När alla hästar i stallet har dåliga hovar...orsak ?

Jag ger just nu och månaden ut ett koppar/järn tillskott. Men kvaliteten på hovarna har varit dåligt mycket längre...var det något speciellt med järn? Har gett en kur pga aningen lågt blodvärde

Varför ger du järn? Järnöverskott är farligt för hästar och svenskt grovfoder innehåller tillräckligt med järn redan, oftast finns ett rejält överskott redan där så järn ska man absolut inte ge extra.

Jag ger just nu och månaden ut ett koppar/järn tillskott. Men kvaliteten på hovarna har varit dåligt mycket längre...var det något speciellt med järn? Har gett en kur pga aningen lågt blodvärde

Att det nästan alltid är för mycket järn och för lite zink och koppar i en normalhästs foderstat. Inte ovanligt med järnöverskott och zink- och kopparbrist i höet. Så får du ännu mer järn via mineraler osv men inte tillräckligt med zink och koppar. Vilket ger våldsam obalans och järnet hindrar upptaget av det lilla zink och koppar.

Skulle INTE ge järntillskott.

Jag måste se till att INTE tillsätta något järn samt ösa i zink och koppar för att balansera. De flesta som tagit mikromineralsanalys på sitt grovfoder har fått samma resultat.

Zink påverkar i allra högsta grad hud och hovar för övrigt.

Att det nästan alltid är för mycket järn och för lite zink och koppar i en normalhästs foderstat. Inte ovanligt med järnöverskott och zink- och kopparbrist i höet. Så får du ännu mer järn via mineraler osv men inte tillräckligt med zink och koppar. Vilket ger våldsam obalans och järnet hindrar upptaget av det lilla zink och koppar.

Skulle INTE ge järntillskott.

Jag måste se till att INTE tillsätta något järn samt ösa i zink och koppar för att balansera. De flesta som tagit mikromineralsanalys på sitt grovfoder har fått samma resultat.

Zink påverkar i allra högsta grad hud och hovar för övrigt.
Hej, förslag på tillskott? Med zink och koppar?

Hej, förslag på tillskott? Med zink och koppar?

Nu kommer det roliga. Det finns inget svenskt. Utan endera köpa tillskott från Forage plus i UK eller köpa varje ämne rent från Polen. Samt ta bort mineraler du ger med järn (dvs du behöver kolla vilka mineraler mer du ev får tillsätta).
Ger du Krafft Miner sluta med det. Det är enormt mkt järn, flera ggr mer än står på analysen.

Ett blodprov som visar lågt hb betyder sällan något, det beror sällan på äkta järnbrist. det är extremt ovanligt på häst. Så vad är det för blodprov som tagits? Har man kollat hb (röda blodkroppar) eller har man verkligen kollat järn?

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 216
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 346
Senast: QueenLilith
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 581
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka