När är det dags?

M

Marina95

Ja, när tycker ni det är dags att avliva en gammal häst? Jag har ett russ, som vi inte riktigt vet hur gammal hon är, men närmare 30 skulle jag tro. Hon har väldigt svårt att hålla vikten uppe, det har hon haft de senaste två åren. Förra året(2007) avmaskades hon 2ggr, men gick fortfarande inte upp i vikt. Detta året(2008) har det inte blivit någon avmaskning, eftersom man måste skicka in och hon har ingen mask i avföringen. Men detta året(vintern) är det kanske inte så konstigt att hon inte går upp i vikt, för hon äter inte alls mycket! I början av hösten åt hon rättså bra, men ju längre in på vintern det blev, desto mindre åt hon. Vissa dagar rörde hon knappt sitt hösilage eller kraftfoder, och vissa dagar åt hon iaf upp halva. Vi hade en veterinär här för ca 3 månader sedan och han sa att vi skulle ge henne b-vitamin eftersom det är bra för hästar som inte vill äta. Jag ger henne det men det har inte blivit mycket bättre. Det verkar som om det går upp och ner, för någon vecka sedan började jag märka att hon fick svårare för att gå, hon går nu mycket långsamt och verkar nästan ha ont, som hon inte verkar ha haft innan:cry: Men hon ser pigg och glad ut i ögonen och förövrigt, och den senaste veckan har hon varit piggare än innan, men går fortfarande på samma sätt:(
Vad ska jag göra? Jag tycker det här är JÄTTEsvårt, tänk om jag avlivar henne och hon egentligen fortfarande uppskattar livet eftersom hon ser så glad ut?:cry:
Vad skulle ni gjort?
Tacksam för svar!

Marina95

Sv: När är det dags?

Om hon inte äter som hon ska, tycker jag genast du ska ta ut en vet som kan kolla hennes tänder, och raspa om det behövs.

Min gamla ponny var 30 år när han avlivades, var pigg och glad, men kunde inte äta ordentligt p.ga tänderna så han fick somna in.

Att hon sedan går som om hon hade ont, låter inte så bra, förlita dig inte bara på att hon ser pigg och glad ut i ögonen,m ett djur kämpar och vill inte alltid visa sig sjuk.

Vi hade henne hos en tandläkare för ca 1 år sedan, och det var inget större fel på tänderna. De raspades men inget mer gjordes. Då blir det nog till att ta det svåra beslutet:(

När de inte vill hålla hullet, och börjar gå knackigt så är det dax tycker jag. Hästen är ingen ungdom, och det är bättre att få ta farväl på ett värdigt sätt, innan man "går över gränsen" och man ger sig själv ångerkänslor långt efter för att man var så dum som inte tog det svåra beslutet tidigare.

Det är min uppfattning. Man vet egentligen i benmärgen vad man borde göra, men det är så fruktansvärt svårt. Jag ger dig en styrkekram och hoppas att du kan få ihop tankarna lite mer. Tänk på hästen för 1-2 år sedan, och jämför.

Vad jobbigt :crazy: Jag hade nog låtit henne sova in, jätte svårt beslut inte lätt alls. Man vill ju aldrig släppa dom:cry:

Tack för svaren alla!
Ju mer jag tänker på det desto säkrare blir jag på att det är rätt beslut, för ca 2år sedan galloperade jag och hon i skogen och hon bockade och var glad, och idag orkar hon knappt strosa runt i hagen:(

Jag förstår hur du har de.. Fick själv ta väck min hjärte vänn i oktober :cry:

han skulle fylla 29 år och hans tänder sa helt enkelt upp sej =/ han åt å åt å åt men kund ej gå upp i vikt. han var pig som attan å reds in i det sista. samma dag som han åkte red jag honom å han var super pigg å glad.. han hade livsgnistan kvar in i det sista det var därför vi valde att ta bort honom.. Vill ej att han skulel tappa gnistan..

Även om din ponny uppskattar livet kanske de e bäst å ta bort den innan livsgnistan slocknar.

Så jag hade nog tagit bort ponnyn om det var min..
lycka till

Allvarligt talat så tycker jag inte att 20 år är någon ålder för ett russ.Det låter som att hästen är sjuk på något sätt.Ta ut en veterinär som gör en riktig bedömning,och inte bara ordinerar B vitamin.

Hej,

Jag kan absolut inte råda dig till när det är dags men jag kan ge dig ett råd angående foder...

Mitt gamla halvblod som är 28 år är för första gången på flera år lite tjock nu på vintern. Enda skillnaden är att jag ger hö istället för hösilage för första gången på 3 år. Jag har en egen teori nu mera och det är att en gammal häst har svårt att tugga sönder hösilaget för att det är mjukare än vanligt torrt hö. Jag har alltid trott att det är lättare för gamla hästar att äta hösilage men tydligen inte för min häst.

Hon har ok med tuggyta kvar på sina tänder. Nu äter hon 9 kg hö och 1/2 kg lucernpellets om dagen och är som sagt var på gränsen till att vara tjock.

Jag har en 35 årig shettis. Hon saknar några tänder, får tandvård två gånger om året. Hon håller hullet tack vare att jag ger henne uppblött lucernpellets + kli + musli (fibergi elit) + rapsolja två gånger om dan, däremellan har hon fri tillgång på hö. Hon är pigg å glad och kommer alltid springande när hon ska få sin mat, samt används då och då till lättare ridning och körning. Hon tappar absolut hullet om jag inte anpassar hennes mat till hennes förutsättningar!!

Däremot är ju den stappliga hältan på din häst mer en fråga för veterinär att avgöra om den går att göra något åt.

Lycka till!

Det är ett svårt beslut du har framför dig.
Eftersom hästen visar tecken på att inte må bra måste du agera på ett eller annat sätt. Att förbli passiv kommer inte få hästen bättre.

Som flera har sagt innan mig kan det vara tänderna som ställer till bekymmer.
Anlita en veterinär som är duktig på tänder. En gammal häst har lite emalj kvar, det är inte läge att börja raspa dem hårt, små korrigeringar kan göra stor skillnad!
Det kan vara en hake som stör (var själv ute på en häst 32 år gammal som hade slutat äta, han hade en enorm hake på sista kindtanden i underkäken som vuxit så långt att den gjort ett hål i tandköttet i överkäken! När haken kortats lite började hästen äta igen, pigg och glad) eller en tand som sitter löst och glappar.

Ett blodprov kan visa hur lever och njurar mår, ex dåliga njurar kan få en häst att tappa i vikt. Börjar organen att svikta så vet man att det tyvärr bara går åt ett håll...

Har träffat flera äldre hästar där ägarna tycker att hästen blir piggare och rörligare av glukosaminer. Ett varmt täcke kan också hjälpa till att öka rörligheten.
(Hårt och dåligt underlag kan få en häst att röra sig illa. De spänner sig ute, rädda för att halka, sedan går de med spänningar och troligen lite träningsvärk)

Det finns flera bra foder på marknaden. Många hästar som har det lite jobbigt att äta och hålla hullet fungerar på ex lucern.

Som du ser finns det lite att prova, men det kostar pengar (något som inte alla kan avvara nu när varslen duggar tätt).

Jag har full förståelse för om du tycket att hästen har levt ett långt och bra liv, att du inte vill börja laborera med den nu. Eller att det helt enkelt inte finns utrymme rent ekonomiskt att dra igång en veterinärmedicinskutredning.
Avlivning är också en behandling.

Lycka till med ditt beslut!

Något att börja med är att ta ut veterinär. Låt denne kolla på tänder igen och kolla hälta. Sen om den tycker att hästen ej har ont eller lider. Så anpassa maten efter hästens behov.

Men som sagt låt en veterinär kolla på hästen. Tanvådr 1 ggr om året räcker oftast inte på en så pass gammal häst. Det händer mycket i deras mun under årets gång!

Lycka till i ditt beslut

Jag tycker också att du borde se över hennes tänder. Och ni ska ju även kunna se hur gammal hon är genom dom. Vi har ett Hbl på 26 år och hon är super pigg för sin ålder men hon går endast som sällskapshäst och trivs utmärkt med det. När hästarna släpps på sommarbete så är hon nog piggast av alla och far runt överallt. Hon kan dock bli lite stel i bakbenen under vintern, men det är inga större problem.

Okej, tack alla som har svarat i denna tråden:laugh:
Tandläkaren sa att hon va ca 25 år eller äldre, hon kunde inte säga exakt, men hon verkar vara närmare 30,, Jag har så gott som bestämt mig nu, hon ska få vandra vidare till Trapalanda:( Hon mår nog bäst av det eftersom förra gången vi var hos tandläkaren med henne blev det ingen skillnad, så jag tror inte att det är tänderna det är något fel på, utan snarare hälsan rent allmänt "/

Du gör nog ett klokt beslut! Det är jobbigt, tro mig jag vet!, men vilken lättnad man känner efteråt!
Har avlivat tre hästar på tre år pga ålderskrämpor och resonerat att det bästa är att tabort dom innan det går för långt så att dom blir liggandes eller själv dör=( det blir SÅ mycket jobbigare då, på alla sätt.

Hoppas det går bra för dig!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 358
Senast: monster1
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
974
Fordon Hej Buke, jag vänder mig hit då det brukar finnas så mycket kunskap utöver hästeriet. Det har börjat lysa en röd varningslampa i min...
2
Svar
21
· Visningar
1 384
Senast: NilHe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar