nappflaska

Status
Stängd för vidare inlägg.

zilla

Trådstartare
Min 3 månaders bebis vill inte ta flaska ! Finns det något bra knep jag kan ta till ?
bvc vill att jag ska stöd mata henne då hon varit sjuk och inte gått upp i vikt som hon ska .
Det känns som jag inte har tillräckligt med mjölk.Hon kan vara väldigt gnällig på dagarna men sover från ca 20 00 till ca 06 00 på natten .. så det är lite konstigt att hon "håller" sig mätt på natten.
 
Sv: nappflaska

Har du provat sån här mugg... kommer inte ihåg va dom heter..
så de va kanske inte till så mycket hjälp.. ;)
 
Sv: nappflaska

Prova olika napp former och material!!! Finns ett antal olika som olika barn tycker olika bra om!! Annars finns det en sk drickkopp eller så kan man mata på sked, det funkar om än lite omständigare och mer tidskrävande...

lycka till i alla fall =)
 
Sv: nappflaska

testa olika sugdelar, eller vad heter det *funderar*, delen de suger på.
Var envis.
Testa om det går bättre med en liten sked och "mata" med skeden.
 
Sv: nappflaska

Prata med amningshjälpen, de kan ha bra tips om hur man ska ge ersättning utan att störa den befintliga amningen. Själv har jag inga tips. Min dotter tog nappflaska ganska så direkt när det behövdes.

Kanske en dum fråga, men har du provat att amma mycket, typ ägna en hel dag åt att amma. Kanske skulle mjölkproduktionen behöva en liten kick på det viset? Om man ger ersättning kan man ju hamna i en nedåtgående sprial, så din mjölkmängd blir mindre och mindre. Fast jag förstår att din dotters hälsa är det absolut viktigaste, att hon får i sig mat!

Lycka till!
 
Sv: nappflaska

Runt tre till fyra månader är det en tillökningsperiod som brukar göra barnet mera gnälligt och tuttig för att öka produktionen. Så prova att bädda ner er i sängen och bara amma!
Men ang flaskor och matning... Som sagt, prova dig igenom sortimentet, min ungar har gillat kryss hål bäst, eller ja Freddan dricker ju enbart vatten i nappflaska, allt annat vägrar han... :crazy:
Pipmugg kan oxå vara ett alternativ! Eller sked, eller dricka från glas/mugg.
Prata även med amningenshjälpen, då de faktiskt ofta är bättre uppdaterade på barn och amning än vad BVC är...
 
Sv: nappflaska

Alma vägrade också ta flaskan, vi matade med en kopp som vi fick från BVC (ett medecinmått fungerar lika bra). Dessutom pumpade jag för att öka mjölkproduktionen. Det som gjorde att hon så småningom tog flaskan var att vi köpte en helt annan modell på babyproffsen, Nuk, en wideneck... Den hade liknande form som bröstet och den använder hon fortfarande (7 månader idag! :love: ) och använder precis samma sugteknik på flaskan som på bröstet...
 
Sv: nappflaska

Föresten borde du kanske väcka henne en gång på natten och ge henne mat nu när hon inte går upp som hon ska..?

Jag vet att det är för tidigt egentligen, men jag vet flera som blivit rådda av BVC att prova med gröt trots att deras bebisar bara varit 3 mån. Bra för mättnaden och bra för vikten...
 
Sv: nappflaska

Jag ammar henne ca varannan timme på dagen och ändå känns det som brösten inte proucerar och att hon får i sig för lite. Jag ska ge ersättning efter jag ammat .
Jag har provat alla sorters "nappar" man kan köpa på vanlig affär bla. en napp som ska likna bröstet. ..men det hjälper inte heller......
 
Sv: nappflaska

Om du ger ersättning direkt efter amningen så brukar de flesta barn rätt så snart rata bröstet och bara vill ha flaska, det går så mycket fortare och mindre arbetsinsats. Så råden från Amningenshjälpen är att man ger ersättning en stund senare.
Just vid en ökningsperiod känns det som om brösten aldrig blir fulla, men det blir de! Du kan även fråga på BVC om det går efter de gamla kurvorna eller de nya, för de skiljer en hel del... De gamla kurvorna var gjorda på barn som åt enbart ersättning och sen fick "fast" föda vid fyra månaders ålder.
 
Sv: nappflaska

När min son inte gick upp som han skulle ammade jag minst en gång i timmen på dagtid och varannan timme på natten i ett par dagar för att få mer mjölk.
Ger du ersättning kommer nog inte din mjölkmängd öka så mycket som din bebis behöver.
 
Sv: nappflaska

Jag ammar henne ca varannan timme på dagen och ändå känns det som brösten inte proucerar och att hon får i sig för lite. Jag ska ge ersättning efter jag ammat .
Jag har provat alla sorters "nappar" man kan köpa på vanlig affär bla. en napp som ska likna bröstet. ..men det hjälper inte heller......

Jag fick aldrig min dotter att ta flaska,andra provade mata så det inte skulle lukta mjölk,jag provade koppar,nappar,trasor doppade i mjölk men nää..lillan vägrade så jag sket i det tillslut.

Mitt råd är att du skippar alla "jag borde,jag måste,jag ska bara",låt tvätten ligga,ingen har dött av nån dammråtta,disken springer inte bort. Sätt dig i soffan med några bra filmer,massor att dricka till dig själv,gör eget amningsthé *1 liter kokt vatten med två msk fänkål och två msk anis,låt dra ca 10 min.* för att hjälpa till att öka mängden mjölk och sen bara njuter du av lilla bebisen,passa på att powernappa själv när hon sover :)
Låt henne ligga vid bröstet och snutta när hon vill och kom ihåg att bebisar följer egna kurvor och det är inte alltid dom kurvorna följer bvc´s.
 
Sv: nappflaska

Istället för att ge flaska skulle jag försöka få in ett nattmål. Både för att få bäbisen att äta mer, dels för att stimulera mjölkproduktionen. Vill du inte väcka bäbisen kanske du kan pumpa på natten? 10 timmar är lång tid att inte ta ut nån mjölk ur brösten.

Min ena vägrade flaska, oavsett vad det var i eller vilken sort. Å andra sidan hade vi aldrig problem med att hon sov för länge...
 
Sv: nappflaska

När det gäller flaska har "Dr Brown" antikolikflaska varit oslagbar, kostar ca 100 kr men det är den värd! Finns flera olika hålstorlekar utifrån barnets ålder.
Kopp finns att köpa på apoteket där man liksom häller i barnet bröstmjölk eller ersättning. Det blir rätt kladdigt men efter ett tag får man in snitsen. Det finns också en sorts skedflaska att använda.
Både kopp och skedflaska brukar främst användas när amningen ännu inte är etablerad och man är rädd att barnet ska bli sugförvirrat.
Protesterar hon mot själva flaskan eller är det mot ersättningen?
Be att få låna en elektrisk pump (helst en sådan där man kan pumpa båda brösten samtidigt) och gå upp och pumpa några gånger på natten (ca var 3:e timme) för att öka din produktion. Kanske går flaskdrickandet bättre om det är bröstmjölk i flaskan? Den kan senare blandas ut med mer och mer ersättning om man vill det.
Jag tycker det är positivt att erbjuda ersättning efter amning, vill inte barnet ha är det antagligen mätt. Sedan kan man påverka sin produktion genom att dricka och vila mycket samt amma ofta alt. pumpa om det fungerar. För mig som hela tiden fick kämpa för att produktionen skulle räcka till två barn var pumpen ovärdelig, särskilt nattpumpningarna ökade produktionen ordentligt på bara några dagar. Lycka till!
 
Sv: nappflaska

Jag har provat alla sorters "nappar" man kan köpa på vanlig affär bla. en napp som ska likna bröstet. ..men det hjälper inte heller......

Vår lille vägrade oxå flaskan, men det vi hittade en modell i en affär där de bara säljer babyprylar (de har ett annat sortiment än i vanlig affär) som funkade någorlunda.

Någon här på buke tipsade om att man kunde ge bebisen flaskan tom, som en leksak. Det gjorde jag när han var ca fyra månader. Han fick leka med flaskan. Nästa dag fyllde jag i lite vatten, och plötsligt tyckte han det var kul när det kom lite vatten när han bet på nappen. Efter det går det ganska bra att flaskmata honom, fast han verkar föredra vatten framför bröstmjölk.

Annars kanske du kan använda ett tillmatningsset. På den här sidan http://www.ammehjelpen.no/infofilmer.asp finns videosnuttar som visar hur det funkar. (Hjelpebryst) Då slår du två flugor i en smäll: Ger bebisen extra mat samt stimulerar din egen produktion.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Kommer ofta upp mat igen när vi lägger ner bebis, trots att vi matat mer upprätt, tagit pauser för att rapa mitt i måltiderna, och...
Svar
1
· Visningar
229
Senast: falukorw
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 883
Senast: G-uldlock
·
Gravid - 1år Jag behöver en tråd med tips kring BLW (baby lead weaning) och plockmat! Vi har en 6-månaders hemma som vi precis har börjat med. Från...
2 3
Svar
59
· Visningar
1 973
Senast: Lingon
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 465
Senast: Modest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp