Sv: När amningen inte fungerar
Vad skönt att du fick bra hjälp!
Först några allmänna råd:
Heracillin gör ofta att man får underlivssvamp, så bli intre förvånad om du skulle få det.
På din beskrivning av bröstvårtorna (torra) låter det som att du dessutom möjligen skulle kunna drabbats av en svampinfektion, då blir vårtgården ofta torr, lite fjällande och kliig, så blir du inte helt bra av penicillinet bör du kolla upp det också. Det finns hjälpmedel för allmänt torra bröstvårtor också, tex snäckskal som man fuktar med lite mjölk och har över vårtorna i BH:n. En del BB lånar ut sådana. De kan också hjälpa till att läka sår och irritation, eftersom bröstmjölken har antiseptiska egenskaper.
Amningsnapp ökar risken för infektion, så var mycket noga med hygienen. Sterilisera helst mellan varje amning. Var också noga med din handhygien - tvätta noga med tvål och använd sedan gärna alkogel eller liknande. Det underlättar att ha ett par-tre amningsnappar så slipper man sterlisera hela tiden. Nappen kan också göra att bröstet stimuleras lite sämre, vilket kan leda till lite gnälligt barn som vill ammas ofta och en långsammare/sämre utdrivningsreflex, så bli inte orolig om det skulle hända. Det viktiga är att du inte har ont, amningsnapp kan man ofta vänja bort senare.
En del barn får svårt att växla mellan bröst och flaska, eftersom sugtekniken skiljer sig markant åt. Om det skulle hända innebär det oftast att taget vid bröstet blir för litet och/eller att barnet blir väldigt otåligt vid bröstet eftersom de blir "bortskämda" med att maten kommer snabbt och i en stadig ström ur flaskan, medan mjölktillförseln från bröstet inte alls fungerar på det sättet. Får man problem med det här så finns det alternativ till flaska, om man känner att amningen känns viktig. Jag tillmatade med pumpad mjölk i drickskål i omgångar, eftersom de två yngsta inte kunde klara de olika sugteknikerna. Inte heller kunde jag ge napp. Detta skriver jag inte för att skrämmas på något vis, utan för att du inte ska bli förtvivlad om det skulle hända er. Det går att lösa i allmänhet.
Tvätta allt som kommer i kontakt med dina bröst och din mjölk i minst 60 grader. Det tar död på eventuell svamp och de flesta bakterier. Då minskar du risken för att återsmitta dig själv sas.
Jag vet inte om du vill felsöka och bolla tankar här i tråden eller om du vill ta det via PM, så jag ställer lite frågor här så får du svara här eller i PM.
- Var sitter såren?
- Hur ont har du nu?
- Har du fått någon amningsobservation, dvs om någon tittat på er teknik?
- Hur reagerar tösen vid bröstet - är hon otålig och/eller blir skitförbannad eller så?
Beroende på var såren sitter är det förhållandevis lätt att rätta till barnets tag och position. Vi börjar här och så betar vi av allt eftersom!
*tutthopp*