När används detta bett?

Sv: När används detta bett?

Man använder det när man rider.

Jo, det är klart. :crazy:
Undrade främst över kopparringarna i mitten, vad har de för funktion?

Ok. Är det ingen risk att tungan kläms mellan de små ringarna på mittendelen?

red på sådant bett när jag tävlade i hoppning, va det bett som fungerade bäst på den hästen :) Han blev aldrig bråkig utan lekte med bettet istället för att dra iväg :p

Jag har ridit på det bettet i ca 3 år med min häst. Jag tycker det är jätte bra, hästarna tycker om koppar smaken på ringarna och de har något att sysselsätta sig med. För cirka 2 månader sedan fick jag reda på att bettet är förbjudet att tävla med i USA. Bettet är räfflat med koppar på insidan vilket gör att det hela tiden skaver i hästens mun. Lita Hottel (domare i western ridning) sa till mig att bettet är förbjudet att tävla med i USA, men för ca 2 månader sedan fick jag reda på varför. Nu rider jag med ett stångbett, det fungerar jätte bra. Bettet på bilden är hästvänligt om man slipar ner den räfflade kopparn på insidan.

Vet en som har ett sånt, det rider hon vanlig dressyr på alltså engelsk dressyr. De där ringarna är väl till för att hästen ska "suga" på och de ska smaka sött.

Jag har ridit på det bettet i ca 3 år med min häst. Jag tycker det är jätte bra, hästarna tycker om koppar smaken på ringarna och de har något att sysselsätta sig med. För cirka 2 månader sedan fick jag reda på att bettet är förbjudet att tävla med i USA. Bettet är räfflat med koppar på insidan vilket gör att det hela tiden skaver i hästens mun. Lita Hottel (domare i western ridning) sa till mig att bettet är förbjudet att tävla med i USA, men för ca 2 månader sedan fick jag reda på varför. Nu rider jag med ett stångbett, det fungerar jätte bra. Bettet på bilden är hästvänligt om man slipar ner den räfflade kopparn på insidan.

Det finns ju bett som är släta från början oxå.
Kompisen har ett sådant.

Jag var med när Lta sa detta de är förbjudet att tävla på i USA.
Lita var väldigt förvånad att se de i hästens mun.

Jag rider på ett sådant bett nu på min valack.
Han funkar jättebra på det och har lossnat bättre i munnen då han gärna bet sig fast lite i ena sidan.

Nu är ju inte bettet en lösning på problemet helt och hållet utan det är ju annat som behövs jobba på också men det har hjälpt en liten bit på vägen i alla fall.

Mitt bett har inga vassa kanter på kopparen :confused:

Bettet i fråga är förbjudet för att det har delar som går under mittdelen. Att kopparinläggen skulle skava är ju löjligt.

Delarna under mittdelen du pratar om är ringarna då eller?

Är det förbjudet i Sverige också?
OM det är ringarna du menar så finns det ju många bett med sådana på, är de förbjudna också?

Ja, det är ringarna som går under mittdelen. Ingenting får sticka ut undertill. Dvs, bettet måste alltid kunna ligga helt plant i munnen, att det sedan har portar och dylikt gör ingen skillnad.

Jaha,,där ser man. Tack för ditt svar.

Jag har ett ledat stångbett som också har kopparringar i mitten.
Då kanske man ska söka efter bett som är godkända då. Är ju dumt att träna på ett som inte är godkända för tävling.

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 624
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Skola & Jobb Ja rubriken sög, kom inte på något bättre. Där jag jobbar har man nu krävt att alla ska fylla i sina kroppsmått i vårt system. Detta...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 244
Senast: soom
·
Kropp & Själ Ett av mina barn, snart 17 har bytt förnamn, det går riktigt bra för oss här hemma att komma ihåg att använda rätt namn och vi jobbar...
2
Svar
26
· Visningar
2 874
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar