När är det för kallt att rida?

Sv: När är det för kallt att rida?

Jag är ganska frusen av mig och speciellt om händerna men jag har ridit i -20 ändå. Om jag försöker hålla lite tempo och rör mina fingrar mycket så fungerar det även om det inte blir någon långritt. Jag skulle nog dra en gräns vid -25 men jag har aldrig varit i stallet när det är så kallt så jag vet inte.

Förra vintern red vi när det var minus 31. Det gick bra! Man får väl tänka på att trava en del och rida lätt så att man håller igång blodcirkulationen bara och kanske inte vara ute allt för länge.

Hittills har vi aldrig ställt in ridturer för att det är för kallt. Däremot har jag valt att rida i stället för att köra eftersom det är MYCKET kallare att köra än att rida...

kl

hittils har jag i princip aldrig låtit bli att rida/motionera hästen pga väder, såvida det inte är direkt farligt, åskväder, storm etc. ( även fast jag har provat på det också, dock oplanerat!) kyla, nederbörd, vind, värme. spelar ingen roll man får anpassa sig lite bara:)

det jag väljer bort är dock körning, för precis som ovanstående säger så är det väldigt mycket kallare än att rida! vi brukar säga att när man kör ska man nästan storkna av värmeslag i stallet för att något sånär hålla värmen när man kör på vintern och när man rider däremot ska man vara sval innan man rider iväg. då blir det bra!

Senast ändrad:

Jag red när det var -26 i onsdags och känner att jag inte vill göra om det. Det gick ganska bra, men tårna var ju inte särskilt varma :crazy:. Får nog ta
-20 som gräns tror jag.

kl

Men alla sätter gränsen på grund av sig själva eller? Hästarna tar ingen skada av den kalla luften?

Min farbror sa att han inte rider sina islänningar när det går ner mot -15, men jag har ridit varje dag, -17 som rekord. Inga problem om man har bra kläder :)

Hästen har (sa en veterinär till mig för många år sen) ett bihålesystem som gör att luften värms upp väldigt mycket innan de når lungorna (plus den långa halsen förstås), så hästen klarar att anstränga sig i sträng kyla betydligt bättre än vi människor. Så de flestas temperaturgräns beror på att de själva fryser. Däremot så vet jag att även en del "hästfolk" felaktigt säger att "hästen lider", så myten lever vidare...:crazy:

Jag har ridit i -32 och det funkar fint. Mina hästar har varit sådana som inte mår bra av att vila och när det är kalla vintrar är det bara att ge sig ut. Det är mysigt att rida barbacka eller ta på sig varma kläder och lägga ett skrittäcke över låren!

Har ingen gräns mot kylan rider även om det är upp mot -30 fast då kanske lite kortare turer för att jag själv är väldigt frusen, sedan om det kanske snöar eller blåser mycket så kan jag skippa att rida ibland men för det mesta så rider jag :)

knapplån

Det är väl bara att klä på sig? Jag har ingen direkt köldgräns för ridning, väljer mycket hellre en fin snöritt i -20, än att rida i piskande regn i 5 plusgrader... Det är bara att ta termosetet till mig och ländtäcket till hästis. Som någon annan skrev kan man ju öka tempot om det blir kallt, efter 30 minuters rask trav så börjar de flesta få upp värmen. :)

Jag kan inte låta min stå bara för att det är -20 ute. Han är som piggast när det är svinkallt och rejsar gärna.
+20 eller -30 spelar ingen roll jag kan inte låta hästen stå hela vintern bara för att det är kallt. Om det är blåsigt och jävligt så blir det ridhuset. Ytterst sällan han får stå pga vädret det hänger mer på min lathet!

Jag brukar lägga ned ridningen när det är ca -20 grader kallt ute +- några grader beroende på väder och vind.

Jag passar på att ge mina hästar 1-2 mån vintervila när det är som kallast ute.

Största anledningen till att de får vintervila är att mina hästar svettas mycket, behöver knappt trava så blir de sjöblöta och tar hur lång tid som helst på sig att torka. Trots att de är klippta på halsen så blir de ändå rejält svettiga och mina hästar har björnpäls som tar låååång tid att torka och jag vill helt enkelt inte ha sjöblöta hästar ute i den kylan trots att de får täcke på sig och mina hästar går på lösdrift så de rör sig en hel del ändå.
De håller igång 6-7 dagar i veckan resten av året iaf så de kan gott behöva lite vila.

Sen vill jag inte rida när det är svinkallt heller då jag har lätt att förfrysa mig.

Blir det däremot lite mildare ute mitt i vilan kan jag rida lite lättare då iaf :)

Min gräns går vid -30. Fast det blir ju knappast några superhårda dressyrpass då.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 739
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30