagare gjort så hade jag inte betaslat honom och bett han dra åt helvete.
Hade en hovslagare som gjorde nåt liknande mot min häst (han var ung och ouppfostrad och första gången han skulle skos och försökte lägga sig ner på hovslagaren och då skrev hovslagaren till och slog han med knytnäven i magen) och jag anlitade honom aldrig mer. Han är ganska okänslig på det stället och ahr en utbuktning där.

men däremot kan jag förstå hovslagarna att dom är så härdhänta. När man skor 10 hästar om dagen och kanske 7 av dom krånglar, då¨blir man ju trött till slut. Men det är ju ingen ursäkt, men ägarna borde ju faktiskt uppfostra sina hästar så att de är snälla....

Jag har hittat en helt underbar hovslagare... Han står t.o.m. och gosar med hästen och hämtar den i hagen och när han är klar får dom t.o.m. äpplen.. Need less to say att min häst gillar honom.. :)

Byt hovslagare!!! Innan där jag praktiserade och hade min häst så fanns där en hovslagare som de hade till sina hästar. En dag så kom han ner till oss och sa att han skulle sko en av hästarna då sa jag att hästägaren inte kommer från om en timme då bad han mig att hålla hästen och då sa jag javisst det kan jag göra men jag måste prata med ägaren först, så jag ringde dit och ingen svarade så hovslagaren ringde och pratade med dem!

Jag höll iallafall hästen som stod jättefint och han var verkligen uppfostrad, helt plötsligt så slog han hästen i magen och sa en massa själsord! Helt onödigt då hästen stod fint!

Fick reda på att hovslagaren inte alls rings hästägaren , men det kunde ju inte jag veta! Sen ovanpå allt när ägaren sa till hovslagaren så nekade han och sa istället att jag hade stått och snackat skit om dem hela tiden!

Samma hovslagare håller på och försöker bråka med mig fortfarande!!!

Jag kan förstå en hovslagare..MEN det är inte rätt att slå en häst..Det är upp till hästägaren att uppfostra hästen så att den är lugn och låter hovslagaren sko/verka i lugn och ro.De ska inte en hovslagare behöva göra, bråka och bli sparkad på som hovslagare i timmar när hästägaren står och tittar åt ett annat håll rät nog på krafterna...

MEN att slå hästen är fel.. inte hästens fel att den inte fått lära sig att hovslagaren inte är farlig!

Så jag som hovslagare skulle ställa mig upp och vänligen förklara för ägaren att han/hon är välkommen att höra av sig när hästen går att sko/verka!

En hovslaagare som slår en häst ska nog inte jobba som hovslagare!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama