När alla hästar i stallet har dåliga hovar...orsak ?

Jag som haft hästar på balat kutterspån i många år utan problem skulle inte misstänka bädden om det INTE är råspån. Är det det skulle jag klart misstänka bädden.

Men jag säger betet och grovfodret. Obalans i mikromineralerna är det första jag skulle åtgärda. (Ja jag är beredd att ta gift på att det är obalans, det är nästan alltid det)

Men alltså.. Hur många hästar står inte på spån? Skulle det vara orsaken borde vääääääldigt många hästar här i Sverige ha lika dåliga hovar och så är ju verkligen inte fallet.
Jag skulle tro att du har fattiga jordar där hästarna betar så det är någon mineralbrist som visar sig.
Jag köpte en häst men stora hovsprickor och väldiga problem. Finns inte ett spår av det sedan hon flyttade till mig och hon har bra hovkvalitet nu, och jag slutade direkt med torsklevertran och allt hon fick för sina fötter. Hon står på spån halva dygnet och det enda jag kan tänka mig är orsaken till den stora förändringen är vad hon får i sig från marken och grovfodret här.

Men alltså.. Hur många hästar står inte på spån? Skulle det vara orsaken borde vääääääldigt många hästar här i Sverige ha lika dåliga hovar och så är ju verkligen inte fallet.
Jag skulle tro att du har fattiga jordar där hästarna betar så det är någon mineralbrist som visar sig.
Jag köpte en häst men stora hovsprickor och väldiga problem. Finns inte ett spår av det sedan hon flyttade till mig och hon har bra hovkvalitet nu, och jag slutade direkt med torsklevertran och allt hon fick för sina fötter. Hon står på spån halva dygnet och det enda jag kan tänka mig är orsaken till den stora förändringen är vad hon får i sig från marken och grovfodret här.

Orsaken är det såklart inte men en häst som har problem får man ge de bästa förutsättningarna för att hovarna i det här fallet ska bli bättre. Då är inte spån det bästa att stå på.

Det är väldigt skiftande hur man mockar spån.

Orsaken är det såklart inte men en häst som har problem får man ge de bästa förutsättningarna för att hovarna i det här fallet ska bli bättre. Då är inte spån det bästa att stå på.

Det kan vara möjligt men det förändrar ju på inget sätt orsaken till varför hästarna har dåliga hovar. Visar det sig vara mineralbrist eller obalans på något sätt så är det nog spela kvitta om du har torv eller spån. Lite som att ta ut massör och behandla ryggen när du har en illasittande sadel. Det är klart det kan vara bra med massage men bättre att byta sadel.

Alla mina hästar har tyvärr väldigt dåliga hovar. Halvblodshästar, ngn född här, ngn i Tyskland, ngn på annan ort. De tävlar i hoppning Msv klass och är i övrigt sunda....men alla får dåliga hovar i mitt stall! Även de som varit bättre från början blir sämre här? Varför? De går ute på gräs, står på tjocks spånbäddar.....äter olika kraftfoder. Kan det vara något i marken eller vad?

Har ni egen brunn? Dricker ni själv samma vatten som hästarna? Kan ju finnas arsenik och allt möjligt i grundvattnet (jag har det, installerat filter)

Har ni inventerat hagarna på om vad det finns för växter?

En sista idé är mikromineralanalys på höet och se om det passar med mineralerna du ger. För mycket zink eller selen tror jag kan ge människor dåliga naglar iaf så det lär ju påverka hovarna hos häst.

Jag som haft hästar på balat kutterspån i många år utan problem skulle inte misstänka bädden om det INTE är råspån. Är det det skulle jag klart misstänka bädden.

Men jag säger betet och grovfodret. Obalans i mikromineralerna är det första jag skulle åtgärda. (Ja jag är beredd att ta gift på att det är obalans, det är nästan alltid det)
Nej inte råspån utan balat från känd leverantör...Y....x

Har ni egen brunn? Dricker ni själv samma vatten som hästarna? Kan ju finnas arsenik och allt möjligt i grundvattnet (jag har det, installerat filter)

Har ni inventerat hagarna på om vad det finns för växter?

En sista idé är mikromineralanalys på höet och se om det passar med mineralerna du ger. För mycket zink eller selen tror jag kan ge människor dåliga naglar iaf så det lär ju påverka hovarna hos häst.

Borde vara en första ide med analys av grovfodret. Risken för för mycket zink är minimal - däremot råder oftast motsatsen. För lite zink. Och för mkt järn.

Just selen är det brist på i stort sett hela Sverige och kan ofta vara orsaken till plötsliga dödsfall i olika djurbesättningar. Ger du det inte som tillskott har hästen troligtvis brist på det. Jag vet både höns och får som dött av selenbrist och ger det till alla mina djur. Men ja, för mycket är inte heller bra men då handlar det kanske om dosering ~>1 dl per 10 liter vatten/dag.

Borde vara en första ide med analys av grovfodret. Risken för för mycket zink är minimal - däremot råder oftast motsatsen. För lite zink. Och för mkt järn.

Menade förstås inte att ts skulle vänta till sist med att kolla på grovfoderanalysen utan menade bara att det var sista förslaget jag tänkt ta med i det inlägget. :angel:

Brister av alla slag är nog vanligare tills man börjar ge en massa koncentrerade tillskott och mineralblandningar utan analys. Vi letar ju inte efter den vanligaste bristen i en foderstat utan efter något avvikande i just det stallet som ger alla hästar tydligt sköra hovar. Men zinköverskott är kanske inte det troligaste, tyckte mig läsa att en häst fick zinktillskott och var ändå dålig, men det var visst koppar den fick.

Sen låter det inte som det här synts endast i samband med en säsong så då får man fundera på om man köpt höet från samma åker i flera år eller om man köpt från olika leverantörer med samma resultat, då kanske sambandet finns i /saknas i tillskottsburkarna om det nu är foderrelaterat.

Ts, du ger extra selen. Har du kontrollerat om det redan finns tillsatt i kraftfodret och mineralblandningen etc? Är dosen korrekt av koncentratet? Nu kan man ju ge flera ggr dagsdosen innan det blir några förgiftningssymptom, men ändå värt att tänka igenom.

Ts, du ger extra selen. Har du kontrollerat om det redan finns tillsatt i kraftfodret och mineralblandningen etc? Är dosen korrekt av koncentratet? Nu kan man ju ge flera ggr dagsdosen innan det blir några förgiftningssymptom, men ändå värt att tänka igenom.
Tänkte lite mer på det med selen. Tänker på att till häst säger man ju att det är toxiskt vid 30 gånger dagsdosen, men jag hittar inga studier på vad som händer vid mindre överdosering över tid. Finns kanske inga studier på det? Till människa läste jag att hud, hårtillväxt, tarmar och naglar påverkas vid för högt intag över tid.

Min mineralblandning som jag använder (vitafor solid) behöver jag bara ge 50 gram av för att komma upp i 1 mg per dag vilket är dagsbehovet för en 500kg häst. Många ger ju 150 g eller mer. Sen är en del svenska färdigkraftfoder selenberikade så man får ett dagsintag selen på tex 2 kg kraftfoder. (Det är meningen att inga mineraler ska behöva tillsättas om man ger en viss giva enligt vissa märken, men det vet man ju inget om utan analys egentligen) Om man ger 3 kg per dag, hög dos färdiga mineraler och sen tokosel eller annat selentillskott uppepå det kan det ju bli tex 5-6 gånger dagsdosen eller mer. Intressant att ta en titt på det i alla fall.

Menade förstås inte att ts skulle vänta till sist med att kolla på grovfoderanalysen utan menade bara att det var sista förslaget jag tänkt ta med i det inlägget. :angel:

Brister av alla slag är nog vanligare tills man börjar ge en massa koncentrerade tillskott och mineralblandningar utan analys. Vi letar ju inte efter den vanligaste bristen i en foderstat utan efter något avvikande i just det stallet som ger alla hästar tydligt sköra hovar. Men zinköverskott är kanske inte det troligaste, tyckte mig läsa att en häst fick zinktillskott och var ändå dålig, men det var visst koppar den fick.

Sen låter det inte som det här synts endast i samband med en säsong så då får man fundera på om man köpt höet från samma åker i flera år eller om man köpt från olika leverantörer med samma resultat, då kanske sambandet finns i /saknas i tillskottsburkarna om det nu är foderrelaterat.

Just koppar och zink finns knappt något tillskott som kan ställa till något. Däremot järn

Hej, ja jag ger selen och även ett mineral/vitamin tillskott. Mitt hö kommer som regel från tre olika leverantörer. De äter inte så stora mängder kraftfoder att selenmängd eller andra mineraler från just den foderkällan känns idé att fundera på. Har tidigare fodrat ett tillskott för hovar, Enzion, men fick ingen megaupplevelse ....har analys klar från en av de tre leverantörerna

Just koppar och zink finns knappt något tillskott som kan ställa till något. Däremot järn
Jag ger just nu och månaden ut ett koppar/järn tillskott. Men kvaliteten på hovarna har varit dåligt mycket längre...var det något speciellt med järn? Har gett en kur pga aningen lågt blodvärde

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 218
Senast: QueenLilith
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 564
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama