När är det okej att köpa egen häst?

marabo10

Trådstartare
Precis som rubriken lyder.. När är det alltså 'okej' att skaffa egen häst/ponny? Hur gamla var ni när ni fick er egna fösta ögonsten och hur lång erfarenhet hade ni? Dela med er av era erfarenheter & åsikter!

Tacksam för svar. :)

Sv: När är det okej att köpa egen häst?

Jag var 14 när mina föräldrar köpte min första ponny. Då hade jag ridit i 7 år ungefär, och haft foderhäst innan i sammanlagt ca 2 år, tre olika hästar.

Jag var 17 när jag bokstavligt talat fick min häst. Jag skulle ha henne till trav och hade väl sysslat med "storhästtravet" i ett år regelbundet, ungefär.

I övrigt kopierar jag mitt svar från en annan, liknande tråd: Har man koll på det allra mest grundläggande är jag av åsikten att resten löser sig om man har kunniga och trevliga människor i sin omgivning/samma stall som också ser hästen varje dag. Sedan ska man naturligtvis vara kritisk till allt folk säger eftersom det ju finns 7382911 olika åsikter om varje detalj, vissa mindre underbyggda än andra, men med sunt förnuft kommer man långt.
Och är man inte så kunnig inom ridningen/körningen/whatever finns det tränare.

Jag kan också tycka att det i många fall kan vara klokt att vara medryttare eller fodervärd en period först - INTE bara på sommarhalvåret! - för att se att den där riktiga motivationen verkligen finns där i alla väder.

Jag fick min första helt egna när jag var 15, och hon har varit ett ruskigt jobbigt projekt de första åren. Jag hade innan dess ridit på ridskola i 10 år, 2 olika ridskolor i 5 år (varav den senaste var väldigt mycket bättre än den första). Ridit hästar som jag ville på pappas jobb om somrarna och ridit i stort sett hela livet. Jag var absolut redo för egen häst, även om den hästen det blev kanske egentligen inte var lämplig då, men allt löste sig till slut och idag släpper jag aldrig taget om henne.

Många tror de är redo att skaffa häst efter ett par år på ridskola och det tror inte jag, förutom i undantagsfall. Det är mycket som kan hända med en egen häst i form av skador, sjukdomar, skenturer, olater osv. Sådant som ridskolehästar vanligtvis inte bjuder på. Man ska kunna hantera många situationer.

Men som Stormkast skrev, medryttare och fodervärd är jättebra att vara en period innan man bestämmer sig för att skaffa egen häst :)

Jag har kollat omkring på möjligheten att agera fodervärd en längre tid nu. Tyvärr så bor jag i Finland och fast ridningen är stor här också så finns inte samma möjligheter här ändå, eller så känns det som. Otroligt många säljaren är oseriösa och det är väldigt svårt att hitta en person som låter sin häst gå ut på foder.. Det är jätte synd, verkligen.

Precis som rubriken lyder.. När är det alltså 'okej' att skaffa egen häst/ponny? Hur gamla var ni när ni fick er egna fösta ögonsten och hur lång erfarenhet hade ni? Dela med er av era erfarenheter & åsikter!

Tacksam för svar. :)
Jag var 13 när jag egen ponny. Dock var min mamma hästkunnig och hade egen häst själv, så hon skötte bokning av hovslagare och veterinär etc. Jag hade ridit på ridskola i 6 år och hade sköthäst under två av dessa år. Om det hjälpte eller ej vet jag inte, men jag hade nog den mest välryktade pållen i stallet i alla fall ;) Det är först i vuxen ålder som jag skött allt när det gäller hästarna :)

jag är väl seniorer här då :) köpte egen häst som 24 årig, hade då ridit i 14 år. Köpte min favorit från ridskolan, ett sto som då var 16 år.

För mig kändes det som ett smart val, att jag var så pass "gammal" när jag slog till. Arbete fanns och något sånär ordnad ekonomi.

Lagom till att jag fyllde 18 hade jag lyckats spara ihop tillräckligt för att köpa min första häst, ett halvblodsföl. För att kunna hålla honom jobbade jag i stallet där han stod och fick då han honom där gratis. Om jag inte köpte kläder så räckte mitt studiebidrag precis till försäkring och hovslagare.
När jag köpte honom hade jag ridit på ridskola sedan jag var tolv och från att jag femton hade jag hjälpt till att rida in unghästar i det stall där han stod.

Köpte min första häst hösten 2008, var då 17 år :) Hade då ridit på ridskola i 9 år, hyrt sommarhäst i 4 år, börjat mitt andra år på hästgymnasium och även jobbat en sommar på ett häststuteri. Så jag kände att jag var redo då och skulle det vara något så hade jag hästkunnigt folk omkring mig i stort sätt hela tiden :)

Jag var faktiskt drygt 50 när jag äntligen realiserade min barndomsdröm och köpte egen häst.

Hade ridit på ridskola i nästan 15 år, och varit "medryttare" på en av ridskolehästarna i knappt 10. Trots så långt hästliv (red även som barn) är det massor av saker som jag hade noll koll på när jag köpte min första häst.
Tex att lasta och köra hästen i transport, att hantera sjukdomar och skador (bara en så enkel sak som att ta tempen), att veta hur man utfodrar hästen, att veta hur man tränar och motionerar hästen på ett sätt som bygger upp den, etc. Inget av detta fick jag lära mig på ridskola.

Om jag skulle lärt mig allt det där innan jag köpte häst hade jag fått vänta tills jag fyllt 60;)

Det absolut viktigaste, om man inte är superkunnig själv, är att ha kunniga människor runt omkring sig. Som är villiga att svara på frågor och även hjälpa till praktiskt. Det har jag. Min stallägare är guld värd. Hon har sund hästhållning och sund inställning till hästar generellt. Hon hjälper till om det är ngt praktiskt jag går bet på. Min tränare är kanonbra, henne kan jag fråga om saker som rör ridning och träning. Och sist men inte minst Är min svägerska mitt stora stöd i hästlivet. Hon hjälpte till med allt som rörde att leta upp, provrida samt köpa hästen.

En annan viktig sak att tänka på är att de flesta hästar reagerar på en så stor omställning som en flytt och ny ägare innebär. Även den lugnaste och coolaste häst kan få spel av det. Då är det jätteviktigt att man kan få hjälp. Min häst blev lite för sprallig för min smak ett tag efter flytten. Då började jag rida för en superbra tränare ca en gång i veckan för att bygga upp mitt självförtroende och känna att jag klarade av henne även när hon sprallade iväg. Nu börjar hon bli verkligt trevlig och mysig. Men man måste låta det ta tid!

Numera kan jag faktiskt både lasta och köra min häst i transport, och backa med transport:-O. Jag kan tempa min häst, vet vad hon behöver äta (inte mycket) och har en superfin liten madam som ser både frisk och hyfsat vältränad ut:D
Men visst, skulle hon skada sig så att det tex krävs att man lindar henne, då får jag be om hjälp första eller andra gången.

Min "point" är att man inte måste kunna allt själv, förutsatt att man kan få bra hjälp och är villig att lära sig. OCH att man håller sig till välgrundad kunskap om hästar och hästhållning.

Jag köpte min första egna när jag var 25-26 nånting. Innan dess hade jag en unghingst som ägaren hade problem med och jag "köpte" honom för ett år. Han gick sedan tillbaka till ägaren så honom räknar jag inte riktigt. Jag började rida när jag var 5, och efter ett år så "bodde" jag i stallet och snappade upp allt jag kunde om skötsel, foder, sjukvård, ridning osv. Jag var en sån där tjej som blev överlycklig av att få mocka, diska krubbor, bära hö, osv. Senare följde jag ofta med som provryttare när nya ponnyer skulle köpas till ridskolan, jag var hjälpledare och sedan ridlärare, privattränare, tävlade hästar åt olika ägare, red in unghästar och red till och utbildade vidare andra...

Visst ville jag ha egen häst tidigare, men mina föräldrar hade inte råd och jag hade själv inte råd och möjlighet att ha häst förrän jag var i 25-årsåldern. I dag är jag glad att mina föräldrar inte köpte någon ponny till mig när jag tjatade och drömde om det - hade de gjort det hade jag nog aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde, både om hästar generellt och att rida så mycket olika både välutbildade och unghästar.

Senast ändrad:

Jag har visserligen ingen egen häst, men en foderhäst som jag planerar att köpa. Hämtade honom i december ifjol, då var jag 17 år och hade hållit på med hästar i ca 10 år. Haft 5-6 medryttarhästar, satt igång och motionsridit en rad ridskole- och privathästar, skött stall med allt från två till ca 20 hästar själv och hanterat alla möjliga hästar. Kunskaps- och ridmässigt låg jag på högre nivå än många jag känner som haft egen häst i åratal (och ändå har jag lärt mig sjukt mycket sedan jag blev fodervärd).

Då kände jag mig redo för att ha en egen häst, men å andra sidan vet jag de som gått direkt från ridskolan och skaffat häst och fått det att funka hur bra som helst, med hjälp från tränare och annat kunnigt hästfolk. Det viktigaste är nog att man har kunnigt folk omkring sig och är villig att lära sig mer hela tiden :)

Jag har kollat omkring på möjligheten att agera fodervärd en längre tid nu. Tyvärr så bor jag i Finland och fast ridningen är stor här också så finns inte samma möjligheter här ändå, eller så känns det som. Otroligt många säljaren är oseriösa och det är väldigt svårt att hitta en person som låter sin häst gå ut på foder.. Det är jätte synd, verkligen.

Var i landet bor du? Jag bor i Österbotten och hade inga större problem att hitta foderhäst i höstas (bara genom kontakter fick jag många förslag), däremot var det en helt annan historia när jag bodde i Åbo-trakten och letade medryttarhäst... Men om man är villig att åka och provrida/hämta häst även lite längre bort och inte behöver låsa sig vid hemtrakten så blir utbudet genast större. (Sen har jag många vänner och bekanta som köpt häst i Sverige t.ex, och skulle jag leta häst i nuläget så skulle jag kolla på svenska hästar också. Utbudet på hästar är ju oändligt i jämförelse!)

Visst ville jag ha egen häst tidigare, men mina föräldrar hade inte råd och jag hade själv inte råd och möjlighet att ha häst förrän jag var i 25-årsåldern. I dag är jag glad att mina föräldrar inte köpte någon ponny till mig när jag tjatade och drömde om det - hade de gjort det hade jag nog aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde, både om hästar generellt och att rida så mycket olika både välutbildade och unghästar.

DET tror jag också faktiskt att många skulle vinna på! Du har ju en djup och gedigen kunskap och har verkligen fått slitit för att få dina hästar, vet att det inte är någon dans på rosor:bow:

Själv fick jag min första häst som 18-åring, hade då ridit på ridskolai 10 år, varit medryttare samt arbetat med hästar under ett år.
När jag var ung så slogs man nästan om att få hjälpa till i stallet, gick alla teorikurser och läste allt man kom över. Några ridläger hanns också med.
Det var ytterst FÅ förunnat att ha egen häst, tror att jag visste om endast 5-10 stycken...

Nu tror jag dock att man kan skaffa häst med mindre vana, om man har intresse, sunt förnuft och frågar om det man inte kan själv.
För min del var just arbetet i travstall det som gav mig mest tror jag, inte minst i fråga om skador! Lärde mig otroligt mycket där:laugh:

Var även hårt jobb så att ha egen häst sen var en baggis:p

Finns det några travstall eller andra stall där du kanske kan hjälpa till? Mycket lärdom och kan ge en chans till t ex foderhäst eller rentav egen!:idea:

Var i landet bor du? Jag bor i Österbotten och hade inga större problem att hitta foderhäst i höstas (bara genom kontakter fick jag många förslag), däremot var det en helt annan historia när jag bodde i Åbo-trakten och letade medryttarhäst... Men om man är villig att åka och provrida/hämta häst även lite längre bort och inte behöver låsa sig vid hemtrakten så blir utbudet genast större. (Sen har jag många vänner och bekanta som köpt häst i Sverige t.ex, och skulle jag leta häst i nuläget så skulle jag kolla på svenska hästar också. Utbudet på hästar är ju oändligt i jämförelse!)

Bor i västra nyland, mellan Lojo och Hangö i Karis som är en del av Raseborg. Alltså sisådär 80-100km från Helsingfors. Har kollat på foderhästar via olika hemsidor (tex. hevostalli.net) och det finns nästan inga här i området. Det har ju inte så stor betydelse var de står nu om man får flytta dem från det nuvarande stallet, men det verkar som om de flesta vill ha de kvar där..

Hur gick du till väga när du letade efter medryttarhäst? Har sökt på nätet och sett om folk skulle ha satt upp lappar i olika butiker och liknande här i närheten men har inte hittat något. Förut hade vi en lokal ridaffär här där det ofta fanns uppe olika annonser med den har flyttat så är inte alls lika lätt längre.

Jätte kul att kunna diskutera med en annan finne! :) Håller annors helt med dig, skulle det vara aktuellt med hästköp så skulle Sverige vara det ultimata! Finns så mycke mer att välja på & jämför man två hästar som är på precis samma nivå så är de oftast en hel del billigare i Sverige. Ibland önskar man att man bodde i grannlandet.. :)

Jag fick min ponny när jag var 14. Då hade jag ridit på ridskola i tre år, vilket väl var i underkant. Men ponnyn var trygg, jag läste på en massa, red lektioner, och det fanns kompetent folk i stallet. Jag hade även haft sommarhäst tre somrar innan. Om bollplank finns och man satsar på rätt häst så tror jag att allt är ganska grönt :).

skulle de inte gå att lägga upp lappar på ridskolor tex? eller i nått större privatstall. Själv tyckte jag att de var jobbigt när jag sökte medryttare till min häst, iom att hon är lite till åren, finnhäst, och inte så stor. Men efter några månaders sökande hittade jag värdens bästa och nu skulle jag inte byta

Jag fick min första egna ponny när jag fyllde 9 år, då hade jag både ridit på ridskola och haft en medryttarhäst.

Men då hade jag givetvis massor av hjälp av min mamma som haft häst hela livet, hon hade ju ansvaret hela tiden med allting men hästen skötte jag i princip själv.

Jag fick min första ponny när jag var 6 år. Det var en tvåårig c-ponny hingst. Han var både för stor och för stark för mig men vi växte upp tillsammans och jag tror han gillade mig lika mycket som jag gillade honom! :love:

Sen har jag alltid ridit på ridskola samtidigt som jag hade min ponny. Det var väldigt nyttigt för på ridskolan så lärde jag mig allt och fick även rida lite olika hästar.

Efter jag växt ur ponnyn och var tvungen att sälja honom så hade jag flera medryttarhästar och två foderhästar.

Nu när jag är 28 så har jag skaffat mig min första storhäst! Hade rejäl ångest första månaderna om jag ens skulle klara av det men än så länge så går det bra. *peppar peppar* ;)

Vet inte hur hästtätt det är där du bor men runt H:fors borde det väl finnas en del hästar? Jag hittade min foderhäst via hevostalli men det var som sagt i höstas, gissar att det är svårare att hitta foderhäst nu på sommaren.

När jag letade medryttarhäst så bodde jag på en ort med betydligt färre stall än var jag bor nu, så då var det mest tur att en bekant kände en som behövde medryttare till sin häst.. här har jag inte ens behövt fråga, utan hästägare har istället frågat mig om jag velat rida deras hästar. Men att sätta upp lappar och höra sig för i t.ex ridskolor/inackorderingsstall om att man söker medryttar-/foderhäst tror jag är det enklaste sättet om man inte redan känner någon som behöver hjälp med sin häst. Sen finns det ju facebook-grupper med hästannonser, kanske vore värt att kolla upp?

Ja, det är sjukt stor skillnad på prisnivån på hästar i Finland och Sverige. Min kompis köpte nyss en ponny i Sverige, inkl transportkostnader blev det ca 1000 euro billigare än om hon köpt en motsvarande ponny här i Finland. Då var det en vanlig korsningsponny, hade det rört sig om ett halvblod t.ex så hade ju skillnaden varit ännu större. Har nog funderat på det ett antal gånger, tänk om man skulle flytta till Sverige :p *ursäkta off topic*

Jag var 12 år och hade ridit privat ett år samt ridskola en termin..
Okunniga föräldrar, fick ett vbl sto.
Absolut ingenting jag rekomenderar! Hur kul vi än hade, jag skötte henne såväl som borstning, mockning osv men föräldrarna gillade inte utlägget av pengarna så man fick snåla med allt såsom inte extrahö (lätt att hålla i hull och hon fick 15kg/dag) men de blev inget kraftfoder, lånade utrustning, inget som natchade och hade ett enda utegångstäcke...
Såldes när jag var 15 pga "vännerna lockade mer"..

Skaffade därefter direkt foderhästar och tävlade.. Red 3-6 hästar om dagen i privatstallet och hade där min/mina foderhästar.
Köpte min häst som 18 åring. Hingst.
Sedan köpte jag tillbaka mitt sto jag sålde som ung-och-dum-hästägare.

Idag funkar hästägandet såååå mycket bättre än när jag var 12 och jag kommer nog aldrig sluta med hästar!

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 138
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 332
Senast: Svartkatt
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 234
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar