När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Lillagoajag

Trådstartare
Livet håller på att dränka mig, igen.

Om tre veckor ska jag flytta för att börja plugga och "bli något". Det är spännande, och roligt, men med det kommer det ju en del stress. Det är saker som ska packas, grejor som ska fixas, släp som ska hyras osv. Ja, ni som har flyttat vet vad jag menar.

Till detta kommer att jag just nu läser två sommarkurser på distans i ett ämne jag verkligen är intresserad av men kurserna känns inte roliga längre då det har varit en massa krångel. Otydliga instruktioner framför allt.
Kursernas hemtentors deadline är samma dag som jag flyttar och just nu vet jag inte hur det ska gå - för jag vet inte vad som förväntas av mig. Jag förstår inte vad det är jag ska skriva för att bli godkänd. Och just nu är lärarna på semester (bra där) och är det en till vecka, så jag kan alltså inte fråga någon heller förrän dess (men då är det något sent att börja med allt om jag ska hinna). Jag förstår heller inte vad den feedback jag fick i första tentan, och återigen jag kan inte fråga någon lärare då de är på semester...

Detta är stressigt nog men det blir ännu värre med tanke på att jag heller inte får bli underkänd. För då får jag inget csn för hösten = jag kan inte flytta och börja plugga.

Jag gick in i väggen (lättare version) förra sommaren och jag vill inte göra om det. Men just nu känner jag att livet är för mycket. Det snurrar för fort och jag vill bara lägga mig i fosterställning och gråta. Men det är ju inte särskilt produktivt.

Så nu behöver jag er pepp och hjälp.
Hur orkar man? Det handlar ändå bara om tre veckor, sedan lugnar det ner sig.

Kan någon förklara för mig vad min lärare kan mena med "mer analytiskt-kritiskt förhållningssätt" betyder?
Kan någon ge mig en snabbkurs i att skriva fantastiska hemtentor?
(Kan någon ta över mitt liv i tre veckor, gärna någon som har semester. :D)
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Du kommer att komma igenom det, tiden går oavsett vad du gör. Hade jag varit du så hade jag satt upp ett schema men vad jag skulle göra vare dag. I schemat ska det även finnas deadlines som är till för att grejer inte ska släpa och ta tid från annat.

Finns det någon kurskamrat du kan prata/jobba med? Känner du någon som tidigare läst kursen?
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Ingen som säger att du måste vänta med att bli klar med hemtentorna till deadline. Kör på och försökt att få klart dem så snabbt som möjligt. Och det kanske kan vara lite skönt med ett break ibland och packa lite saker eller liknande.

Gör upp en planering, när du ska ha klart allt osv. Gör mig mindre stressad iallafall :) Sålänge man håller planeringen ;)

Skriv en lista på allt du behöver fixa med flytten och dela upp saker i etapper.
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Analytiskt-kritiskt förhållningssätt kan ju vara lite luddigt, men så som jag hade tolkat det utifrån hur mina lärare under 5 års universitetsstudier varit så skulle det innebära att jag diskuterar det jag kommer fram till mer. Att jag inte bara hittar svar som jag köper rakt av utan diskuterar varför slutsatserna är troliga och/eller vad det finns för svagheter med slutsatserna.

Vad är det för kurser? Vad är det för frågor? Vad är det mer som är luddigt? Klart vi kan hjälpa till o hjälpa och peppa! :) :bump:
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Strukturera upp vad som ska göras, bedöm hur lång tid varje moment tar (var realistisk) och gör en planering på dags- eller veckobasis, beroende på vad som passar dig bäst.

Det jag tror att läraren menar med att du ska vara mer analytisk och kritisk är att du inte bara ska redogöra för det du har läst utan du ska ge dig in i en debatt med författaren/källan. Ifrågasätt vad författaren påstår, granska författarens källor, se vad andra författare skrivit om samma ämne, kom med egna åsikter och tankar.

Vad är det för ämnen du läser?
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

*KL*

Tack allihopa! Buke :love:

Analytiskt-kritiskt förhållningssätt kan ju vara lite luddigt, men så som jag hade tolkat det utifrån hur mina lärare under 5 års universitetsstudier varit så skulle det innebära att jag diskuterar det jag kommer fram till mer. Att jag inte bara hittar svar som jag köper rakt av utan diskuterar varför slutsatserna är troliga och/eller vad det finns för svagheter med slutsatserna.

Vad är det för kurser? Vad är det för frågor? Vad är det mer som är luddigt? Klart vi kan hjälpa till o hjälpa och peppa! :) :bump:

Strukturera upp vad som ska göras, bedöm hur lång tid varje moment tar (var realistisk) och gör en planering på dags- eller veckobasis, beroende på vad som passar dig bäst.

Det jag tror att läraren menar med att du ska vara mer analytisk och kritisk är att du inte bara ska redogöra för det du har läst utan du ska ge dig in i en debatt med författaren/källan. Ifrågasätt vad författaren påstår, granska författarens källor, se vad andra författare skrivit om samma ämne, kom med egna åsikter och tankar.

Vad är det för ämnen du läser?

Tack för era svar!

Det är litteraturvetenskap jag läser :)

Följdfråga: om jag ska diskutera/peka på svagheter i en författares resonemang ex. hur mycket får jag göra det utan att ha en direkt referens som stödjer mina tankar? Jag tycker det är en jättesvår balans mellan just det här att jag ju inte bara ska referera, samtidigt som jag ju inte kan "hitta på" saker.

Ex. en av författarna talar om hur textanalyser kan användas i skolan för att få eleverna mer medvetna (osv.). Jag är något kritisk till detta då jag ser en risk att man stör elevens egna ton i skrivandet. Detta är ju dock inget jag har några "belägg" för (jag har inte läst någon forskning som säger att det är så), men kan jag ändå ta med det som en tanke att jag kan tänka mig att det kan bli ett problem med metoden?
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Just det skulle du till exempel kunna diskutera som något som du tycker saknas i den litteratur ni har. Att få elever som kompetenta skrivare utan att förstöra deras egen berättarton är kanske en koppling som litteraturen inte alls tar upp? Man behöver inte bara diskutera vad som finns utan också vad som saknas.... då har man ett kritiskt-analytsikt förhållningssätt till den litteratur som kursen behandlar... Enligt mig!!! ;)
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Så länge du är tydlig med att det är dina tankar så ser jag inga problem med att lyfta fram den potentiella problematiken med textanalyser. Spinn vidare genom att diskutera kring hur man skulle kunna använda textanalyser på ett bättre sätt, eller vad man bör komplettera textanalyserna med för att ändå bibehålla elevens egna ton.
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Håller med både Queen och Tassen.

Sen kan man ju söka och se om man hittar någon litteratur som stödjer ens åsikter och väva in även dem. Det kan ju räcka med en artikel/referens. T ex "jag anser att blabla, vilket även tas upp av blabla". Eller "blabla skriver dock det här och det här, vilket jag anser vara viktigt därför att...." eller något i den stilen.

Men just när det gäller att vara kritisk till litteraturen som finns, och analysera den, så är det något som kräver egna åsikter. Det är bara o se till att det tydligt framgår i skriften att du diskuterar kring var litteraturen säger, och gör det på ett sätt så det inte blir en massa flummerier och ordbajseri. Att ha egna reflektioner är något som varit ett krav för oss om vi skulle få överbetyg och något som våra lärare ansett vara ett tecken på att man verkligen förstått och behärskat det man jobbat med. Egna tankar ska dock inte läggas in som svar på en tentafråga, eller faktabakgrund i en uppsats.
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

*KL*

Tack för alla era svar! Buke är verkligen bäst!

Har nu skrivit ett ganska detaljerat schema för de tre kommande veckorna och jo då, det ska nog gå (fast jag lär få bosätta mig på biblioteket :D ). Framför allt känns det mycket mindre stressande nu.

Och tack för att ni förklarade analytiskt-kritiskt förhållningssätt för mig, jag tror att jag har koll nu. Jag återkommer när jag kör fast på nästa begrepp ;)

Men en sista fråga; är det generellt så att om jag betonar att det är mina tankar (och inte fakta) så måste jag inte ha någon direkt referens till det (ja, det får ju inte vara direkt taget ur luften och helt omotiverat men ni fattar)?
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Ja, egna åsikter kan man framhålla även utan en referens så länge man argumenterar för sin ståndpunkt.
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Det är jätteviktigt att hålla isär egna tankar och referenser. Däremot bör du inte skriva en massa "jag tycker" och "enligt mig", utan skriv hellre t.ex.: xx skriver bla bla bla, vilket skulle kunna betyda yy, å andra sidan har qq framhållit att ww, detta skulle kunna tänkas vara ett problem eftersom bla bla bla... eller nåt ;). Eller: XX's synsätt innebär att (konklusion av vad xx anser), å andra sidan kan detta ses som yy vilket skulle kunna innebära bla bla bla...
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Läs gärna vad andra studenter skrivit i ämnet, men akta dig för att "stjäla"... Man kan få många idéer av och bli inspirerad av andra.
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

OJ jag lider verkligen med dig, studiestress kan vara det värsta som finns. Folk som inte har studerat kan verkligen inte förstå det här med tentaångest. Det är och ska vara jobbigt att studera dock, på något sätt så lär man sig ju av det också. Planera osv. När jag började studera för två år sen så gick jag nästan in i väggen av alla tentor och inlämningar, sen började jag få grepp på min planering och det är verkligen A och O i studier. Att kunna planera upp när och hur mycket man ska läsa. Efter ett år så hade jag ett hyfsat flow på min läsning och nu efter två år så kan jag läsa mycket snabbare genom all träning och sålla bort det som jag tycker är onödigt. Något som har hjälpt mig med min stress i övrigt är hemsidan stressklubben, som jag har nämnt i en annan tråd. Du kan ju kolla in där och se om det hjälper! Annars borde du träffa någon så att du inte går under helt pga av studier och ekonomi. Livet går alltid vidare vare sig man vill eller inte. Kämpa på! Jag tror på dig!
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

*KL*

Hjälp miiiiiiiiiiiiig!!!!!

Hur gör man när man ska diskutera något som inte går att diskutera? :p
Uppgiften är att diskutera Astrid Lindgrens barndom och hur den speglas i hennes texter. Problemen:
hennes uppväxt är ju som den är och de speglingar man ser är ju där de är. Möjligtvis skulle jag kunna påpeka att hon inte nödvändigtvis måste ha skrivit om sina egna erfarenheter och att hon kanske har undanhållt info om sin barndom, men det känns så futtigt?
ALLT ÄR REDAN GJORT. Hon är ju inte direkt okänd tanten, allt som ev. finns att diskuteras har redan diskuterats typ 100000 gånger och det känns som att vad jag än skriver kommer det bli en redogörelse (eller stöld) av någon annans diskussion.
Vad gör man när man inte hittar några nya vinklar på det hela? Ringer en skvallertidning och frågan hur de gör? :D
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Var hittar man sånt (gamla tentor etc.)?
 
Sv: När allt bara känns för mycket. (+ hjälp mig med "universitetsbegrepp")

Jag är säkert ute och cyklar helt, men typ om hon vuxit upp i miljöerna som visas? Eller har hon "spätt på" i sagorna?

Jag är verkligen jättedålig på textanalys, det finns en anledning till att jag bara pluggar nuffror :D

Gamla tentor borde du kunna hitta på högskolan/universitetet, på samma ställe som du hämtar ut dina tentor.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Jag har varit anställd på mitt jobb i snart 4 år och har trivts varenda dag. Men nu har jag hamnat i ett läge där trivseln är borta. Det...
2
Svar
37
· Visningar
3 519
Senast: Badger
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 175
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp