När är det okej att köpa egen häst?

Sv: När är det okej att köpa egen häst?

Föresten, glömde svara på frågan...

Jag tycker att man ska skaffa häst när man prövat att ha foderhäst minst ett år (alla årstider), har jobb och gärna när man vet vad man vill i livet. (ex jobbar ja nu o vill plugga vidare sen kanske hästen behöver säljas..) man ska kukna teoretiskt om foder, tillgång till tränare, ett kontaktnät med veterinär, hovslagare och gärna sadelutprovare osv så man vet vem man ska kontakta vid behov.

Man ska kunna grunderna i ridningen, man ska inte ta första bästa häst utan ta med en kompis eller tränare som provrider och kan ge grundläggande tips och ser om hästen är något för dig.

Finns mycket mer att säga men kommer inte på mer just nu under film-tittandet :-)

Lite Kl

Hur mycket kan man och förstår om foder och sjukdomar när man är säg 8-15 år. Vissa här säger att dom hållit på med hästar sen dom var små. Kan den tiden räknas annat än att man blir duktig ryttare och kan borsta och mocka?

Jag började rida på ridskola när jag var 10 år. Sedan var jag medryttare/delfodervärd i mååååånga år innan jag äntligen köpte häst för en månad sedan. Jag är 36 år.

Jag fick min första när jag var 14. Inga hästkunniga föräldrar dock kunnigt folk i stort tävlingstall som jag stod i. Funkade bra mot alla odds även om jag idag tyckte jag borde haft mer erfarenhet. Innan dess hade jag en foderponny 1 år. Hade då endast ridit på ridskola innan och haft två medryttarhästar, så hade i princip inget kunnande ang vård/hovslagarie/skador osv.

Samma tanke, nästa häst kommer helt klart att köpas i sverige, helt annan kvalitet och kunskapsnivå om man jämför med de man hittar här. Speciellt i österbotten är det rätt knapert med BRA hästar. Bara man lyckas skrapa ihop några pengar först.

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Svartkatt
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar