Lite uppdatering från helgen.
vart 6 stycken ponnyer till slut vi var och kollade på 3 på lördagen och 3 på söndagen.
Ponny 1 var en shettis på 12 år, det första som hände när vi dök var att ägarna jagade runt den då den rymt från hagen,
.
Fick se den ridas av en liten tjej på 10 år som ridit en del, ponnyn drog henne ur sadeln 3 gånger och tvärvände 2 och sprang hem till stallet. lät inte ens Teddy sitta upp på den
Ingen ponny där.
Ponny 2 var också en shettis på 8 år, jättesöt
lät sonen borsta och fixa, sätta på sadel och träns och allt gick jättebra. De hade en liten ryttare som leddes runt på den och sedan red själv. När sonen kom upp så insåg både jag och sambon att "Wow, lite för pigg". Teddy studsade som en boll där uppe och ja han tyckte det var läskigt faktiskt. Så blev inget där heller
Ponny 3 var en korsningsponny welsh/shettis och den satt vi inte ens upp på, den sprang på bakbenen och lyckades sparka mig 3 gånger på de 15 minuter vi försökte få den att stå still på gången = nej tack.
Söndagen gick bättre.
3 welshponnyer kategori B stod på listan.
Ponny 1 var cirkus 8 år och söt som socker, stod som ett ljus och sonen kunde göra allt med den, borsta, kratsa hovar, flätade manen och döttrarna fick också vara med och borsta. Ponnyn stod där som ett LJUS. precis över a-ponny måttet. runt 110 cm alltså ungefär. När ägarnas dotter red först så for ponnyn runt som en kanonkula och hade öronen spikade framåt. Hoppade en liten bana på 80 cm även ett hinder på 90 cm
.
Sedan fick sonen sitta upp, gick bredvid och ponnyn gick på långa tyglar och bara lufsade fram, vart inte ens rädd när det rasade jättemycket snö ifrån ridhus taket.
Sonen fick "hoppa" också ett hinder på hela 30 cm tog de sig över och ponnyn bara klev över jätte lugnt.
Lät även sonen rida själv och styra lite runt koner och ponnyn var suverän. Behöver jag säga att jag och sambon är helt galet kära?
Teddy älskade också ponnyn och de gör döttrarna med.
Ponny nummer 2 och 3 var okej men inte alls lika bra som den första ponnyn.
Så idag har jag ringt och bokat besiktning på klinik
. Så på fredag vet vi om vi står med ponny eller inte
.