NÄR är det dags att sätta punkt, anser du? (om gamla hästar)

Sv: NÄR är det dags att sätta punkt, anser du? (om gamla hästar)

Min är 25 år gammal, halvblod. Han är jätteglad och äter sin mat med stor förtjusning, får ganska mkt kraftfoder för att hålla sig rund och fin. Man kan inte se på honom att han är så gammal! :) Han är inte helt fräsch i benen, men inget som bekymrar honom nåt större, är dock pensionerad. Han kommer få vara kvar så länge han är glad. Han visar så tydligt att han är nöjd med livet! :love:

Dom gammla tunna hästarna som du sett, dom kanske inte fått tillräckligt med foder helt enkelt??? Min äter lika mkt som min yngre häst (som är i träning) trots att han bara går i hagen.. Tror många underskattar äldra hästars näringsbehov.

Men när en gamal häst börjar tackla av... När man börjar se de första tecknen... varför vänta tills förfallet är totalt? Är det inte bättre att ta bort den i tid innan den hunnit bli så dålig att det är uppenbart att den far illa?
Precis vad jag menar, man ska väl inte vänta tills hästen börjar närma sig djurskyddfalls-stadiet...

Jag tror att ett av problemen är att det ofta kommer smygande, så att ägarna "vänjer sig" vid att de börjar "se gamla ut" och accepterar att det är så. Och då blir nog gränsdragningen väldigt svår....

Svårt att svara på. Jag vet många hästar som kanske är 25-28 år och som ser så pigga och fräscha ut enligt alla andra. Jo visst hade han en rejäl hömage. Men ögonen var inte lyckliga - hela hästen var olycklig! Jag led så när jag såg honom (han togs bort sedan efter 1 år)
Jag hoppas att varje hästägare känner sin häst så väl att man kan säga - nu är det inte bra längre och det ska inte få hinna bli värre. Vi får avsluta här. Det finns inget värre en de som envist hankar sig fram med olyckliga hästar som bara lägtar bort. Jag tycker det är djurplågeri och otroligt själviskt att hålla ett djur som inte mår så bra som denne kunde gjort

Precis vad jag menar, man ska väl inte vänta tills hästen börjar närma sig djurskyddfalls-stadiet...

Jag tror att ett av problemen är att det ofta kommer smygande, så att ägarna "vänjer sig" vid att de börjar "se gamla ut" och accepterar att det är så. Och då blir nog gränsdragningen väldigt svår....

Liten spinoff.. Men är veterinärer mfl 'dåliga' på att påpeka för djurägare att det t ex börjar vara dags för gamla Brunte att få vandra vidare?

För gamla hästar träffar ju (förhoppningsvis) veterinären med jämna mellanrum och minst årligen, helst varje halvår, så där borde ju finnas en god möjlighet för veterinären att hjälpa hästägaren se med 'nya' ögon om hästägaren börjar bli hemmablind?

Dyker rakt ner i tråden utan att ha läst alla inlägg.
Vi är väldigt noga med att INGA djur skall lida på våran gård.
Vi har ett connemara sto som är 24 år och jätte pigg för sin ålder. Hon kommer att tas bort samma dag som vi ser att hon ej orkar med mer.
Samma dag som ett av våra gamla ston inte orkade med längra så fick hon sluta sina dagar...
Det absolut värsta som jag vet är när folk säger. " vi skall ta bort henne efter sommaren, men vi tycker att hon skall få ett sista sommar bete"
Jag tror att sommaren är den absolut värsta årstiden för våra hästar med tanke på alla flugor, knott och mygg mm.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 681
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 508
Senast: johanssk
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit