NÄR är det dags att sätta punkt, anser du? (om gamla hästar)

ameo

Trådstartare
Moderator
Det händer då och då att hästar blir riktigt gamla. Vissa hästägare tar sitt ansvar väl och tar bort dem när de "tacklar ur". Andra har inte förmågan att se och/eller fatta beslutet att ta bort dem!
Om DU skulle ha en häst som passerat 30 år med råge, när skulle du vilja att du har förmågan att sätta punkt?

Det har varit en liten diskussion i detta ämne på ett annat forum på nätet och jag stack visst ut hakan lite för mycket där. :p Blev totalt idiotförklarad. :rofl: Nåja, jag står för mina åsikter, men för att ni inte ska bli färgade av mina åsikter och funderingar så väntar jag lite med att redovisa det...
Nämnda diskussion fick mig att ställa mig själv ett antal frågor, som jag också tar senare, efter de hänger ihop med mitt eget ställningstagande.

SHOOT! :D

Sv: NÄR är det dags att sätta punkt, anser du? (om gamla hästar)

Det är inget självändamål att hästen ska leva tills den dör av sig själv. Inte heller ett självändamål att hästen ska avlivas i en viss ålder trots att den mår bra och har det bra. Är hästen smärtfri? Lever den ett bra hästliv i sin flock? Äter, håller hullet med de tänder som finns kvar? Verkar känna glädje över saker? Då tycker jag det är för tidigt. Smärta, svårt att äta, tappar livsglädjen - då måste man ta sitt ansvar. Eller om man ska göra förändringar av någon anledning (flytta till annat stall, ändring i flocken etc). Ändringar som kan ge stress som man inte behöver utsätta den för i slutet av livet. Hellre sluta när allt är bra än vänta för länge.

Jag har inte själv haft så gamla hästar, men hoppas att jag kan göra en bra bedömning när den dagen kommer. Och att min omgivning kan göra mig uppmärksam på att det är dags, om jag inte ser det själv.

har en gamal shettis märr som är 35 år nu (har haft henne i 26 år.) vet. kollar tänderna ca. 6 mån. och hon är på kliniken för ordentlig "hälsoundersökning" ungefär en gång/året (om inget annat problem uppstått) så länge vet. anser att allt är bra och hon håller hullet och "hänger med" flocken tycker jag att hon får leva kvar. sätter stort värde på min vet. åsikter då jag har svårt för att "se" när det gäller henne.

hon reds regelbundet fram tills i våras, då hon fick hovproblem (orsakat av hovisen) nu är hovarna bra men hon har bara ridits sporadiskt i sommar.

har haft andra hästar som jag tagit bort i yngre dagar då dom inte längre haft ett bra liv pga. olika orsaker.

Jag har känt hästar som varit över 30 år och fortfarande haft livsglädje och varit fräscha. Det har varit berättigat av deras ägare att låta dem fortsätta leva. En red jag då han var 30 och det märktes att han fortfarande tyckte att det var kul! Dock hade han cirka 3 mm långa framtänder och fick äta specialmat för att kunna tillgodogöra sig näring.

Så länge hästen håller hullet, är fräsch fysiskt och har livsglädje tycker jag att man ska låta den fortsätta leva. Om inte ska man ta sitt ansvar som ägare och ta bort den.

Lejonelle skrev några av de saker jag frågade mig själv i sammanhanget...
Här kommer lite till:

Hur mycket anser DU att det är okej att en gammal häst avviker i hull och hållning jämfört med en yngre? Hur "gammal" får den sen ut?

OJ! Såg att det var en tråd om det dilemma jag har just nu... Finns det något svårare än detta? Min häst är 25 år. Han är jättefin i hullet och hans tänder är fina. Han har varit förskonad från skador i sitt liv men nu är han halt:cry:

Jag är inte beredd att gå hur långt som helst för att försöka få honom "frisk" men jag kan ju inte heller bara avliva honom för att han är "gammal" Det är ju mitt ansvar att försöka se till hans bästa.
Han har fått en tredje chans att bli bra men hjälper inte detta nu så är det nog mest rätt att låta honom somna... Fy vad svårt!

Jag tycker det är viktigare en gammal häst har bra hull och muskler, skulle den bli skadad eller sjuk så är där nåt att ta av och bra med muskler skyddar ju mot vissa skador med.
Tycker det är mer okej att en yngre häst visar revbenen lite än en äldre, en yngre häst är ju tåligare och förmodligen lättare att få upp hullet på igen.
Börjar en gammal häst tappa är det nog lättare att den tynar bort mer och mer.

Såg en gammal häst som visserligen var bra i hull, dock gåligt med muskler och en otrolig svankrygg:crazy: Som en ordentlig banan. Kan ju inte vara skönt med en sån rygg, men man valivar väl inte männsikor som är gamla med kutrygg?
Kanske en annan sak med häst, de bär ju upp hela magen med ryggen..

Lejonelle skrev några av de saker jag frågade mig själv i sammanhanget...
Här kommer lite till:

Hur mycket anser DU att det är okej att en gammal häst avviker i hull och hållning jämfört med en yngre? Hur "gammal" får den sen ut?

Jag tycker det är svårt att svara på, men man måste se till helheten på hästen.

Den måste kunna äta utan besvär, man får känna revbenen men inte mer än så och jag skulle nog inte acceptera att hela bakdelen blev insjunken, så som man kan se på en del hästar.

Sedan är det blicken, om man vågar se sin häst i ögonen, så vet man när det är dags.

Men det är fasligt svårt beslut, du vet ju att jag själv stod inför detta i våras.

Här är min juvel, 28 år gammal, hon hade fång 2 år innan denna bild togs, men det kom aldrig tillbaka.
th_PICT0017.jpg

Här är hon 29 år gammal, 3 dagar innan hon fick somna in
th_PICT0096.jpg

Hon har enligt mig åldrats på värdigt vis.

:love:

Jag tycker Lejonelle har ett väldigt bra resonemang och ställer frågor som jag tyckar man skall ställa sig själv när det börjar bli dags.

Ang hull, hållning och hur gammal hästen ser ut så tycker jag inte att svankig rygg och grå, lite raggig päls är ett hinder. Dock vill inte tumma på hullet. En gammal häst skall hållas i samma hull som en yngre, frisk och fräsch.
Håller inte hästen hullet trots att man gör allt man tänkas kan så tycker jag att det är dax att låta den vandra vidare till de evigt gröna.

mvh Eva

Hur ser du på pälssättning, om hästen inte orkar fälla ur och sätta ny päls? Normalt ålderstecken, inget att fästa sig vid? Eller bevis på att man borde ta sig en funderare?

Det är inget självändamål att hästen ska leva tills den dör av sig själv. Inte heller ett självändamål att hästen ska avlivas i en viss ålder trots att den mår bra och har det bra. Är hästen smärtfri? Lever den ett bra hästliv i sin flock? Äter, håller hullet med de tänder som finns kvar? Verkar känna glädje över saker? Då tycker jag det är för tidigt. Smärta, svårt att äta, tappar livsglädjen - då måste man ta sitt ansvar. Eller om man ska göra förändringar av någon anledning (flytta till annat stall, ändring i flocken etc). Ändringar som kan ge stress som man inte behöver utsätta den för i slutet av livet. Hellre sluta när allt är bra än vänta för länge.

Jag har inte själv haft så gamla hästar, men hoppas att jag kan göra en bra bedömning när den dagen kommer. Och att min omgivning kan göra mig uppmärksam på att det är dags, om jag inte ser det själv.

:bow: Tycker det du skriver är bra.
Jag börjar redan fundera på min häst, hon är "bara" 21, blir 22 i april.. Mkt sparsamt tagen.
Hon är fint hull, bra kondis, äter som en häst ( :p ). Hon blir nog uppåt 28 skulle jag tippa om tänderna och hovarna håller.
Hon är en häst som trivs så länge hon får vara hemma i hagen med sin flock, få ordentligt med mat och god omvårdnad. Ett par-tre promenader i veckan, kanske lite markträning som omväxling, så nöjer hon sig.
Hennes ålderdom ska få se ut som så, att när jag skaffar ny häst, ska mamma ta över henne och sköta henne, gå på promenader och kanske skritta ut lite.
Kör smårundor med rockarden förståss för det ÄLSKAR hon ;)

Så länge hon är FRISK, glad och nöjd, samt kan äta ordentligt ska hon få leva. Blir hon allvarligare eller långvarigt skadad, får någon svår sjukdom el. liknande får hon gå.

Hur ser du på pälssättning, om hästen inte orkar fälla ur och sätta ny päls? Normalt ålderstecken, inget att fästa sig vid? Eller bevis på att man borde ta sig en funderare?

Nu var ju inte frågan ställd till mig, men svarar iaf då jag har funderat på detta.
Min häst får mer och mer päls för varje vinter som går. Har köpt en egen klippmaskin och börjat klippa henne redan i september, annars mår hon inte bra.
Hon har jobbigt med pälssättningen och fällning, blir öm och irriterad och orkar inte så mycket. Att klippa henne delvis hjälper dock och jag märker skildnad, en gladare häst.
Är också noga med att ta det lugnt, ge henne pauser i träningen och låta henne vara lite "friare".

Det här är svårt då man själv inte hamnat i det läget än... Min förra häst fick jag avliva p.g.a. pålagringar på alla fyra kotorna samt bägge bakknäna, grad 3 = utdömning. Han hade mörkat smärtan länge tills det inte gick längre...:( ... När han sen stod i väntan på besked, fick ta promenader vid handen och sen gick i sin gröna fina hage tappade han humöret direkt och blev ohanterbar för alla utom mig...och då var saken klar. Han blev 17 år bara men hårt sliten sedan 9 år på travet...

En bekant hade en ponnykorsning som jag red när han var 32 år. Har aldrig ridit en mer kompetent häst och med en seghet och styrka/uthållighet som var helt enorm. Han togs bort vid 34 års ålder då tänderna försvann och han blev mager...

Det är lätt att säga vad man tycker när man inte stått där...men rent allmänt anser jag att när allmäntillståndet försämrats och hästen tappar hull och geist då är det nog dags...:cool:

Det kan bero på att inre organ inte orkar fungera som de ska längre...Man får hålla extra koll då och åter...om allmäntillståndet sviker är det dags...

Jag har ju haft förmånen att ha häst som passerat 30. Eller okej ponny då. Han var på sitt livs första ridläger när han var 30. han fick gå i 'halvpension' när han var 31 och motionskördes då bara lätt 2 - 3 ggr/vecka. När han var 32 gick han i 'helpension' eller snarare 'hagpension'. Och när han var nyss fyllda 33 valde vi att ta bort honom. Om det berodde på att han ställdes av helt, eller 'bara åldern' vet jag inte, men åren hann ikapp honom SNABBT den där sista vintern. Han föll ur och tappade hull, trots att han stödfodrades och till och med för första gången i sitt liv fick täcke på sig. Dessutom försvann gnistan. Tre veckor efter det så fick han sluta sina dagar med huvudet i havrehinken.

Det var ett av de fall då det var väldigt 'lätt' att se, hästen var så glad och pigg in till slutet, för att sedan sen från i princip 'dag till annan' tycka att 'nu är det bra för mig, tack'

Sen, någon ANNAN kan ha tyckt gränsen gick långt innan. För han hade ju dåliga tänder, och sina sista år så vintertid så fick han förvisso hö (extrafint och mjukt) men hans huvudsakliga näringsintag var från stora givor lucerngröt, då han helt enkelt inte kunde tugga hö riktigt bra längre, inte i den omfattning han behövde för att hålla hullet. Men på sin lucerngröt så höll han hullet. På sommaren kunde han beta utan problem och höll hullet då.

Muskulärt så visst föll han ur i överlinjen med åren, dock gick han inte heller många steg i rätt form heller *harkel*, men visst gjorde åldern sitttill och han blev både svankig och takig över ryggen. Dock (förutom sista vintern) rund över korset och bakdelen.

Han hade lite problem med lättare koliker sista åren, fick kolik 1 - 2 ggr/år (de ena ALLTID på julafton och ALLTID under Kalle Anka!) som släppte med promenader. I övrigt var han helt förskonad från krämpor och sjukdomar, släppte sin päls som han skulle och så vidare.

Sen har jag haft en 21-åring, i prima hull (läs överhull), med prima tänder, inga kolikproblem, pigg och glad och så vidare. Men fångbenägen, och pga fånget inte ridbar. Dock helt ohalt och smärtfri i hage, men kunde inte gå på bete. Jag tog bort henne.. Hon mådde helt enkelt INTE bra psykiskt av att bara gå i hagen, och även om hon fysiskt kunnat ha minst 10 goda år till bland kompisarna i hagen, så var det helt enkelt inte det bästa för henne.

Så, det är inte bara hur de mår fysiskt som spelar in, utan hur de mår psykiskt med. Och ffa tycker jag det är VIKTIGT att de gamla trotjänarna inte 'hagpensioneras' till ett liv i 'skymundan'!

DÅ ska jag försöka redovisa mina funderingar. Tycker att många kloka ord kommit fram hittills, för övrigt! :D

Jag anser att den dagen hästen/ponnyn inte längre klarar av att behålla normalt hull så är det dags att fatta sitt beslut. (förutsatt att den i övrigt är frisk, annars tar man ju ev sjukdomar i beaktande också)

I diskussionen på det andra forat, som jag nämnde, var en bild på en gammal ponny, där fotot (ingen höjdarbild för övrigt) visade på utstickande höftben. Och en ponny av lättfödd ras har inte utstickande höftben om den har ett gott hull. Och JAG anser inte att man ska acceptera att en gammal häst har ett sämre hull än en ung, utan den dagen hullet sviker, då ÄR det dags.
Jag måste erkänna att min erfarenhet av så gamla hästar att detta blir aktuellt är obefintlig, så jag vet inte vad jag ska svara på det. Men jag frågar mig om detta verkligen är något som inträffar på en häst som i övrigt är frisk och i gott hull? Ofta ser jag extrem pälssättning på hästar som är i dåligt hull, de måste väl kompensera bristen på isolerande underhudsfett med längre päls för att överleva...:smirk: Men upplys mig gärna om det är möjligt att de är raggiga året runt kombinerat med en i övrigt god hälsa och gott hull! :D (i mina öron låter det som en omöjlig kombination, som sagt)

En annan fråga jag ställe rmig är HUR man som ägare till en gammal häst ens står ut med att ha en häst i halvdåligt skick gåendes i hagen? Jag själv far illa av hästar som av någon anledning (sjukdom, digivning, tillväxtperiod e.d) tappar i hull. Och går hullet inte att åtgärda så hoppas jag att jag, oavsett hästens ålder, tar mitt ansvar och fattar ett beslut om att ta bort hästen!

*KL*

Apropå hull, här finns tre bilder på samma ponny, tagna i samma ålder, ingen av dem är någon höjdarbild dock.

Ponnyn har samma hull på alla tre bilderna (kameran luras lite på bilden när han är i en box och nyduschad, det blir skumma skuggor).

Ponnyn var aldrig speciellt lättfödd, tvärtom så var han aldrig tjock en enda dag i hela sitt liv, ens på bete. Dock inte svår att hålla hull.

http://hem.passagen.se/xyplex/herrman.htm (Den bilden med en väldigt ung Alex på ryggen, bild två kan ni hoppa över, där är han betydligt yngre)

När han föll från det där, då for han till himlen, men sålänge han var pigg, glad, kry och höll hullet och var runt över korset etc så ansåg jag hullet vara okej med tanke på åldern. Men jag kan tänka mig det finns de som inte håller med..

Till att börja med så skall jag berätta att jag inte haft en så gammal häst i min ägo ... ännu. Dock har jag träffat på en hel del mycket gamla hästar under åren. Både fina pensionärer och de som borde fått gå för länge sen.

Min inställning är att så länge hästen utrstålar hälsa, verkar pigg och glad samt håller hull, då tycker jag att den kan vara kvar. Här ställs stora krav på den som äger hästen att verkligen se. Ibland kan det till och med vara så att man måste "känna" hur hästen mår. Hästar är experter på att mörka när de mår dåligt.

Men när en gamal häst börjar tackla av... När man börjar se de första tecknen... varför vänta tills förfallet är totalt? Är det inte bättre att ta bort den i tid innan den hunnit bli så dålig att det är uppenbart att den far illa?

Svår balansgång...

Har inte behövt ta bort någon häst än men det är bara en tids fråga. Är ägare till en 27 åring och 19 åring. Vi har sagt att så länge hästen inte har ont, vill vara med, vill ridas, har gnistan kvar och håller hullet så har vi kvar henne. Men börjar det hände något på någon av de punkterna så får vi nog börja ta ställning till att hästen får fortsätta i trapalanda i stället.

Visst kan man ha en häst kvar fast att man inte rider den. Men har svårt att tro att någon av mina skulle trivas i livet om de bara stod i hagen och förfallde. Det skulle vara om man då kunde göra något annat istället för ridningen.
Lite vad jag tänkt mig. Och hoppas någon kan säga till mig om jag själv inte ser när det blir dags....

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 662
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 681
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 508
Senast: johanssk
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit