Napoleon - stenhård a la krigsmaskin

Sv: Napoleon - stenhård a la krigsmaskin

Scandic är ju aktuell med Amiral som morfar.

Amando(34) f.90 e. Amiral-Indus.
Den här herrn var en ytterst slitstark kämpe under Gina Capellmann Lutkemeier.
På BLUP sidan ser han ju tyvärr helt omeriterad ut.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/49834-amando
Han hade massor av placeringar och var t.o.m. 2:a på WBFSH ranking vid ett tillfälle. Tillhörde Tysklands B team flera gånger.
http://www.eurodressage.com/equestr...n-het-carelshof-leads-world-breeding-rankings

Kombinationen Don Primero-Amiral har ju varit framåt värre på unghäst sidan.
Vad sägs om denna syskonskara efter Don Primero-Napoleon:
Parma, Don Perignon, Paridon Magi, kan det bli så mycket bättre?

Nu har jag i alla fall sett lotterihästen live.
Inte dåligt av en 4-åring att gå in i Scandinaviums arena själv och både trav och galoppera runt helt obesvärad. Den har nog inget såligt psyke.
Köpte ett par lotter.:D

Jag haren 08:a e Nactus som jag skrivit ganska myckt om. Väligt förtjust i hnn. Hon har en otroligt trevlig mor så allt kanske inte kan tilldelas farsan.. Jag vet att hon tuffat sig mot 2 kompisar när de skulle in i hagen när jag inte var med men det är inget jag har upplevt själv. Hon är en dam med myckt vilja och ja, kanske tuff, hon är inte rädd för särskilt mycket, hon går fram och undersöker snarare än skyggar. Positiv och lättlärd.
För att ta ett exempel, förra lucia (1,5 år) fick hon en allvarlig stickskada och det slutade med att vi fick åka ambulans till HBG eftersom det inte gick att kontrollera att det inte handlade om ett benbrott i bäckenet på plats. Och under hela hanteringen innan, på väg och under undresökningen var hon helt fantastiskt. Efter ett par timmar av smärta (distriktaren ville avliva, då hon trodde det handlade om benbrott) och stående på 3 ben, toktrött, hoppade hon utan protest in i ambulnsen, stod på sina 3 ben hela resan från Lund till HBG och undersöktes, röntgades grundligt utan lugnande. Alla som var med och hanterade henne berömde hennes inställning, en avelsintresserad frågade efter stammen. 2 dygn stod hon bunden så hon inte fick lägga sig. Det var först när hon fick förstoppning och de drog höet på henne sista veckan med boxvila hon började bli jobbig (=nafsig). 2 veckor senare var hon jätteglad när hon fattade att hon skulle få åka transporten hem igen. Hon har visat att hon är en riktig fighter. Piper inte för minsta lilla och det uppskattar jag.
I mina ögon är det en sund häst, jag gillar att det är lite vilja och reaktion i henne och hon är alltid vänlig och "med". (Nu är min dessutom linjeavlad på Maraton vilket kan ha gjort sitt, oj vad nöjd jag är :))

Men det är ju möjligt att om man inte uppskattar hästar som är av denna typen utan önskar lite "mjukare och långsammare" hästar, att man kanske kan tycka att det blir lite mycket häst?

Nu har jag i alla fall sett lotterihästen live.
Inte dåligt av en 4-åring att gå in i Scandinaviums arena själv och både trav och galoppera runt helt obesvärad. Den har nog inget såligt psyke.
Köpte ett par lotter.:D

Jag tror och hoppas inte att de skulle välja att lotta ut en häst som inte var väldigt trygg i sig själv. Det går ju inte alls att styra var den hamnar.

/U

Jag har ingen erfarenhet utav stammen.

Men eftersom det är en lotterihäst, måste den vara så pass bra & balancerad att den kan hamna hos precis vem som helst & fungera. (Nu tror jag att dom kollar upp lotterivinnaren först innan hästen överlämnas så dom ser att personen är lämplig)

Tvivlar på att man lottar ut en "svår" häst som en skaplig ryttare inte skulle klara av.

Jag är inte så insatt i dressyravel, var D-day svenskfödd? Och vart tog han vägen?

Det enda jag vet är att de flesta hästmänniskor jag känner som har mångårig hästerfarenhet alltid reagerar negativt när det nämns att en häst är e: D-day, de i det närmaste ryggar tillbaka!

D-Day var importerad och åkte till Holland 2002.

Jag delar flera andras upplevelser av avkommor med ett svårhanterligt temperament men har även träffat på riktigt trevliga och välfungerande avkommor.

Jag skulle vilja påstå att Napoleon nedärver ett bestämt temperament till sina avkommor, men inte på något sätt dumma hästar. De Bernstein- och Amiral-avkommor jag ridit har alla varit viljestarka hästar men knappast stenhårda.

Jag har även ridit och hanterat ett antal hästar ur samma stofamilj som lotterihästen, t.ex. ett halvsyskon till dennes mamma. Samtliga har varit mycket trevliga allroundhästar, med både bra gång och trevlig hoppteknik.

Jag skulle vilja påstå att Napoleon nedärver ett bestämt temperament till sina avkommor, men inte på något sätt dumma hästar. De Bernstein- och Amiral-avkommor jag ridit har alla varit viljestarka hästar men knappast stenhårda.

Jag har även ridit och hanterat ett antal hästar ur samma stofamilj som lotterihästen, t.ex. ett halvsyskon till dennes mamma. Samtliga har varit mycket trevliga allroundhästar, med både bra gång och trevlig hoppteknik.

Man brukar ju säga att en bra tävlingshäst har lite jävlar-anamma och Napoleon-avkommorna var nog tuffa men inte på ett negativt sätt. Har träffat många Nappe-ättlingar med både som farfar och morfar, jag säger bara :love: Är löjligt förtjust i Bernstein och hans avkommor och skulle vilja ha en själv.

Vi har haft en Napoleon-Flamingo, speciell men inte hård eller tuff på något sätt. En fd polishäst och man har haft många i Stockholm e. Napoleon så det känns som en överdrift av bloggaren...

Å jag sålde en sadel i förra veckan till en kvinna med ett Napoleonsto i botten på sin avelsverksamhet och hon lovprisade Napoleon för hans trevliga temperament, att dom är rätt coola, hon gillade verkligen det blodet:). Fast jag har också hört att det skulle vara lite tufft, men det kan det ju vara i positiv bemärkelse?
Mitt sto har ju Bayron som mf så hon har en skvätt Nappeblod då.
Bernstein och min hästs möderne går tillbaka till samma moderslinjer, jo även Bayrons så hon är liiite linjeavlad;)..Så tror bestämt att Bernsteins temp också kommer ur mödernet:D. ( Uppfödaren uttryckte att många av hennes hästar blir lite heta men jädrigt bra i huvudet och det stämmer på min..)

Hur kan man säga så, han har 837 reggade avkommor. Av de så är 277 tävlande, varav 225 i dressyr. Det tycker jag inte är så dåligt iallafall.

Jag gillar Amiralarna, de har ett humör jag kan både kan sympatisera med och relatera till :D
Dock tycker jag blodet kommer till sin största rätt i andra led - har träffat/sett en hel del godbitar som just är ue Amiral.
Har faktiskt haft en själv, en rödhårig pärla med tvillingvirvel i pannan!

Angående Napoleon hade en vän en Warsteiner-Napoleon-Brabant och den var inte något för den räddhågsne.
Brabant är väl inte heller känd för att ge mysiga samarbetsvilliga avkommor.

Måste nog säga att jag reagerade när jag såg stamtavlan på stoet. Både var det gäller Napoleon och D-Day. Däremot skulle jag inte säga att jag reagera för att de hästarna är på något sätt skithästar som inte går att ridas av "normala" människor, då hade de ju inte varit så använda som de är/varit men har stött på fler avkommor som inte gemena man kan hoppa upp på å komma överens med. Å det står ju för fler av den Svenska avelns storheter, Bernstein, Gaspari, Ceylon och även Napoleon. Anledningen att jag reagerade var att jag fortfarande inte är helt ok med att hästar lottas ut å därtill en häst som om man tittar på stamtavlan KAN om den VILL. Nu ska den ju tydligen ha ett fint temp men alla hästar kan ju bli katastrof i fel händer å har de då lite mer huvud på "axlarna" så kan det ju skyndas på ganska ordentligt. Vore för elakt om de lottade ut en liten :devil: kan man tycka... kan ju hamna hos en helt oerfaren.

Men nån mördarmaskin tror jag inte Napoleon va ;)

Har en Nactusavkomma född -04 Morfar Tolstoy..helt klart så måste jag ju säga att nerver finns där ,,,,han är en sådan som skulle överleva länge ute på stäppen om säger så. Han har ett hjärta av guld samt är väl av den bekväma sorten. Han är högrest och enligt många tar han mycket plats..de tycker han är snygg och har tre fina gångarter. Rider engång i månaden för en känd dressyrlärare som reser runt lite och ger lektioner ..han har bara uttalat sig possitivt om honom. Temperamentet på honom skulle jag vilja säga såhär bekväm, ibland lite för många åsikter själv, hur god som helst i stallet, oehört flygtbenägen. Summering En Helt Underbar häst då man får kämpa lite ,får man allt på plats är man oövervinnlig ! Stridsmaskin med napoleon i blodet absolut Inte !!

Jag har ett svart/brunt sto efter Zephyr och då Napoleon som farfar. Supergo häst, men med egna åsikter. Hoppar dock med henne och hon är super i hoppningen. Min dressyrtränare älskar henne pga av sina gångarter och säger att det är en fin häst. Vi jobbar mycket med att få henne att lyssna. Nej ingen krigsmaskin...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar