Sv: När är våld befogat?
Och visst finns det massa hästar med veternär fobi, både befogad o obefogad..
Men jag tror att i de flesta fallen skulle hästarna inte blir så stressade i första gången de ska skos, undersökas osv om ägare/skötare uppfostrat dem rätt, för det är ju i många fall just första gången som ligger i grunden för fortsatt missuppförande..
träna lite extra med lyfta hovar osv dagarna innan hovis kommer, tror jag skulle lösa många problem..
Och jag förstår en hovslagare som kan förlora tålamodet, det är tungt att sko!
Dock betyder inte det att jag tycker de ska "uppfostra" andras hästar med våld, utan helt enkelt ta sitt pick o pack och be ägaren återkomma när hästen lärt sig lyfta benen..
Håller mig dig fullständigt!Tassetass skrev:Det är tråkigt att så många har så dålig koll, det håller jag med om. T.ex. hade det varit trevligt om hästen jag ledde ut till hagen häromdagen efter massagen hade lärt sig hjälpligt att gå lugnt, för det var ett sjujävla projekt att få ut honom Hade jag inte varit så pass van vid att leda vilddjur som jag är hade han nog kommit lös...
Det finns många aspekter i det här som gör det komplicerat... T.ex. vet jag många hästar som var hur snälla och goa som helst för vem som helst att hantera, men när en gammal veterinär som förr var verksam i pappas trakter kom och skulle göra något med dem så flög fan i varenda häst. Han gormade ju förstås om ouppfostrade hästkräk, men när man på ridskolan såg att hästarna blev skärrade och livrädda så fort han satte foten i stallet (eller bara han visade sig på läktaren i ridhuset började hästarna steppa runt och kasta md huvudet)... Vad gör man? Vissa yrkesverksamma borde verkligen inte vara så verksamma, i alla fall inte med vissa typer av djur.
Min gamla kuse tvålade till nämnda veterinär så det bara sjöng om det, för att med den nya veterinären stå som ett ljus (och tro mig, jag hade inte ändrat något i hanteringen).
Så visst har ägarna det yttersta ansvaret, men jag förstår inte hur vissa kan ge sig in i ett yrke där man har med levande varelser att göra...
Och visst finns det massa hästar med veternär fobi, både befogad o obefogad..
Men jag tror att i de flesta fallen skulle hästarna inte blir så stressade i första gången de ska skos, undersökas osv om ägare/skötare uppfostrat dem rätt, för det är ju i många fall just första gången som ligger i grunden för fortsatt missuppförande..
träna lite extra med lyfta hovar osv dagarna innan hovis kommer, tror jag skulle lösa många problem..
Och jag förstår en hovslagare som kan förlora tålamodet, det är tungt att sko!
Dock betyder inte det att jag tycker de ska "uppfostra" andras hästar med våld, utan helt enkelt ta sitt pick o pack och be ägaren återkomma när hästen lärt sig lyfta benen..