Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag var 13 när jag egen ponny. Dock var min mamma hästkunnig och hade egen häst själv, så hon skötte bokning av hovslagare och veterinär etc. Jag hade ridit på ridskola i 6 år och hade sköthäst under två av dessa år. Om det hjälpte eller ej vet jag inte, men jag hade nog den mest välryktade pållen i stallet i alla fall Det är först i vuxen ålder som jag skött allt när det gäller hästarnaPrecis som rubriken lyder.. När är det alltså 'okej' att skaffa egen häst/ponny? Hur gamla var ni när ni fick er egna fösta ögonsten och hur lång erfarenhet hade ni? Dela med er av era erfarenheter & åsikter!
Tacksam för svar.
Jag har kollat omkring på möjligheten att agera fodervärd en längre tid nu. Tyvärr så bor jag i Finland och fast ridningen är stor här också så finns inte samma möjligheter här ändå, eller så känns det som. Otroligt många säljaren är oseriösa och det är väldigt svårt att hitta en person som låter sin häst gå ut på foder.. Det är jätte synd, verkligen.
Visst ville jag ha egen häst tidigare, men mina föräldrar hade inte råd och jag hade själv inte råd och möjlighet att ha häst förrän jag var i 25-årsåldern. I dag är jag glad att mina föräldrar inte köpte någon ponny till mig när jag tjatade och drömde om det - hade de gjort det hade jag nog aldrig lärt mig så mycket som jag gjorde, både om hästar generellt och att rida så mycket olika både välutbildade och unghästar.
Var i landet bor du? Jag bor i Österbotten och hade inga större problem att hitta foderhäst i höstas (bara genom kontakter fick jag många förslag), däremot var det en helt annan historia när jag bodde i Åbo-trakten och letade medryttarhäst... Men om man är villig att åka och provrida/hämta häst även lite längre bort och inte behöver låsa sig vid hemtrakten så blir utbudet genast större. (Sen har jag många vänner och bekanta som köpt häst i Sverige t.ex, och skulle jag leta häst i nuläget så skulle jag kolla på svenska hästar också. Utbudet på hästar är ju oändligt i jämförelse!)