När är det för kallt för att träna?

Mauthoria

Trådstartare
Undrar hur ni gör med träning i kylan? När är det för kallt? Och vad klarar de av? Vad gör ni när det är för kallt? Rider? Promenerar? Kör skritt? Vilar de?

Vi har nu mellan 10-15 minus och kallare blir det nu i veckan, över 20 minus. Kört en hel del men försiktigt så de ej "tar" ut sig. Men igår gick det inte alls, hon tyckte det var jobbigt och ville bara gå. Undrar då om det kan varit för kallt? Kan ju naturligtvis bero på andra saker som dålig dag, växtvärk osv.

Sv: När är det för kallt för att träna?

Vi har -30 nu och vi vilar. Mest för vår egen skull, hästar ska tydligen inte ha så känsliga luftrör, men det är fan inte roligt att sitta ute i 30 minus och dra in kall-luft. När jag idrottat på elitnivå har vi aldrig någonsin tränat i sådan kyla heller...
Min gräns går vid 25.

Tycker inte kylan är trevlig, när jag jobbade i ett stall med distanshästar blev jag uttvingad att rida i tre timmar i denna kyla, fick lunginflammation, och för några vintrar sedan satt jag och körde sönder handlederna med heta hästar som låg på, har fortfarande problem med handlederna när det är kallt nu. Så jag håller mig helst inne dessa dagar.

Jag kör inte när det går neråt -20, men det är för min skull. Hästarna bryr sig inte.
Rider gör jag däremot oavsett temperatur. Är det kallare än -20 blir det typ jogging, tror inte det är så bra för hästarna att gå hårt när det är svinkallt.

Jag kör tills graderna passerar -27-28 grader ungefär. Då kör jag "korta" rundan och den är en mil:crazy: Travar på i rätt hurtigt tempo hela vägen och då tar det ju inte så länge. Klarar mig bra i ca 20 minuter sen börjar jag att frysa men då är jag ju nästan tillbaka i stallet:)

Men jag har väldigt mycket kläder på mig, värmekuddar i skoterhandskarna, värmesulor som jag trycker i gång i skoterskorna innan jag far ut, neopren ansiktskydd, rånarluva, slalomglajjor och typ rubbet. Jag ser ju inte klok ut men då överlever jag iaf. Sen värmer jag mig inte mellan hästarna utan tar ut nästa på en gång. Skulle jag gå in och tina upp en sån gång så blir det ingen mer körning den dagen om jag känner mig själv rätt:D

Jag kör inte nu, och vi har "bara" minus tjugo. Hästen klarar sig säkert bra med att träna på men jag fryser sönder mina händer verkligen. Dock kör vi lite snöpulsning i en beteshage med ungefär halvmetern snö. För hand eller för vagn. Blir inte lika kallt som att vara ute och köra hurtiga motionspass i skogen.

Har för mig att iom att hästarna har så långa luftvägar så hinner luften värmas upp innan den når lungorna.

jag kör helst inte om det är kallare än -15, hade jag bara en enda häst skulle jag kanske göra det men när man har 7 st så är det lika bra att ställa in allt..men jag hade en som startade igår och då vad -20 o nordlig vind...det var bistert :D...fast det var ju inte jag som körde.

Okej, då vet jag :) tackar! Näe håller med, otrevligt när det blir för kallt! Ansiktet förfryser och mer där till. Då är det ingen fara iaf, bara att träna på då och se hur länge man pallar själv?

Ja, det tycker jag. Som sagt, luften hinner de värma upp på vägen ner till lungorna, men det är ju inte bra för dig att dra ner kall luft i lungorna.

Vi hade också starthäst igår i bitande kyla (jag fick dock vara hemma i tv-soffan)... Men som sagt, köra lopp nu kan ju andra göra, jag kan dra på mig dressen och glida runt i slutet av april där någonstans :angel:

Hos oss är det nu -23 och jag har INTE varit och kört, just nu är det skönt att inte ha någon starthäst som måste gå sina jobb mellan starterna :D. Har bara unghästarna som ska ut och det är några dagar i veckan, om det inte är alldeles för kallt. Då motionerar dom bra i hagen.

Jag fryser nått så fruktansvärt om händerna när jag kör, spelar ingen roll vilka handskar jag använder:crazy:

Jag fryser nått så fruktansvärt om händerna när jag kör, spelar ingen roll vilka handskar jag använder:crazy:

Det gör jag också men har några knep så att jag klarar mig bättre. Först och främst stooora skoterhandskar och i dem sätter jag värmekuddar som jag trycker igång precis innan jag far ut. De har jag längst fram i handsen så att de värmer inne i handsken. Alltså jag håller dem inte i handen.

Sen sätter jag också benvämare över händerna och upp över armarna ända upp till armhålerna eftersom det cirkulerar mycket blod kring handlederna och inte är bra att kyla ner blodet där. Sen har jag också tömmarna kring handlederna istället för i fingrarna och brukar fingra lite på värmekuddarna:) Kuddarna jag använder håller värme ca 1 h då det är milt ute-alltså varmare än -10 och en dag som denna vid -31 cirka 20 min och då hinner man köra iaf 30 minuter innan man börjar kylas av:)

Har du såna där engångs-värmekuddar? Typ "pakheat" heter ju någon sort, som man typ klistrar i skorna och så är dom varma en stund.
Eller har du något annat som man kan använda flera gånger? :)

Jag har haft mina i flera år:) Man kokar dem och sen trycker man på dem på en knapp som är inuti vätskan. Då blir de jävligt varma och när det har gått en viss tid blir de hårda och kalla-då kokar man dem och använder dem igen. Som sagt, jag har haft mina i massor av år:) Både kuddar i handskarna och skosulor som man kokar, trycker igång och lägger i skorna:)

Jag skulle inte klara mig utan för jag förfryser mig direkt!

Ska se om jag hittar nån länk på hur de ser ut!

Jag tycker man kan träna jämt, men bara jogging om det är mer än 20 minus

Jag har haft mina i flera år:) Man kokar dem och sen trycker man på dem på en knapp som är inuti vätskan. Då blir de jävligt varma och när det har gått en viss tid blir de hårda och kalla-då kokar man dem och använder dem igen. Som sagt, jag har haft mina i massor av år:) Både kuddar i handskarna och skosulor som man kokar, trycker igång och lägger i skorna:)

Jag skulle inte klara mig utan för jag förfryser mig direkt!

Ska se om jag hittar nån länk på hur de ser ut!

Låter suveränt! :) Skulle vara fint att ha!

Jo jag har inget emot att träna så, håller väldigt strikt på schemat, men hon var så hängig häromdagen så jag ställde in, tänkte att det kanske kunde haft med kylan att göra? Fler i stallet som är väldigt slöa. Förmodligen bara lite växtvärk igen :grin: Göra ett försök imårron igen om det ej blir för "varmt"...

http://www.reklambutiken.com/handvarmare-med-tryck.48635.phtml

Det är inte sånna jag har men misstänker att de funkar likadant:) Jag har även skosulor. De blir så varma att man nästan bränner sig på dem:)

Ser nu då jag googlar att det nog finns en uppsjö av olika värmande grejer att stoppa på sig. Jag har ju, som sagt, haft mina väldigt väldigt länge:o Finns säkert nåt ännu bättre och modernare att använda! Även om jag ibland tycker att det var bättre förr:D

Det finns en mängd bra lösningar med värmekläder och batteridrift. Har själv en värmeväst som klarar runt 20 timmar på en laddning. Titta på www.ajestic.com , de har många alternativ beroende på var man fryser.

*KL*

Skulle nog aldrig få för mig att köra när det är närmare -20 men rida gör jag gärna men undviker att skritta för mycket :angel:

Kompisen jobbade hos mycket framgångsrik proffstränare förra vintern... hans filosofi var att när det var riktigt kallt (närmare -30) så skulle det tränas ändå för då tränade ingen annan och de hade en träningsdag till godo i hästarnas form så att säga... men jag undrar om han körde själv dessa dagar :devil: de anställda skulle ut åtminstone, punkt!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 545
Senast: Blyger
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 963
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 475
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 318

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka