När är det lämligt med första ponny?

@ameo @RostKaptenen Är mycket riktigt som du säger, dock så kan man i varje fall tycka om en speciell ras :p. Har ring på 3 ponnyer nu som vi ska åka och titta på, sonen ska få rida, och även döttrarna. Ska se till att de får pyssla med ponnyn också. Blir alla 3 till helgen, så ni får önska oss lycka till :D.
Är 2 shettisar i åldern 10-15 som vi ska testa och sedan en Welsh Mountain ponny på 14 som tävlat lite :).
Håller tummarna att det går vägen.

Blir det ingen shettis så får jag köpa en åt mig själv istället :rofl:.

främsta anledningen till att jag föredrar större ponnyer framför shettisar, är att det räcker att hästen tar ned huvudet för att man ska dratta av... sidled är det svårt att ramla av då de är bra breda oftast, men ingen manke + kort hals och en sadel som oftast ligger lite ovanpå hästen = stup rakt ner framför sadeln.. :rofl: en snäv sväng åt sidan i kombination med att ta ner huvudet är en svårslagen teknik för att få av ryttaren ;) även om den utförs i skritt.
min ponny hade en manke ;) dvs man hade ngt framför sadeln då han tog ner huvudet.
bonusbild på min gamling, har ingen med ryttare på datorn dock.

Det kom så mycket gulliga bilder här så jag kände mig manad att bidra med några jag också. Hästen är en liten islandshäst på ca 133 cm och flickan är runt 5 år på bilderna. Ridningen var inga problem då hästen är gudasnäll med små barn men jag håller med vad som skrivits tidigare, det var problem med skötseln. Det är svårt att nå upp och borsta på ryggen och att sadla går inte utan hjälp. Idealet hade varit en liten b-ponny eller en lite större a-ponny. Då det var problem att nå upp så blev inte borstningen rolig och det gick inte att fläta manen utan att stå på stolen.

Lycka till med det eventuella hästköpet!

dsc_0210_204879406.jpg

dsc_0203_204879435.jpg

Det kom så mycket gulliga bilder här så jag kände mig manad att bidra med några jag också. Hästen är en liten islandshäst på ca 133 cm och flickan är runt 5 år på bilderna. Ridningen var inga problem då hästen är gudasnäll med små barn men jag håller med vad som skrivits tidigare, det var problem med skötseln. Det är svårt att nå upp och borsta på ryggen och att sadla går inte utan hjälp. Idealet hade varit en liten b-ponny eller en lite större a-ponny. Då det var problem att nå upp så blev inte borstningen rolig och det gick inte att fläta manen utan att stå på stolen.

Lycka till med det eventuella hästköpet!

dsc_0210_204879406.jpg

dsc_0203_204879435.jpg

så otroligt gulligt set ser ut. Vill självklart att barnen ska kunna fixa med ponnyn och känna att de "kan själva". :D.
tackar och bockar får uppdatera er efteråt :).

@Buck
vet precis vad du menar med detta, har sett det hända många gånger med små barn. Inget jag vill ska hända mina :p

Har jobbat på ponnyridskola med alla möjliga sorters ponnysar. Shetlandsponnysarna har det varit många som åkt av från, sätter man på tex grästyglar så har hela utrustningen följt med över halsen osv. Fördelen är att de är starka och perfekta som körhästar och om man vill att barnen ska kunna rida ponnyn längre. En del är otroligt snälla och perfekta barnponnyer men min uppfattning överlag är att dom är rätt envisa och egentligen en vuxenhäst som behöver jobba.

Jag som står och går brevid föredrar en ponny som är lite högre där jag lätt kan visa hur barnet ska göra. Tycker att welshar och russen är väldigt trevliga ponnysar, dom finns i olika grovlekar och storlekar samt är väldigt allsidiga. Det är dom hästarna som har funkat bäst på den verksamheten som jag har jobbat och den typ av ponny som jag kan tänka mig. :)

Har jobbat på ponnyridskola med alla möjliga sorters ponnysar. Shetlandsponnysarna har det varit många som åkt av från, sätter man på tex grästyglar så har hela utrustningen följt med över halsen osv. Fördelen är att de är starka och perfekta som körhästar och om man vill att barnen ska kunna rida ponnyn längre. En del är otroligt snälla och perfekta barnponnyer men min uppfattning överlag är att dom är rätt envisa och egentligen en vuxenhäst som behöver jobba.

Jag som står och går brevid föredrar en ponny som är lite högre där jag lätt kan visa hur barnet ska göra. Tycker att welshar och russen är väldigt trevliga ponnysar, dom finns i olika grovlekar och storlekar samt är väldigt allsidiga. Det är dom hästarna som har funkat bäst på den verksamheten som jag har jobbat och den typ av ponny som jag kan tänka mig. :)
Man kan inte säga att en viss ras är lämplig. Det finns alla varianter i alla raser.
En vän till mig driver sedan många år en ridskola med i princip bara welshponnyer (alla sektioner) och jag lovar, det är MÅNGA ponnyer som har testats och ratats där.
En annan vän, som sysslar med körning (med shetland) och är från Gotland, har enbart träffat idioter till russ.
Det finns självklart lämpliga ponnyer av alla raser likaväl som det finns klart olämpliga.
Och välutbildade likaväl som ouppfostrade, av alla sorter.
(och passande respektive inte passande utrustning på dem...)

Vi har en Welsh A ca 120 cm hog som vi kopte nar vara tvillingar var 3 ar. Da akte de ju bara hast, men nu rider de sjalva och eftersom de bada tva ar sma for sin alder (7 ar och 112 resp 118 cm) sa kommer de kunna rida honom manga ar till. Jag valde en lite storre ponny dels for att jag vill kunna rida den sjalv - vilket behovs ibland for att underhalla lydigheten - och dels for att jag inte vill behova kopa och salja hela tiden vartefter de vaxer. Han var 13 nar vi kopte honom och hade gjort "allt", var valutbildad osv.

Innan vi kopte honom red barnen pa en minishettis som forvisso var perfekt i storlek men SA busig. Den bockade, ministegrade sig och benen gick som trumpinnar sa det var svart att sitta pa den. Senare, nar de gick pa ridskola, sa red de en shettis mycket som aterigen var svar att t.ex. rida latt pa pga den snabba traven.

Sa for OSS har det varit alldeles utmarkt att ha en nagot for stor - men jattesnall - ponny som passar bada barnen trots att de ar lite olika i langd. Det ar ju inte alla som har lyxen att ha ett gang ponnyer hemma for alla eventualiteter ;-), vi har sannerligen inte rad eller mojlighet till det...

Jag håller med här, angående shetlandsponnyer. Har sett både det ena och andra hända och man blir lite avvaktande, men sedan som du säger så är de ju utmärkta att köra, något som sambon, jag och sonen på 5 år vill göra. Tvillingdöttarna är inte så insatt i det här med hästar ännu men de tycker nog att vilken ponny som helst duger :p.

@ameo Håller med här också, kommer nog faktiskt försöka åka och titta på både welsh, russ och shetlandsponnyer. I helgen har vi 3 ponnyer att åka och titta på och låta sonen framför allt prova. :). Sedan får man som förälder avgöra om det passar bra för barnen eller inte. :)

@Sunshine Då är det den åldern mina två tvillingdöttrar är i nu, de är 3 år, sonen är som sagt 5 år. Tanken är att någon duktig liten ska kunna rida den ibland, själv är jag för tung för en A-B ponny även om jag är duktig att rida.
Det kommer att dyka upp en ponny åt barnen och sedan även ett par andra ponnyer, som jag kan ha och träna NH på samt köra in. Man har turen att ha råd med fler än bara 1 häst.
Sedan att hästarna står hemma och inte är så dyra i drift är ju inte fy skam det heller :p.

Vet någon föresten hur mycket en shetlandsponny kan dra i vagn? Väger nämligen 85 kg och är ganska rund för dagen :o.

Vet någon föresten hur mycket en shetlandsponny kan dra i vagn? Väger nämligen 85 kg och är ganska rund för dagen :o.
Åh, mycket mer än så!
Jag väger mer än du och har både hämtat hö i grannbyn (bilen var trasig)
303804_10150339332247404_859364909_n.jpg

och barn efter skolavslutning med en av ponnyerna här... (det sitter 4 barn bak på vagnen)
20140613_1110301_zps42f0ea2b.jpg

Ponnyn travade och galopperade glatt på vägen hem med barnen...

@ameo Vilken lättnad, var/är orolig att jag skulle vara för tung för en shetlandsponny. :o
Tycker det ser jättegulligt ut, sådär vill jag md göra :D. Köra en liten shetlandsponny och hämta halm/hö!:up:.

Du verkar ha valdigt fina ponnyer!! Om det fanns nagon som du nara mig som fodde upp och tranade sa fina shettisar, sa skulle jag helt klart kunna tanka mig en sadan!!

Du verkar ha valdigt fina ponnyer!! Om det fanns nagon som du nara mig som fodde upp och tranade sa fina shettisar, sa skulle jag helt klart kunna tanka mig en sadan!!
nu ska vi inte överdriva min betydelse i just det här sammanhanget... :P Ingen av ponnyerna på fotona är född eller utbildad hos mig :p (och alla fyra är 20+ år...)
Den svarta med vagn bakom tillhör @cirkus och var utbildad och klar när han landade här.
Den svarta som pojken leder på fotot är ett avelssto (förvisso ett toppensto på den fronten, hoppas hon blir klar för elit i sommar) och skäcken, tja vad ska jag säga, skenet bedrar...

Lite uppdatering från helgen.:p
vart 6 stycken ponnyer till slut vi var och kollade på 3 på lördagen och 3 på söndagen.
Ponny 1 var en shettis på 12 år, det första som hände när vi dök var att ägarna jagade runt den då den rymt från hagen, :p.
Fick se den ridas av en liten tjej på 10 år som ridit en del, ponnyn drog henne ur sadeln 3 gånger och tvärvände 2 och sprang hem till stallet. lät inte ens Teddy sitta upp på den:down: Ingen ponny där.
Ponny 2 var också en shettis på 8 år, jättesöt :love:lät sonen borsta och fixa, sätta på sadel och träns och allt gick jättebra. De hade en liten ryttare som leddes runt på den och sedan red själv. När sonen kom upp så insåg både jag och sambon att "Wow, lite för pigg". Teddy studsade som en boll där uppe och ja han tyckte det var läskigt faktiskt. Så blev inget där heller :down:
Ponny 3 var en korsningsponny welsh/shettis och den satt vi inte ens upp på, den sprang på bakbenen och lyckades sparka mig 3 gånger på de 15 minuter vi försökte få den att stå still på gången = nej tack.

Söndagen gick bättre.
3 welshponnyer kategori B stod på listan.
Ponny 1 var cirkus 8 år och söt som socker, stod som ett ljus och sonen kunde göra allt med den, borsta, kratsa hovar, flätade manen och döttrarna fick också vara med och borsta. Ponnyn stod där som ett LJUS. precis över a-ponny måttet. runt 110 cm alltså ungefär. När ägarnas dotter red först så for ponnyn runt som en kanonkula och hade öronen spikade framåt. Hoppade en liten bana på 80 cm även ett hinder på 90 cm O_o.
Sedan fick sonen sitta upp, gick bredvid och ponnyn gick på långa tyglar och bara lufsade fram, vart inte ens rädd när det rasade jättemycket snö ifrån ridhus taket.:up: Sonen fick "hoppa" också ett hinder på hela 30 cm tog de sig över och ponnyn bara klev över jätte lugnt.:bump::banana:
Lät även sonen rida själv och styra lite runt koner och ponnyn var suverän. Behöver jag säga att jag och sambon är helt galet kära?:angel::love:
Teddy älskade också ponnyn och de gör döttrarna med.
Ponny nummer 2 och 3 var okej men inte alls lika bra som den första ponnyn.

Så idag har jag ringt och bokat besiktning på klinik :D:love:. Så på fredag vet vi om vi står med ponny eller inte:nailbiting::up:.

Åh, mycket mer än så!
Jag väger mer än du och har både hämtat hö i grannbyn (bilen var trasig)
303804_10150339332247404_859364909_n.jpg

och barn efter skolavslutning med en av ponnyerna här... (det sitter 4 barn bak på vagnen)
20140613_1110301_zps42f0ea2b.jpg

Ponnyn travade och galopperade glatt på vägen hem med barnen...

Den där ponnyn :love::love::love:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama