När är det ok att ta föl på sin hobbyhäst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare fijja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 193

fijja

Trådstartare
Hej!
Jag har funderat och funderat mej galen på det här med att ta föl. Jag har ett sto som jag tävlar och rider. Jag älskar denna häst över allt annat och skulle så gärna vilja ha ett föl efter henne till mej själv.
Det är ett arabsto, och den tilltänkte hingsten skulle naturligtvis vara en arab den med.
Jag tycker naturligtvis att hon är vackrast i världen, men är hon bra nog att ta föl på?
I mitt fall så har hon fått 33 p på sista utställningen vi var på som glada amatörer. Hon har ett bra huvud + hals, överlinjen sådär med lite toppigt kors, lite 'björnfot' i bak kan jag tycka men naturligtvis ett bra temperament. Hon tävlas i western och i hoppning med bra resultat.

Men nu till det jag tänker på, det finn massor av araber som är ännu mer lämpade till avel än hon, finns hur många ston som helst med bra huvud men som INTE har toppigt kors.
Även om jag tar ett föl till mej själv så finns det massor av föl att köpa. Så den anledningen räcker inte heller.
Även om man kompletterar med en superfin hingst så finns det ju fortfarande bättre ston att betäcka med den superfina hingsten.

Hur tänker ni?
När blir det någonsin ok att hobbyavla?

Jag hoppas ni förstår mina funderingar. Blev lite luddigt.

Senast ändrad:
Sv: När är det ok att ta föl på sin hobbyhäst?

Ska man hårddra det hela så finns det nog alltid ett sto som är lite finare, lite bättre, hoppar högre m.m. Skulle alla tänka som du så skulle det inte födas många föl! Jag har själv ett xx-sto som jag avlar på, halvblod, och det finns garanterat många mycket bättre ston men jag skulle aldrig ha råd att köpa något av dessa ston. Jag tycker att mitt sto har vissa kvaliteter som gör att hon är värd att avla på ändå.
Det viktigaste tycker jag är att stoet är friskt och inte har några fel eller brister som gör det olämpligt att föra hennes gener vidare, och att man sedan väljer ut en lämplig hingst som kompleterar stoet så bra som möjligt.

Om hon har hållt bra för hobbyridningen och inte har några allvarliga exteriöra avvikelser (det verkar hon ju inte ha) och du väljer hingst med omsorg så är det ju inga problem :)

Om du vill känna dig helt säker. Ring ngn extriördomare, och be dom komma hem till dig och ge ett noggrant utlåtande på din hästs fel och brsiter, samt förtjänster.
Det brukar inte bli jättedyrt, och ger en mkt bra hjälp i valet av framtida hingst om man är osäker själv.

*håller med ancan och fyller på*

Man får tänka på att en utställning bedömer endast stoets dagsform och om Ni är så glada amatörer som du själv antyder så kan kanske förberedelserna och visningen spela roll i hurdan poängen blev.
En exteriördomare som kommer hem till er ser igenom dagsformen och tittar mer på verkligheten, så det kan ge en mer relevant bedömning av henne.

Lycka till!

Och oftast brukar de vara mkt frikostiga med att verkligen gå in på detaljerna när man tar hem dom och man kollar både vid hand och lösspringande.

jag tycker det ger otroligt mkt!

Vi väljer numera att göra så istället för att visa offentligt på fölmönstringarna....:angel:

Vilka priser handlar det om?:crazy:

Nu är det ett tag sen, men när jag senast hade någon hemma så fick han några hundra för bensinen, han ville inte ha mer... Men då var det också en snubbe som jag är bekant med sen tidigare.

Jag har aldrig betalt mer än 200/häst samt resekostnader...samt en god fika såklart:angel:

Det låter vettigt, ska till en fölvisning nu, med en kompis föl, men jag skulle vilja ha en bedömning på min sen:)

Det låter ju verkligen intressant!
Men det finns alltså sådana för alla raser? Då är det ju betydligt lättare att välja hingst!

Alla premieringsgubbar och -gummor är utbildade på fler än en ras.
OM du går in på Svenska Hästavelsförbundets webplats och väljer "Domarlista" under fliken avelssvärdering så hittar du alla utbildade domare.
Nu har jag inte full koll på vad de olika behörigheterna innebär, men jag tror faktiskt att du kan få bra hjälp, oavsett vem av dessa du anlitar, med att göra en bedömning av ditt stos egenskaper. De flesta är bra på att förklara vad de ser och hur de tänker.

Nu har jag kommit hem från fölvisningen, och här i Mälardalen kommer de inte hem:(

Du kanske valde fel tillfälle att prata med dom:angel:

det här sker ju lite "vid sidanom" ofta, jag väljer att se det som en "väntjänst":angel: fast jag betalar ju gärna bensin och lite till...:D

Aha:o
Jag har annars ingen kontakt med dem iaf, men jag kanske kan höra mig för runtomkring:idea:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 640
Senast: Mabuse
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 492
Senast: em-pirre
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 143
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka