När är det för kallt?

Kaeela

Trådstartare
Åkte igenom byarna nu efter jag varit i stallet. Verkar som jag är den enda som släppt ut mina hästar idag :crazy: När är det egentligen för kallt för att släppa ut dem?

Här ligger det på -27 och ingen nederbörd. De har fri tillgång på hösilage.

Sv: När är det för kallt?

Vid -20 får mina stå inne. men det beror på att stallet ligger högt uppe på ett berg och det brukar även blåsa något infernaliskt. Sedan vill vattnet frysa i stallet också.

Mina får nog gå ut oavsett temp ute, men skulle det vara snöstorm får dom vara ute en kortare stund, bara några timmar.

Imorse var det -31 här.

Jag har ungefär -20 som gräns för att rida, ibland kan jag rida om det är kallare men helst inte.

Det har nog aldrig varit så kallt att vi inte släppt ut hästarna alls, men däremot kan de få vara ute kortare när det är riktigt kallt. (Med riktigt kallt menar jag kallare än -25/30 grader)

Vet ett stort ställe som tog in hästarna efter ett par timmar idag då det var 34 grader kallt. En orsak var säkert att vattnet frös i stallet, men det känns ju lite onödigt att ha hästarna ute också.
Här i Stockholm existerar dock inte frågan om det är för kallt för att släppa ut :D

Alltid ut, men kanske in lite tidigare pga att det blir för kallt i stallet annars, och det finns risk att vattnet fryser. I går hade vi is i vattenkoparna i stallet på EM.

Svår fråga, men det beror lite på ras, hagens placering och utformning, om det finns skydd samt om det finns tillgång till mat, om de är täckade och isf vad för typ av täcke och om de är klippta.

I Sthlmsområdet är enda anledningen som jag kan finna att vattnet fryser i en del stallar och att ägarna tycker det ser kallt ut när de själva sitter inne i värmen. :angel: Själv var jag uppe i svinottan och släpade vattendunkar som jag körde till hagen med bil innan jobbet. :D

Vi har bara -10 grader och äntligen snö, snö, snö och inte den här förbannade leran! :bow::bow::bow:

Våra hästar går ute oavsett kylan, men när det är riktigt busväder så får de komma in tidigare (läs spöregn/snöoväder).
Jag ser ju att de inte fryser och min häst mår inte bra av att stå inne för mycket.

Idag får de trots att det inte är oväder komma in tidigare, men det är för att stallet inte ska frysa.

Mina får alltid gå ut. Jag tror det har hänt två gånger på tio år att dom stått inne. Då blåste det såpass rejäl orkan att saker for omkring ute. Men mina hästar går på stooora hagar åretrunt och har tillgång till ligghallar och fri tillgång på hö. I frimärkshagar bör man väl inte ha hästar ute hela dagen i 30 minus, fast jag anser att man inte ska ha hästar i frimärkshagar alls. Jag kan låta mina hästar få gå in tidigare på kvällen om det är riktigt ruggigt väder.

Nu är det sällan så vansinnigt kallt här men när det har varit det så har det varit vattnet som varit orsaken till att det inte varit ute så länge som vanligt.

Släppte ut halva stallet fm och halva stallet em.

Har hittills (13 år) aldrig tyckt det varit för kallt för att släppa ut hästarna. Har haft ner emot -30 några gånger som kallast. De får mer hö att äta, skulle någon häst verka frusen, så får de täcke också.

Nu mer har jag ju lösdrift. Hade ca -27 förra vintern som kallast. De var ute då med (har boxar så att de kan komma in). Men det verkade inte bekomma dem att det var så kallt.

När jag hade hästarna, så fick de alltid gå ut dagtid, oavsett temperatur och väder. Även om det var - 30 och snöfall alltså.

Vi har ju torr luft, hästarna hade fri tillgång på grovfoder + att de hade möjlighet att antingen gå in under tak eller gå ner i skogen. De stod i regel mitt i hagen med ändan mot vinden :cool:

Vi har bara -10 grader och äntligen snö, snö, snö och inte den här förbannade leran! :bow::bow::bow:

Håller med. Såg hur hästaran glatt busade runt i går i snön, efter att ha varit stilla i lera senaste tiden. De såg ut att stormtrivas trots att det vräkte ner snö, och jag höll på att frysa ihjäl. Lite mera hö än vanligt och sen kånka ut varmvatten till hagarna så klarar de sig perfekt. Hoppas snön ligger kvar länge!

Jag har inte ens tänkt tanken att mina hästar skulle få stå inne pga att det är kallt ute. Täcken på och mat i hagen så går det fint, de har dessutom halmad ligghall i hagen så de har möjlighet att söka skydd för väder och vind om de skulle vilja.

Nu har jag dock inte vatten i stallet, så jag behöver ju inte tänka på den biten.

Två gånger har mina hästar bara fått gå ut en kortare sväng (läs 30 minuter).

Första gången var det kring -40 grader, risk för att stallet fryser om hästarna gick ut så jag släppte ut min en kort sväng (välpåpälsad).

Andra gången blåste det storm och många lösa delar var ute på flykt. Hästen fick gå ut en kortare sväng, men trivdes inte alls i ovädret.

Så det krävs en hel del vädermässigt för att mina inte ska gå ut, är det skitväder ger jag kortare utevistelse, men jag vill att de ska ut en sväng iallafall.

Varmvatten fryser fortare än kallvatten. Det innehåller mer luftbubblor som transporterar kylan lättare. varför tar man ut varmvatten till hästarna? Inget illa alltså, bara nyfiken:)

Någonstans mellan minus femton och minus tjugo börjar jag så smått fundera över om min ska ha täcke på sig ute. Men inne har han då aldrig fått stå, på med täcket och ut bara. Behöver det stå hästar inne för att inte vattnet skall frysa får de gå i skift...

De ggr jag gör det är när de är törstiga och det är mkt is i baljorna, då tinar isen upp och det gör inget om de dricker fort. Jag har tyvärr ingen thermobar utan vattnar med dunkar när det är kallt, normalt så kör jag dock inte med varmvatten åt dem utan det är undantag.

Mina hästar har alltid fått gå ut oavsett temperatur. Kallast jag upplevt var -42 och hästarna var pigga och glada. Mer mat i hagen bara.

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 236
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 225
Senast: Roheryn
·
Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 428
Senast: Zetly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar