när är det dags?

S

Stinky

vid vilken ålder kan man köra in ett russ? har en 1-åring som nu är på sommarlov(hingstbete) han är tömkörd i våras ca 8 ggr,vill inte börja för tidigt med att köra med vagn så att han får skador.
travhästar börjar man ju redan vid 1 år med men tycker att en ponny inte är färdigvuxen än,hade tänkt börja med vagn i vår(2år) är det någon som har erfarnhet av ungponnys som vet?

Sv: när är det dags?

Så här lägger vi upp vårat schema när vi behåller en unghäst

1 på våren; vänjning av träns o sele
1 på hösten efter sommarvila; tömkörning rakt fram i alla miljöer

2 på våren efter vintervila, dags att vänja vid linor och skakel.
2 på hösten efter sommarvila , dags att vänja vid vagn
3 på våren efter vintervila körning med vagn varvat med tömkörning dressyr och inridning.
3 på hösten efter sommarvila : vidarutbildning.

Så ser planerna ut men ibland går det fotare och ibland långsammare beroende på individen. Vi håller heller inte på så länge och inte mer än 3 ggr i veckan.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 905
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 649
Senast: Piaff
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av...
2
Svar
31
· Visningar
1 927
Senast: Bowman
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30