Nån som vet nåt om KENTAUR ANDROMEDA ??

B

briana

Tycker den ser så skön ut me kan inget om dessa sadlar ! Tänkte nån här kanske har en sån eller vet något om dessa sadlar. Måste vara mjuk att rida i ! Har en Zaldi Atlanta nu som jag älskar men har köpt ny häst och måste ev byta sadel !

Tack på förhand !!

Sv: Nån som vet nåt om KENTAUR ANDROMEDA ??

Har inte en Andromeda men väl en Penelopa. Har också ridit i en Medea och båda två är ovanligt mjuka och sköna att sitta i. (vassa sittben) De kanske har lika mjuka sitsar på alla modeller?

Både jag och en väninna har precis köpt en varsin Andromeda och vi är jättenöjda så här långt. Den är djup och mjuk att sitta i, man får dock vara beredd på att man sitter ganska låst med de stora knästöden. Har man korta överben så finns risk att man skaver knäna mot knästöden samt tappar rörelsefriheten i underskänkeln. Jag får knät precis nedanför stödet och mäter 36 cm på ovansidan av låret från ljumsken till knäskålen.

Ok tack för era svar ! Vet ni hur bomvidden är på dessa sadlar ??
Normala i sina storlekar ?? Sitter mkt bra i min zaldi och får skänklarna perfekt..Men tycker denna ser fin !

Jag har en 3:a till min ganska breda häst som har x-vid på andra sadlar.
Varken Penelopan eller Medean har stöd som låser fast ryttaren, kanske kan vara värt att prova. (om du gillar att vara mera fri i sadeln) Den ena passar dock ryttare med korta överben (Medean) och den andra passar väldigt bra om man har långa överben.

Senast ändrad:

Tack för svaret ! Hur är sitsarna på sadlarna ? Stora eller små ?
Är det nackdel att sitta mera låst....Vet ju inte riktigt vad det innebär:o

Jmf med andra sitsar så upplever man nog Andremedan som tight. Det är nog för att den är så djup i sitsen. Jag har byxstorlek 36-38 och får precis plats i en 17".
Det är en smaksak hur fastlåst man vill vara i en sadel. Det gäller ju att sadeln placerar ryttaren rätt så man inte får sitta och kämpa emot ett felaktigt läge av sätet och skänklar. Det får man prova sig fram. Jag valde denna sadel bla för att den (först och främst passar hästen) har ett bra stöd, jag har en häst som rör sig mycket och är väldigt snabb i sina reaktioner. Då kan jag låta sadeln hjälpa mig med balansen medans jag kan koncentrera mig på att rida.
Börja bli lite gammal och bekväm:angel:

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 492
Senast: Ragdoll
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 278
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 782
Senast: Lavinia
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V