När är en häst svart?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: När är en häst svart?

Det är ett par Pikeurridbyxor.

Enligt ameo så är alltså min häst med svart då, för hon blir knappt nåt brun alls när hon bleks på sommaren... Varför skrev de då mörkbrun i sånt fall?

Jag har iofs alltid trott att en svart häst inte blektes till brunt.

ameo skrev:
Man kan inte generalisera på det sättet.
Det finns föl som föds mer eller mindre svarta eller i olika gråa nyanser, alla dessa kan vara svarta.

(ameo är lite less på folk som försöker hitta alla tänkbara ursäkter för att inte benämna en en svart häst svart :mad: )

Men det är ju så att en svart häst föds grå och när den fäller fölpälsen blir den svart,k föds den inte grå är den inte heller en äkta svart häst, men visst sen så finns det ju hästar som man tycker är svarta när de egentligen inte är det!
Iaf så är bestämmelserna så!

NU ha rja gtittat på ditt foto och om det är rättvisande så skulle jag IDIOTförklara alla som påstår att den hästen är något annat än svart... :p
(är den e. kaliber? ser nästan ut så... och de är dessutom ofta svarta...)

OSM jag skrev ovan, man KAN INTE generalisera på det sättet!
Hästen är svart om den ÄR svart, oavsett vad den hade för födelsefärg! Det är GENERNA som talar om vad det är för färg, inte vad det var för nyans på fölpälsen...

(mina döttrar var svarthåriga när de föddes, de är blondiner ändå :p)

ja, om man spinner vidare, går det att jämföra med människor? jag föddes med kolsvart hår men har nu mörkbrunt. min lillebror hade ljusblont hår som barn men är nu minst lika mörk som mig. vem har mest äkta brunt?

Min häst är e. Bayron - Herkules - Brabant.

Här är ett annat kort på henne när hon är nästan som mest solblekt:

DSCN2130.jpg

snälla, inte så stora foton på forumet! det knäcker modemanvändarna!!

Efter lååång laddning...
Jo, det är en svart solblekt häst..

orpaskorpan skrev:
Mitt sto är reggad svart fastän hon har en vit stjärn och en vit kota.
Hennes avkomma är född kolsvart utan tecken. Blekar av ytterst lite under sommarhalvåret men är reggad svartbrun

Svartbrun är en SVART häst som har tydligt bruna partier runt ögon, mule, ljumskar och andra "mjukdelar". Inget en nyans av mörkbrun.

Tack för dina bra beskrivningar.:bow:

Jag har en häst som är reggad som svart, han var m.brun men fick ny benämning när ID kontrollant var här. Pappa är svart och mamma också.http://photobucket.com/albums/y227/jfrelin/?action=view&current=IMG_1003.jpg

Min andra häst är däremot reggad som m.brun. http://i6.photobucket.com/albums/y227/jfrelin/IMG_1634.jpg

Jag tycker det är väldigt lite skillnad på dessa två men å andra sidan så bryr jag mig inte så mycket vad de kallas för i papprena men av princip så tycker jag att en svart häst ska vara reggad som svart.

dramatik_87 skrev:
Men det är ju så att en svart häst föds grå och när den fäller fölpälsen blir den svart,k föds den inte grå är den inte heller en äkta svart häst, men visst sen så finns det ju hästar som man tycker är svarta när de egentligen inte är det!
Iaf så är bestämmelserna så!

Jag håller med dig...min fölunge föddes grå o enligt boken "hästens färg" (den som id-kontrollanterna använder) så föds svarta hästar gråa däremot så står det inget om vad svartbruna hästar föds som men dom är svarta med bruna inslag runt mulen o ljumskar o får därför inte heta svarta.
Min id-kontrollant ville inte skriva svart utan tänkte skriva mörkbrun men jag frågade honom om han hade vatt med om nån mbr häst som var grå som föl o då skrev han svartbrun:smirk: varför har dom så svårt att skriva svart?
Min fölis har varierat rätt mycket i färgnyanser (fölpälsen)men underhåret har alltid varit svart o nu (6mån) ser hon mer o mer kolsvart ut..:love: :love:

lakrits skrev:
Ok,,,det var många olika bud :smirk:

Det är nog som du säger rapp...jag tänker på,,,att de ska vara utan tecken.

Vet skrev i hans papper att han är mörkbrun men jag kan inte riktigt få honom till det heller....

Han är svart runt ögon och mule,,,och svart även när solen lyser på honom...om inte så är han iså fall väldigt, väldigt, väldigt mörkbrun.

Alltså färgen spelar ju egentligen ingen roll men var nyfiken på vart gränsen går liksom.

Jag tror jag kommer säga att han är svart,,,för han är helt enkelt svart ;) :crazy:
Hur är det...ändrar dom sin färg när dom fäller andra gången?

Min här är reggad svart
JOFOGQLOONEPM.jpg

Utifrå dei to bildene dine har eg ingen problem med å sjå at den eine er svart og den andre er brun.
Den fyrste hesten (svart) er svart over heile kroppen.
Den andre (brune) er også nesten svart. Men den er brun i lysken og på innsida av låret. Dessutan er det tydeleg forskjell på det nederste på beina (frå framkne og frå hase og ned), der det er svart, og resten av kroppen (som er mørk brun).
Vil foreslå at hesten har det som kalles "mørk faktor" ("sty" eller "smutty"/"sooty"), på mørk brun grunnfarge....

Acceptera inte "svartbrun" när hästen inte har tydligt brun nos osv!

Jag har haft en som var väldigt mörkt brun, men han VAR brun, inte svart. På honom såg man nyansskillnad på benen, alltså där det var svart på benen som det är på bruna hästar. Man tyckte han var helsvart, men det var ändå skillnad på nedre delen av benen. På sommaren var det inget snack, då var han brun.

Min häst är också brun på sommaren när han blir solblekt men han är ändå reggad som svart. Enligt min id-kontrollant finns det inga svarta hästar om man ska gå efter den något gammalmodiga definitionen att det inte får finnas bruna strån.

Elektron skrev:
Min häst är också brun på sommaren när han blir solblekt men han är ändå reggad som svart. Enligt min id-kontrollant finns det inga svarta hästar om man ska gå efter den något gammalmodiga definitionen att det inte får finnas bruna strån.
Men den gammalmodiga definitionen är den som baserar enbart på hur det ser ut.
Den nymodiga definitionen utgår ifrån GENETIKEN! Och Där ÄR en häst svart om den är svart, även om den har stor andel solblekta hårstrån i pälsen.

I en annan gammal tråd, som ursprungligne skapats av mig själv "Inkompetent ID-kontrollant" elelr nåt liknande heter den, finns foton på några hästar som samtliga ÄR svarta - frågan är hur många som hade gissat på det?

Ja jag protesterar inte. Jag ansåg själv att min häst var svart och fick honom reggad som det utan problem pga en id-kontrollant med koll på läget. Hade jag råkat ut för en kinkig en hade de säkert retat up sig på tre bruna strån i svansen.

Ibland registreras hästar med fel färg... Jag red en ponny som måste ha varit svart men han var reggad som brun. Inte svartbrun , inte mörkbrun, utan BRUN. Han var INTE brun.

Mmm och det är rätt naturligt att det blir så om de registreras som föl. När det gäller just svarta hästar så verkar uppfattningen att de inte får ha bruna strån dominerat så länge att det är svårt att hitta lite äldre registrerade svarta hästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej, min häst har ändrat färg nu under vintern. Han har gått från ganska ljus fux till att bli väldigt väldigt mörk, ser mörkgrå ut med...
Svar
3
· Visningar
1 396
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har gått från att vara född blondin, haft alla tänkbara färger i håret under många år till att senaste året transformerat mig från...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 668
Senast: honung
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 903
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka