När är en häst svart?

Status
Stängd för vidare inlägg.

lakrits

Trådstartare
När kan man säga att en häst är svart?

I papper så är ju hästen brun om den har vita tecken om jag har förstått det hela rätt. Ska den räknas som svart så ska den vara helsvart?

Nu till egentlig fråga....när är hästen svart,,färgmässigt sett?

Min kille föddes svart eller mörkt mörkt brun ,,,men det såg svart ut och han har sett svart ut nästan hela tiden.
Så småningom så ljusnade han till en ljusare brun och nu när fölpälsen är tappad så är han riktigt mörk.
Är han brun eller svart?

Han har lite ljusare brun allra längst ner vid virveln (mellan mage och bakben, hmmm..vet inte vad heter, heter det något?) men det är allt.
Manen är svart med lite bruna inslag, typ fölman.

Men han är riktigt mörk....
Så vilken färg har han?
På en del hästar som sägs vara svart så ser man även där inslag eller skiftningar av brunt. I chipmärkningspapprerna, gjord av vet, står det m.brun.
Kan tillägga att mamman är brun, pappan är skäck (vet ej hur det ser ut bakom honom) morfar är m.brun och mormor är fux.
Vad krävs bakom för att få en svart häst?
Förstår att det är svårt att säga så här på kort men kan ju visa ändå.

IM000250.jpg

IM000312.jpg

IM000221.jpg
IM000220.jpg

Sv: När är en häst svart?

De som är svarta föds grå/älgfärgade för att sedan bli svarta när fölpälsen tappas.

sen (vad jag hört) så får väl inte en svart häst ha några bruna hår alls, och de ska vara helt svart både sommar och vinter.

fast jag är inte så insatt, så rätta mig om jag har fel!

Min häst räknas som mörkbrun och det står även i papperna, däremot tycker jag hon är mer svart, hon har dessutom inga tecken

Svartbrun har jag hört som färg på hästar som är väldigt mörka men lite bruna runt flanken.

En svart häst skiftar i blått :smirk: (om jag inte mins fel)
Och en svart häst kan ha vita tecken

Din häst är mörkbrun!

Min häst är också reggad som mörkbrun trots att hon är kolsvart 90% av året och endast blir lite chokladfärgad i det sommarblekta vid ljumskarna om sensommaren.

kolsvart utan tecken

Love*Laika skrev:
Svartbrun har jag hört som färg på hästar som är väldigt mörka men lite bruna runt flanken.

Stämmer. Åtminstone på min kallblodstravare. Hon är kolsvart på vintern, förutom den grå mulen och några få bruna hår kring ljumsken. Sommartid är hon mörkt kopparröd.

Immer

Svarta hästar får ha bruna inslag i begränsad omfattning.
Den här reggad som svart, han är lite brunare sommartid:
2671t_front.jpg

Mitt sto är reggad svart fastän hon har en vit stjärn och en vit kota.
Hennes avkomma är född kolsvart utan tecken. Blekar av ytterst lite under sommarhalvåret men är reggad svartbrun

Ditt föl är svart!
Svarta hästar kan bli solblekta på sommarhalvåret, DET har inget med deras genetiska färg att göra, dvs påverkar INTE om huruvuda de är svarta eller inte.
Vita tecken är TECKEN och påverkar inte heller vad det är för färg. Ej heller stickelhår.
Svarta hästar som helt saknar vita hår kallas/kallades förr för "rapp", de tär nog det du associerar till.

orpaskorpan:
det är nog en feg ID-kontrollant som färgbestämt ditt föl, för många tror inte att det finns helt svarta hästar, så ser de minsta lilla brunt hårstrå (även solblekt) så skriver de svartbrun. :mad:

Jag ska fixa några foton på svarta föl och vuxna hästar, där man garanterat inte skulle säja svart i första hand... :p Återkommer med länk här alldeles strax..

Ok,,,det var många olika bud :smirk:

Det är nog som du säger rapp...jag tänker på,,,att de ska vara utan tecken.

Vet skrev i hans papper att han är mörkbrun men jag kan inte riktigt få honom till det heller....

Han är svart runt ögon och mule,,,och svart även när solen lyser på honom...om inte så är han iså fall väldigt, väldigt, väldigt mörkbrun.

Alltså färgen spelar ju egentligen ingen roll men var nyfiken på vart gränsen går liksom.

Jag tror jag kommer säga att han är svart,,,för han är helt enkelt svart ;) :crazy:
Hur är det...ändrar dom sin färg när dom fäller andra gången?

nej han ÄR INTE väldigt väldigt mörkbrun, om han är svart runt mule, ögon och ljumskar. Det är okunskap och feghet att inte "våga" skriva svart, trots att man ser att det ÄR det!

*letar fortfarande eftre foton på hårddisken*

Den här fölungen tvekade jag LÄNGE innan jag bestämde mig för vad han hade för färg = svart.. Jag fick "kvittot" på att jag gissat rätt sommaren efter, när hela fölullen fälldes av...
kinder.jpg

Den här fölungen har två svarta föräldrar och detta innebär att den kan vara svart eller möjligen fux. Brun (mörkbrun/svartbrun också) är ett omöjligt alternativ genetiskt...
ginza1.jpg

Detta ser man nästan att det är ett svart föl:
pygmalionbebis.JPG

Och det här ÄR faktiskt ett svart sto, om än VÄLDIGT solblekt...
matilda2.jpg

Senast ändrad:

Så som sista bilden, shettisen, såg ju han ut också, visserligen fölpäls men ,,,,
Jag ska ta lite kort i morgon på honom och se om jag kan ta lite närbilder så kan jag lägga ut dom här så får ni se....

En häst är aldrig svart om den inte föds gråsvart!
Och när fölpälsen faller så blir hästen svart, har den aldrig varit gråsvart är hästen inte heller svart utan mörkbrun eller svartbrun, din häst är svartbrun!

Jag har själv ett sto som ser svart ut men kan bli lite solblekt på sommaren! Hon har bläs o 4vtt och är sk. svartbrun

dramatik_87 skrev:
En häst är aldrig svart om den inte föds gråsvart!
Och när fölpälsen faller så blir hästen svart, har den aldrig varit gråsvart är hästen inte heller svart utan mörkbrun eller svartbrun, din häst är svartbrun!
Man kan inte generalisera på det sättet.
Det finns föl som föds mer eller mindre svarta eller i olika gråa nyanser, alla dessa kan vara svarta.

(ameo är lite less på folk som försöker hitta alla tänkbara ursäkter för att inte benämna en en svart häst svart :mad: )

min gamla foderhäst e stanford-ganesco var reggad svart och nästan lika ljus som shettisen på sommaren. på vintern var hon dock väldigt svart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej, min häst har ändrat färg nu under vintern. Han har gått från ganska ljus fux till att bli väldigt väldigt mörk, ser mörkgrå ut med...
Svar
3
· Visningar
1 396
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 668
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 903
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka