När är det ok att kastrera?

gadriel

Trådstartare
Jag vet att de är en känslig fråga men jag börjar mer och mer rikta in mig på att kastrera vår hund men tycker det är så svårt att ta beslutet när hälften man träffar tycker det är en bra idé och hälften tycker man är knäpp :(

Anledningen till att jag starkt överväger det är att hunden för jag vet inte vilken gång i ordningen nyss pinkade revir inne. Det börjar bli så lessamt att torka pink och jag börja bli rädd att han ska pinka hos andra. Pinkar han hos vår kompis vi brukar samlas hos på helgen så är han nog inte välkommen dit mer. Han har redan pinkat hos två kompisar som har hundar.

Hade jag haft andra hundar eller haft hundar på besök här så hade jag tyckt det var lite mer ok men vi har verkligen inte haft en enda hund på besök här.

Detta är inget som kommit just nu utan han har gjort det några gånger sen han blev könsmogen (ca 6 mån) till nu (1 år gammal), sist var det två veckor sen (och då gjorde han det tre gånger på 2 dar). För två veckor sedan när han gjorde det sist upplevde jag honom som väldigt "hormonig", ofokuserad, försökte markera hela tiden utomhus, mer gnällig och svårt att varva ner än vanligt.

Det känns inte riktigt som det "har med åldern" att göra utan mer som han har massor med hormoner i kroppen som han inte vet vad han ska göra av. Därför känns de inte heller som att det komemr sluta av sig självt heller.

Han är också ganska stressad och har svårt att koppla av fastän vi hela tiden jobbar med att varva ner honom (givetvis får han motion och stimulans också).

Är jag verkligen dum som kastrerar honom i det här läget?

*ledsen hundägare*

Sv: När är det ok att kastrera?

Jag ser inga som helst nackdelar med kastrering av hund och i ditt fall skulle jag inte tveka en sekund, bort med orosbollarna!

Jag tycker absolut du ska kastrera .

Har aldrig gjort det med någon av mina hundar
men vet hur det är med hanhundar som blir hormonstinna:devil:

Ska de inte gå i avel mår de nog bättre av att slippa all de här hormonerna .
Har haft hanhundar som varit ett :devil: med när någon tik löpt hade man fått kastrera då hade jag hängt på låset till veterinären.

Jag tycker absolut inte kastrering är något negativt. Många hundar mår faktiskt bättre av det och slipper en del stress. Jag har själv en kastrerad hane men han kastrerades framförallt pga sin mage. Ska hunden inte använas i avel så tycker jag absolut det är ok att kastrera.

Jag tycker absolut inte kastrering är något negativt. Många hundar mår faktiskt bättre av det och slipper en del stress. Jag har själv en kastrerad hane men han kastrerades framförallt pga sin mage. Ska hunden inte använas i avel så tycker jag absolut det är ok att kastrera.

Han ska inte användas i avel. Han har ofta problem med magen, svårt att hitta ett foder som funkar, kan det vara kopplat till hormoner?

Jag är total för kastrering av hundar som inte ska brukas i avel. Liknar vi till hästar t ex, så har de flesta synen att de flesta hingstar ska kastreras om det blir ett problem eller för att förhindra kommande problem i framtiden. Nu är hästar ett större djur, men driften är "den samma".

Vi har kastrerat våran lilla Pomeranien. Han var 6 år när han blev kastrerad, just för att jag var mycket osäker. Många var emot, jag lyssnade. Han märkte revir, var oerhört upprörd i löpningstider (vi har också en tik) och var helt blank då tiken vår, samt andra runt omkring hade tiden inne.

Många av våra kamrater har hund, det blev då också mer praktiskt. Vi insåg hur mycket han led. P.g.a. hans mentalitet så skulle vi ändå inte ha honom i avel - varför då inte ha honom kasterad.

Vi har två blandishanhundar. Den ena är inne i sin könsmognad nu. Vi kommer att kastrera dem båda senare när de har vuxit till sig. Dels för att vi som sagt var har en tik och dels för att de inte ska brukas i någon som som helst form av avel.

Vad har de för åsikter som är emot kastrering?

Han ska inte användas i avel. Han har ofta problem med magen, svårt att hitta ett foder som funkar, kan det vara kopplat till hormoner?

Jag kastrerade min hane när han var nästan 4 år. Han skulle först gå i avel som det var tänkt men pga hans magsjukdom så blev det inte så och då valde jag kastrering. Jag har hört en del som blivit bättre i magen efter kastrering då de stressat ner sig och inte fått dessa stresssymtomer. Min hund blev inte bättre i magen då hans sjukdom var kronisk ( Är dock bra nu med ny mat och behandling) . Men han blev helt annorlunda til sättet. Han bryr sig inet om löptikar, stressar inet upp sig av alla dofter och han är mycket mer fokuserad på mig framförallt i träningsyfte. Det är helt klart ett jättebra beslut jag tog för min hund och han verkar må mycket bättre idag.

Finns liksom ingen anledning att inte kastrera om hunden inte är en avelshund!
Kastrerade husky-ruskan på två och ett halvt i november och undrar varför jag inte gjort det tidigare - vilken skillnad! Trots att han är samma goa jycke som alltid rymmer han inte (så ofta) längre, mycket lugnare, trevligare och har dessutom börjat lägga på sej lite, han var mager som en skrika tidigare.
Samt att hans rinniga mage har lugnat sej avsevärt.
Samt att katten tackar så mycket, för husky är mindre benägen att äta katt numera.
REKOMMENDERAR STARKT! Får både din och hunds skull!!!!!

Lite OT men ändå...

När jag pratat om kastrering, med killar -vilka somhelst som ämnet kommit upp- om både häst och hund så har dom blivit vita i ansiktet och sagt att nej nej, inte kastrera, hela personligheten försvinner, klipp inte bollarna mm mm mm...

VAD är det med killar och kastrering! :D

Alltså jo, dom relaterar väl till sina egna bollar och om dom skulle klippas men det är ju liksom inte samma sak som en stressad hanhund eller hingst som ändå aldrig ska avla tex...

Man tar ju inte bollarna för att vara elak.... ;)

Du sätter huvudet på spiken!!!!!!!!!!!

*asg* ligger något i det. Sambon ser lite illa till mods ut vid prat om kastrering. :D

Vad har de för åsikter som är emot kastrering?

Jadu, onödigt ingrepp, tar bort hundens personlighet (vilket jag tycker är tveksamt, en valack är ju inte utan karaktär på något vis)...

Sambon hade pratat med sin kompis som är veterinär om kastrering och han hade tyckt det var idioti att kastrera och att det blir en helt annan hund, verkade inte finnas i hans värld att man ska kastrera hundar. Kanske för han är man :angel:

Finns liksom ingen anledning att inte kastrera om hunden inte är en avelshund!
Kastrerade husky-ruskan på två och ett halvt i november och undrar varför jag inte gjort det tidigare - vilken skillnad! Trots att han är samma goa jycke som alltid rymmer han inte (så ofta) längre, mycket lugnare, trevligare och har dessutom börjat lägga på sej lite, han var mager som en skrika tidigare.
Samt att hans rinniga mage har lugnat sej avsevärt.
Samt att katten tackar så mycket, för husky är mindre benägen att äta katt numera.
REKOMMENDERAR STARKT! Får både din och hunds skull!!!!!

Mager är vår hund också så han hade mått bra av att gå upp i vikt. När vi gått i samhället har han en tendens att bli stressad och lös i magen, om det beror på tiklukter eller för att vi inte tränat så mycket på att gå bland folk och hundar vet jag inte, kan vara en kombination. Han mopsar sig iaf gärna mot andra hanhundar om jag inte har koll på honom.

Jag har en JR hane som blir 4 år i april. Han kastrerades vid 7 månaders ålder.

Jag hade bestämt mig för att kastrera honom redan när jag hämtade honom vid 8 veckors ålder.
Har en SKK-reggad tik som jag skulle avla på (hanen köpte jag eftersom tikens sällskap hade flyttat och hon var hemskt ledsen som ensamhund).
Vill absolut inte få min tik tjuvparad av en icke reggad hane som dessutom är övertecknad!
Ytterligare en bidragande orsak var att jag bodde i ett extremt hundtätt område, JR kan ju vara lite kaxiga som unghundar. Jag ville helt enkelt slippa bekymmer med att ha en hane som måste hävda sig mot andra grabbar.

Vid 6 månaders ålder är kroppens enzymsystem mogna och hunden kan sövas som ett vuxet djur. Alltså funkar det bra att kastrera så tidigt.
Han hade inte hunnit bli könsmogen ännu, lyfte bara lite på benet.

Att jag kastrerade honom ångrar jag absolut inte! Jag har en hund som inte gör skillnad på hanar och tikar, i hans värld finns det bara hundar!:laugh:
Behöver inte oroa mig när min tik löper. Han fokuserar på mig och de uppgifter jag ger honom, inte lukt av tikar eller att han måste markera över det andra hanar har markerat.
Min hund är säkert mycket trevligare som kastrat än vad han hade varit om jag lämnat honom intakt!!

Han har inte blivit mesig eller fått problem med pälsen.
Jag kan lova alla att personligheten sitter inte i testiklarna!

Ring och rådgör med din veterinär. Om man är tveksam till ett kirurgiskt ingrepp kan man prova kemiskkastrering först (den går ju ur efter ett litet tag) och se hur han fungerar. Blir han mycket bättre, boka tid för operation.

Lycka till

Läste lite på din profil, är det Rydaholm mellan Värnamo och Alvesta som är ditt tillhåll?
Jag bor ganska nära, om du vill kan du få träffa min kastrerade kille. PMa!
Jag lovar, han har massor av personlighet!

Skulle du träffa min kastrerade hanne, skulle du omedelbart inse, att dom INTE blir tråkiga och slöa av kastrering!! Jag tvekade också inför kastreringen (jag gjorde det pga att min hanne var krypt) men numera tänker jag inte ens på att han inte har bollarna kvar. Tveka inte!
Däremot tycker jag inte att du ens tills vidare ska acceptera hans revirpinkande! Han måste inse att det INTE är ett ok beteende, hur hormonstinn han än är!

Skulle du träffa min kastrerade hanne, skulle du omedelbart inse, att dom INTE blir tråkiga och slöa av kastrering!! Jag tvekade också inför kastreringen (jag gjorde det pga att min hanne var krypt) men numera tänker jag inte ens på att han inte har bollarna kvar. Tveka inte!
Däremot tycker jag inte att du ens tills vidare ska acceptera hans revirpinkande! Han måste inse att det INTE är ett ok beteende, hur hormonstinn han än är!

Vi har aldrig accepterat beteendet och många gånger har vi kommit på honom men det har inte hjälpt. Ute markerar jag också tydligt att de inte är accepterat att pinka på varannan buske.

tack för ditt svar :)

Skönt att höra. Har faktiskt inte hört någon som fått en loj hund efter kastrering. Träffade en kastrerad hane i helgen som tidigare pinkat hos folk och efter kastreringen försvann det direkt. Han var hur charmig och go som helst, 12 år men man kunde tro han var 1 år :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 090
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 815
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
3 814
Senast: TantAgda
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 479

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar