När är man en rutinerad och hästvan ryttare?

PonnyMajsan

Trådstartare
Hej så som rubriken lyder när är man en rutinerad och hästvan ryttare? Vad ska man kunna i både hantering och ridning?:)

Sv: När är man en rutinerad och hästvan ryttare?

Så länge man ställer frågan är man inte där, det är väl den enkla förklaringen.

När man vet hur man hanterar situationer som uppstår (oavsett vad det är), när man kan läsa hästen och vet rätt åtgärd, då anser jag att man är rutinerad och hästvan.

Hmm..
Inom ridningen:
Kunna rida I skritt, trav och galopp.
Kunna göra halt. (såklart)
Sitta rätt och ordentligt i sadeln.
Ha hoppat en bana.
Kunna några ridvägar.
Veta hur man hanterar olika situationer (t.ex om hästen ramlar osv)

Hantering:
Sadla
Tränsa
Rykta
Veta när hästen är skadad/vilket humör den är på
Veta hur man beter sig i stallet
Veta hur man beter sig mot hästen

Det är vad jag tycker.

@Ryttaren Det där är vad jag tycker att grunderna, men om jag tex annonserar efter en rutinerad medryttare vill jag nog ha någon som kan betydligt mer. Som @Lovisaleonora så vet man nog när man är rutinerad och hästvan. För mig behöver det inte betyda att du kan tex göra en öppna eller hoppa 1,20, utan snarare att man klarar av de flesta hästar i de flesta situationer, och kan klara de flesta problem som kan uppkomma runt hästar & i stall.

Jag tycker också att ovanstående lista är grunderna för att hantera och rida hästar, krävs betydligt mer för att man ska kunna beskriva en person som rutinerad. Rutinerad för mig är att man har stor erfarenhet, kan hantera och klara av diverse situationer och hästar på ett bra sätt.

när jag skriver att jag letar en rutinerad medryttare syftar jag på en person som kan rida de flesta hästar på tygeln, har tillräckligt bra balans och "ridning i ryggmärgen" för att hantera situationer där hästen blir rädd, eller bara helt enkelt de situationer där hästen inte beter sig som en tålig skolhäst som gått många år på ridskola.

tyvärr tolkar många aspirerande medryttare "rutinerad" som "kan rida i alla gångarter, hoppa 60 cm och svänga hästen"

Rutinerad och hästvan för mig så kan man allt grundläggande inom skötsel, hantering och har god insikt i vad som krävs, har god insikt i att bedöma om saker är rätt eller fel ex gällande utfodring, hantering, utrustning etc. Klarar av att reda ut diverse situationer, lägger upp träning och tränar/rider självständigt.

Inom ridningen ska man klara av grundläggande, dvs rida hästen i alla gångarter i form, klara lätta klasser, ligger stabilt på lätt nivå utbildningsmässigt.

Men proffs är man inte, man kan inte allt. Och rutinerad/hästvan innebär för mig som det låter - man har rutin och har hållt på med hästar regelbundet och ligger över nybörjar nivå/klarar av att hantera, hålla och rida en häst på lätt nivå utan hjälp.

Därifrån kan man ta det ytterligare, till mer rutinerad, lång erfarenhet, proffs, expert..

Jag tycker att man kan kalla sig rutinerad när man förutom kan alla rutiner runt hästar, så rider man hästen i ändamålsenlig korrekt form och man kan rida och hantera hästen i olika oförberedda situationer och händelser. Självklart har man också erfarenhet av flera olika sorters hästar och inte bara den egna.

Jag tycker som Lovisaleonora skrivit: rutinerad betyder skicklig, erfaren.
Därmed ingår det att ha hållit på med hästar under en ganska lång tid, för att bli rutinerad och hästvan.

För mig inenbär "rutinerad" framför allt att personen har en kunskap och skicklighet när det gäller lite mer problematiska situationer, att kunna hantera och rida lite svårare hästar. Det behöver inte handla om vilken utbildningsnivå man är på i någon specifik gren.

För mig är man van och rutinerad när man känner sig trygg och kan hantera i stort sett alla situationer som kan tänkas uppkomma med hästar. Alltså ingenting man kan "lista upp". :)

Jag har ridit på ridskola i 15 år, haft 3 medryttarhästar och har nu en foderhäst, och anser mig inte vara rutinerad i ridningen. Jag är inte den som kan rida svåra hästar med bra resultat, jag har inte nog bra kontroll över min hjärna/känslor och kropp för det. Däremot så kan jag på en bussig/snäll häst göra hyfsade dressyrrörelser eller hoppa en bana på 110cm, men det har inte med ordet "rutinerad" att göra, inte i det sammanhanget det brukar användas.

Om det står "kräver rutinerad och hästvan ryttare" i en annons så vet jag att det är inte något jag klarar av. Det brukar vara svåra hästar, och jag är inte nog mentalt stark eller har nog bra kroppskontroll för att hantera en sådan.

Trots att jag kan göra allting och mer på listan som nämns in inlägg #3.

En rutinerad ryttare är för mig en person som är trygg i sin ridning och arbetar metodiskt och genomtänkt för att bygga upp hästarna att prestera på ett bra och hållbart sätt, i vilken gren det än vara må. Denna person har massor med ridning i ryggen och är orädd av sig. Han/hon kan utan bekymmer jobba fram en svårriden häst till bra resultat (vad det nu än är man vill uppnå...)

En hästvan person behöver i mina ögon aldrig ha suttit på hästen. Den kan däremot läsa hästar oavsett om det är en häst den känner eller en okänd, och vet hur man hanterar olika situationer som uppstår så att det är säkert för häst och omgivning. Självklart för mig är att en hästvan person har mycket god kännedom om hästens skötsel och övriga behov.

(Själv skulle jag inte nappa på en annons där man söker "rutinerad ryttare" för jag är helt enkelt inte det, trots mina över 30 år i hästvärlden. Min hästvana är det bättre bevänt med, men svårare hästar intresserar mig inte idag, mest av bekvämlighet faktiskt... )

En rutinerad ryttare för mig är en som har en mkt bra sits. Rider hästarna i god balans. Kan hoppa upp på alla typer utav hästar, därmed också van vid att hoppa upp på alla typer utav hästar. Bör kunna rida MSV C och hoppa 1.25 m.

En hästvan människa för mig är en person som kan de grundläggande sjukdomarna, även vet när man ska vacc, avmaska etc. Även kunna hantera alla typer utav hästar inkl. hingstar och bråkigare hästar. Personen bör kunna göra alla grundläggande saker så som lasta, foder etc. Självklart också den grundläggande skötseln. Personen bör kunna förutspå situationer, ex. för mycket hästgodis kan leda till kolik och/eller foderstrupsförstoppning + tiggig häst.

Hej!

Sånt här är ju skitsvårt.
Rutinerad är man när man klarar att lösa de flesta situationer som kan uppstå med en häst, kanske? (Sen kan man ändå hamna i en situation man inte klarar ut, men det är betydligt mer sällan det händer).

Hästvan är nog mest nån som har någon typ av hästvana, från marken eller från ryggen/kuskbocken. Personen har varit bland hästar mycket.

/Lavinia, inte säker på om hon klarar kriterierna för rutinerad längre, för bortskämd med egna hästen och låter helt enkelt bli hästar som känns som om de är "för mycket"- eller är det det som är rutinerad, att inte utsätta sig för onödiga risker???

Liknande trådar

Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 585
Senast: Claraclara
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 382
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 143
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar