Napoleon - stenhård a la krigsmaskin

A

Avel

Läste en blogg idag om Scandinaviums lotterihäst. Den har Napoleon i tredje led och bloggaren skrev att det var rena lotteriet att vinna en sådan häst med Napoleon i härstamningen. Napoleon var en stenhård hingst a la krigsmaskin.

Jag har aldrig hört något negativt om Napoleon innan och undrar om det stämmer?:confused:
Har själv ett sto med Napoleon som pappa och hon är den mest samarbetsvilliga och trevliga individ att rida. Tänkte när jag betäckte henne förra året att jag inte behövde fundera på om hingsten var skarp då hon har ett sådant supertemprament.

Har jag bara haft tur? Är det den allmänna uppfattningen att Napoleon var en stenhård hingt? Kunde vara kul att få höra era kommentarer.

Sv: Napoleon - stenhård a la krigsmaskin

Det kanske var kombinationen ihop med D-Day (som är känd för att ge knepiga avkommor) som fick bloggaren att dra i med stora växlar.

Jag har hört att det kan vara temperament i Napoleonhästarna, har kanske mest erfarenhet av Amiralhästar och det är en hingst som jag inte skulle välja som första önskan som far till en häst jag skulle rida OM nu inte mödernet var bra. Har fått äran att åka lite på en helt fantastisk Amiralavkomma (med ett bra möderne) en gång. Men har hanterat flera som jag inte kände var min typ av häst.
Jag har själv Napoleon som farfar till 2 st, en via Bernstein och en via Nactus. Nu har jag fött upp den e.Nactus och köpt den e.Bernstein som vuxen. Båda med helt olika möderne. Den senare har absolut blivit mycket coolare under tiden jag haft henne. Båda är reaktionssnabba och rör sig mycket trevligt. Vänliga, karismatiska och samarbetsvilliga. Sedan vet jag inte om jag kan hitta så många fler likheter.. Men det kan ju vara min smak också.. jag väljer den typen av hästar och det kasnke betyder mer än att de har samma farfar.

Det kanske var kombinationen ihop med D-Day (som är känd för att ge knepiga avkommor) som fick bloggaren att dra i med stora växlar.

Det är inte en dålig gissning, jag hade nog också funderat på om det var den mest självklara kombinationen, även om det säkert kan bli hur trevligt som helst..
/U

Har hört många som är av den åsikten att Napoleon "förstörde" den svenska dressyraveln, genom att nedärva sitt temperament. Det låter ju lite dramatiskt, och lär väl knappast vara sant, men han är nog inte känd för att lämna mjuka hästar.

Jag har träffat en del avkommor till Amiral och de har ofta varit mycket vassa i lynnet. Med tanke på den haus det var kring honom på nittiotalet, tycker jag inte att han har gjort något större avtryck i aveln.

Jag har träffat och ridit flera Napoleon-avkommor och ingen har varit stenhård i skallen. Kanske lite bestämda och med egen vilja men ingen har varit dum i huvudet.

Att Napoleon inte skulle gjort mycket bra för dressyraveln i Sverige kan jag inte förstå. Utan honom hade vi inte haft de där 3 som blev 1:a, 2:a och 3:a i UR SM i fjor.. och året innan var det likande resultat.. Vi skulle inte ha Bocelli, Garcia mfl. Tror helt bestämt att det finns andra hingstar som gjort mindre för den svenska dressyraveln än Napoleon.

Med tanke på alla Bernsteinavkommor som är framgångsrika på dressyrbanorna har Napoleon verkligen gjort avtryck i aveln.

Känner faktiskt en annan D-Day - Napoleon (inte lotterihästens mamma), en otroligt trevlig individ. Rörllig och väldigt samrbetsvillig. Lite lågställd i modellen kanske. Trevlig och lätthanterlig på alla sätt och vis.

Tror hon(Swe) syftar på att Amiral inte bidragit mycket till svensk dressyr avel/sport...

Senast ändrad:

Hur kan man säga så, han har 837 reggade avkommor. Av de så är 277 tävlande, varav 225 i dressyr. Det tycker jag inte är så dåligt iallafall.

Nej jag håller verkligen med. Vi har ju ett otroligt bra sto hemma E: Amiral, ELit premierad som lämnat godkänd hingst osv... Samt GP dressyr avkommor..
SÅ jag tycker ju inte så... Jag bara uppfattade det så efter vad hon skrivit....

Precis, jag menar Amiral.

Han marknadsfördes väldigt intensivt under en period av 90 talet, Flyinge lade väldigt mycket energi på att hålla fram just honom, och i proportion till det, tycker jag inte att han gjort ett så stort avtryck.
Upplever inte att han har varit för dressyren vad Irco Marco varit för hoppningen, även om han säkert har lämnat ett par stycken bra hästar.

Är rätt intressant hur det fungerar med ryktesspridningen om vilket humör hingstarna lämnar. Ett tydligt exempel på att verkligheten inte helt stämmer överens med ryktena är Warsteinertråden. Warsteiner lämnar enligt ryktet oridbara avkommor som är heta och hårda och därför inte presterar på banan. I tråden finns dock exempel efter exempel på trevliga hobbyhästar och ridskolehästar e Warsteiner med mycket nöjda ägare. Så man ska inte tro på allt man hör:).

Vad det gäller Amiral hade jag gärna haft en häst efter honom! Min första häst var på väg att bli en Amiralare, men ägaren valde att betäcka (med en ponnyhingst och fölet blev en av Sveriges bästa dressyrponnier ever-Tim). Har även Amiral i tredjeled på förra årets föl:).

Utan vem tycker du motsvarar Irco Menas betydelse i hoppsporten då?

Misstänker att fler än jag tycker det Amiral åstakommit är väldigt bra...

Don Primero har ju haft ett stort internationellt genomslag + lämnat en hel del godkända hingstar, jag personligen hade hellre köpt en avkomma till honom om jag letade efter en gångartshäst.

Amiral har lämnat fler int GP-hästar än Don Primero.
Och Amiral har också lämnat godkända hingstar.

Don Primero har ju haft ett stort internationellt genomslag + lämnat en hel del godkända hingstar, jag personligen hade hellre köpt en avkomma till honom om jag letade efter en gångartshäst.

Nja jag hade nog hellre valt en Amiral än DP men nu "gillar" jag egentligen ingen av dem ;)

Dock som kommentar på tråden ... Jag "älskar" ju Nactus (jag med) och är inne på min 4e Nactus. Min personliga erfarenhet av Nactushästar är att de e GULD i psyket, men har vid fler än ett tillfälle fått frågan om de jag haft varit "tuffa eller dumma" så tydligen måste de finnas såna med... men som sagt jag tog tom Nactus på mitt (fd) sto just för att få en "coolare" häst än mamman och fick ALLT positivt från båda sidor. En häst med "nerv och framåtbjudning" utan att vara dum å "tuff".

Och har inte före denna tråd ens hört de minsta om att Napoleon skulle gett "dumma hästar"....

Däremot D-Day :eek: skulle jag inte ens vilja se i en hästs stamtavla .. Den har jag BARA hört "dumt" om....

Det intressanta med D-Day är att han själv var jättetrevlig, framförallt att rida. Iaf av vad jag hört från personal som jobbade på Flyinge när han stod där.

Liknande trådar

Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 926
Senast: Molekyl
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 954
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar