När är det lämligt med första ponny?

SmultronTroll

Trådstartare
Jag och min sambo har diskuterat den senaste månaden om vi ska köpa en shetlandsponny till gården, vi bor på en hästgård med 10 boxplatser, och lösdrift. I stallet står idag min gamla trotjänare Balder som är en 23 årig Haflinger-valack som inte gör många knop(haft honom hela hans liv), förutom han så står min sambos 3 travare där, alla tre är f.d. travhästar som nu är ridhästar. Jag har ridit sedan barnsben (29 år gammal) och min sambo (32 år gammal) är hovslagare och kört travhästar mycket + ridit en hel del. Så erfarenhet finns, hos oss båda.
Nu har vi även 3 barn, två tvillingdöttrar (enäggs) på 3 år och en pojke på 5 år. Sonen Teddy är med i stallet dagligen och hjälper pappa att sela på travhästarna som står där som ljus, tar in och ut hästarna men självklart alltid med oss vid sidan. Nu har han fått rida på Balder i ett par månader men då Balder är lite för stor och stark för honom så har vi funderat på om vi ska köpa en mindre ponny som barnen kan ha ihop. (han leds alltid runt på Balder i skritt och travat 2-3 steg enbart).
Döttrarna är också med i stallet och brukar stå och pilla på travarna och Balder och hästarna är väldigt snälla och väluppfostrade, de ger dem hö och godis och har även ridit lite. Men inte alls lika mycket som Teddy har.
Men jag vet inte hur tidigt man kan köpa en ponny åt sina barn? Hur tänkte ni när era barn fick sin första ponny? Hur gamla var de? Hur mycket hade de ridit? Vilket typ av ponny var det?

Jättenyfiken på att höra vad ni säger om detta :D.

Det korta svaret: Min bestämda uppfattning är att små barn ska inte ha en "egen ponny". Utan ponnyn ska vara förälderns, som barnen får utnyttja när andan faller på.

Jag själv har en hel hög med shetlandsponnyer, för mitt eget höga nöjes skull. Barnen har ridit dem i perioder, men ponnyerna är mina.

Då ni verkar köra en del så kan väl en liten b ponny vara ngt? Kör in den så kan hela familjen ha glädje av den långt upp i åldrarna även då den blivit för liten för att rida på.

Barn i den åldern ska inte ha en egen häst/ponny, men vill ni ha en ponny till dem då de är äldre att ta hand om själva så är det ju positivt om ni haft den hemma i 5år och känner den.;).
Dvs köp en ponny till er, utbilda den och lär känna den. Låt barnen få gosa osv men utan ngt ansvar för den. När de är mogna så kan ponnyn bli deras :).

(Personligen så föredrar jag b ponnyer framför shettisar.. lättare att hitta utrustning och sadlar till, och förhoppningsvis lättare att hitta liten vuxen som kan utbilda den ordentligt.

@ameo
@Buck
Mycket visa ord från eran sida, vilket jag gillar skarpt, bra att få diskutera med andra och höra andras åsikter. Självklart ska ponnyn inte vara barnens utan det är mitt och sambons ansvar. Tanken som har slagit mig samt min sambo är att köpa ett Gotlandsruss/Shetlandsponny som han kan köra in och köra samtidigt som jag kan ha som en kompis att utbilda åt barnen samt ha en ponny att träna NH/trickträning med. Speciellt Teddy är intresserad av som han sa "jag vill ha en ponny att köra som pappa gör och vinna loppet i skogen". Döttrarna är ju inte så gamla men de har bara sagt (så gått det går) att det ska vara en "rosa ponny". Nu går ju inte allt att uppfylla för barnens skull.

Sambon och sonen kör redan ihop och då menar jag att sonen sitter i rockaden i pappas knä och får "köra" vår äldsta och snällaste travare Beata på skogsvägen hemma, som för övrigt är 18 år gammal. :).
Döttrarna har fått "ridit" lite lätt på Balder som är på tok för vis och klok för att ha av dem utan han lunkar runt där på långa tyglar och är otroligt stabil.

Själv gillar jag lite tyngre kallblod, medans sambon gillar sina "ädlare travare". Vi har bara kallblod idag och vill inte gärna köpa en ponny med fullblod i. Barnen ska inte tävla utan bara ha kul, gärna göra lite av varje på :D:p.

Vet inte om mitt sätt att tänka på är sunt, eller helt dåraktigt. Men inte kan det vara rätt och köpa en vild fullbodsponny som barnen ska rida på?:eek::nailbiting:

(Personligen så föredrar jag b ponnyer framför shettisar.. lättare att hitta utrustning och sadlar till, och förhoppningsvis lättare att hitta liten vuxen som kan utbilda den ordentligt.
Och jag är av åsikten att en ponny ska växas ur, inte växas i...
Dvs, jag tycker att små barn bör ha små ponnyer som de når upp och borsta på själva.

Och jag är av åsikten att en ponny ska växas ur, inte växas i...
Dvs, jag tycker att små barn bör ha små ponnyer som de når upp och borsta på själva.
man måste ju inte ha en 130cm stor ponny, min b ponny var ca 110. dvs knappt ngt större än en shettis. Men han var mycket mer ridbar och kunde rida honom längre än vår shettis som var 10cm lägre och 20cm kortare i ryggen.
Red honom tills jag började i 8an. Shettisen var för liten när jag gick i 5an.
Och sen så gick jag på ridskola med stora b ponnyer från det att jag var 4 år. Man når att borsta och slänga upp sadeln ändå och tränsa får man ändå ha hjälp med i den åldern ;).

@ameo @Buck
Håller med er båda, en ponny ska man inte växa i, absolut inte. Men en B-ponny alá mindre modell som Buck säger skulle inte vara så dumt. Frågan är dock fortfarande om det finns några lämpliga b-ponnyer som är så pass snälla att barnen kan köra dem? Förstås även rida. Men tror Teddy är mest intresserad av att köra och bli som sin far. :D.
Det ska ju vara en otroligt snäll individ, gärna kallblodsponny (älskar kallblod) som de kan köra, hantera och rida. Självklart så att sambon kan köra den också och att jag kan ha en lämplig NH kamrat.
Har redan tittat runt och bojkottat många annonser på hästnet som exempel. Där fanns det många "tävlingsponnyer" och jag ryser rent ut sagt när jag tänker på hur vuxna kan köpa en tävlingsponny åt deras barn vid en så pass liten ålder.
:eek::nailbiting:.
Dessutom så ska den kunna gå på lösdrift då jag och sambon planerar att fixa med lösdriften till våren. :angel:

Så gott som alla hästar kan gå i lösdrift, även lite ädlare.

Jag förstår din tanke när det gäller tävlingshästar men det finns ingen anledning att backa bara för att det står så i annonsen. Hästen blir vad ni gör den till och gissningsvis är tävlingshästar i snitt lite mer välridna.

@ameo @Buck
Håller med er båda, en ponny ska man inte växa i, absolut inte. Men en B-ponny alá mindre modell som Buck säger skulle inte vara så dumt.
För att ge lite perspektiv på frågan om storlek på ponny och frågan om att "växa i" så visar jag en bild.
Här är en "normalstor" 5-åring på en ca 92 cm hög shetlandsponny. (en "liten b-ponny" kan vara 20-30 cm högre än min gammelgubbe...)
16764_10152431691217404_9201994277846421934_n.jpg

@Lobelia
Jag menar i första hand de annonser där det står att ponnyn har för mycket temperament etc.:p För mig och min sambo ska det vara en trygg och lugn individ som älskar att komma ut i skogen och inte gör en 180 graders sväng hemåt för att den blev rädd för sin egen skugga. Detta finns förstås på alla nivåer, men för våra barn så får det bli en tryggare äldre ponny som är inkörd och som de kan hantera själv kortare stunder ensamma samt rida ut utan att vi leder dem. (I varje fall sonen).:)

Sonen vill som sagt köra och "vinna loppet i skogen" emot sin pappa. Så ännu finns det inga ambitioner där om att tävla :D.

Sedan så återstår problemet med att välja a eller b ponny etc.

För att ge lite perspektiv på frågan om storlek på ponny och frågan om att "växa i" så visar jag en bild.
Här är en "normalstor" 5-åring på en ca 92 cm hög shetlandsponny. (en "liten b-ponny" kan vara 20-30 cm högre än min gammelgubbe...)
16764_10152431691217404_9201994277846421934_n.jpg

Vilket gulligt ekipage :D. Tanken om a eller b ponny kan vara svår att riktigt sätta fingret på. Sonen är lite kortare än normalt. Hur lång är pojken som rider?:)

Vilket gulligt ekipage :D. Tanken om a eller b ponny kan vara svår att riktigt sätta fingret på. Sonen är lite kortare än normalt. Hur lång är pojken som rider?:)
ca 115 cm, när fotot togs

Sen ska jag lägga till ytterligare en sak.
En stor shetlandsponny bär upp en i princip lika stor ryttare som en normalbyggd B-ponny.
Skillnaden för det mindre barnet är att hen når upp att borsta ryggen själv och kan även lära sig att sadla.

Här är en bild på när äldsta dottern - 12 år och bland de längre i sin klass - red "sin" shetlandsponny sista gången. Ponnyn är (även hon :p) gammal och lite svankryggig, 105 cm hög, så dotterns ben ser nästan längre ut än de är i verkligheten.
12-åriga barn brukar även vara på väg att växa ur B-ponnyer...
IMAG1015_zps27c186a8.jpg

Här är samma ekipage några år tidigare, tror dottern är 9 år där.
DSC01634.jpg

Och som en jämförelse så är det samma dotter även på nedanstående bild, tagen ett drygt halvår före barbackabilden här ovan. Ponnyn är en liten c-ponny.
pence1_zps06d6167a.jpg

Jag kan säga att jag är väldigt glad för att ha ponnyer i alla möjliga storlekar här, så att barnen har kunnat ha en "lagom stor" ponny hela tiden.

Och är det då sen så att barnet växer ur sin favoritponny så får man skaffa körutrustning...
9e076233-38e4-499a-911e-3a6ea7d254e8_zps5ab97501.jpg

Senast ändrad:
@ameo Ja jag önskar att vi också hade flera olika typer av ponnyer, idag har vi bara stora hästar (kallblod) den minsta är min Haflinger på 155 cm så han är inte den högsta. De andra mäter från 160-163 cm.
Tycker det ser lagom och fint ut faktiskt, tror sonen är 106 cm så han är lite kort i rocken också. Lutar nog pga detta mest emot en a-ponny.
Flickorna får rätta sig efter sin bror nu då de är så pass små. :)

Men du som har shetlandsponnyer, hur tycker du de är som barn ponnyer? Rent generellt sagt då :)

Men du som har shetlandsponnyer, hur tycker du de är som barn ponnyer? Rent generellt sagt då :)
Det finns alla sorter... Den som dottern rider på är egentligen ingen "bra barnponny", hon är både het och stark (därav betslingen) och dessutom tycker hon inte om barn (förstörd på ridskola där hon vantrivdes i sin ungdom).
Skäcken är i grunden snäll, men har nog två rävar bakom varje öra...
Sen har jag två som är ljuvliga som barnponnyer som man kan sätta upp precis vem som helst på.

Något man ska vara medveten om och verkligen tänka på när man läser annonser är att olika människor bedömer temperament på olika sätt. Det jag tycker är en olämplig barnponny kan mycket väl vara en "toppenponny" i någon annans annonsformulering. Så lita inte alltför blint på vad säljaren säger, är mitt råd!

@ameo Självklart, så är det alltid. T.ex. jag tycker ju att min Haflinger är världens enklaste häst men egentligen är det bara för att jag ridit honom hela hans liv (23 år gammal).
jag tar alltid hästannonser med en nya salt. Har hittat några shettisar som jag ska prata med sambon om och eventuellt ringa på. Funderar på om jag ska få med min svågers dotter (9 år) som ridit i 5 år och låta henne provrida shettisen? Förstås ska sonen och barnen med, men vill gärna se någon liten duktig på den också.
Som sagt rävar bakom öronen får den allra helst inte ha, vill inte se mina barn flyga som vantar. Det får vänta tills de behöver en större ponny. :nailbiting:

Åk och titta på ponnyer, istället för att fastna vid ras och höjd. Det handlar mer om individen än om det är en shettis, russ eller welsh. Det kan vara bra med en som varit ute och tävlat lite, då de ofta är världsvana och har varit med om det mesta. Dock är temperamentet det allra viktigaste för mig när det gäller ponnyer till barn.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Ridning Behöver bara skriva av mig lite. För några månader sen köpte vi ett litet C-ponny sto på 10 år. Hon kom nyligen från Irland. Hon har...
Svar
10
· Visningar
1 403
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 760
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur