Nån som har erfarenheter av Ögon - hel/halvblind häst

S

suellen

Är det någon som har någon erfarenhet av hästar med nedsatt syn. Vad händer om en häst som är helt blind på ena ögat blir blind på det andra också?

Susanne

Hej, jag hade ett föl som utvecklade grå starr då hon var tre veckor. Först var det bara på ett öga men då hon var tre månader så var hon helt blind på ena ögat och halvt på det andra. Jag valde att ta bort henne på grund av att de måste vara ett till två år för att kunna opereras och diagnosen vid operation är inte så god. Jag ville inte heller låta henne lida, att inte kunna se betyder ju att skaderisken ökar dramatiskt, de kan inte gå i en hage, inte springa lösa och jag ansåg inte att det var ett värdigt liv för henne.

Operation genomförs i Uppsala och kostar drygt sextusen per öga och sen tillkommer uppstallning och ganska lång konvalesens tid. För att operera henne så hade det kostat cirka 25 000 totalt + bensin och chansen till ett lyckat resultat bedömdes vara 50 50.

Har din häst fått trauma mot ögat och skadat det på så vis så vet jag inte hur man gör men då är det ju bara ett öga som är drabbat och det kan de lära sig att leva med. De kan ha svårt att bedömma avstånd men dressyrträning och körning kan ju vara ett alternativ.

Det finns tydligen en dansk ryttare som rider fälttävlan med sin häst och tydligen så har den nedsatt syn på båda ögonen men inte helt blind. Hans häst litar fullkomligt på sin ryttare och då är det ryttarens ansvar att bedömma avstånd och ge rätt hjälper i exakt rätt stund...

Önskar dig lycka till med hästen...

jobbade i ett stall där en av hästarna hade blivit av med ett öga i en olycka. Hästen mådde bra, red ut och hoppade (mest låga hinder men hon var gammal så om det berodde på synen eller ålder vet jag inte). Men jag kan tänka mig att det krävs att hästen har bra psyke för att klara sig.

En helblind häst kan det vara lite problematiskt att få brukbar då de inte kan se någonting, men vill man verkligen inte avliva hästen så kan man prova att ha dem som sällskapshästar, gående i en liten, helslät paddock med trästaket. Men för att det ska funka överhuvudtaget måste de vara väldigt starka i psyket och lita helhjärtat på sina ledarhundar (en människa eller en annan häst).

En häst som bara är blind på ena ögat brukar funka alldeles utmärkt att rida allround på - ut i skogen, hoppa, dressyr osv. De brukar ställa om sig relativt bra till ett halvblint liv.

Har jag helt fel för mig när jag säger att Quite Easy är blind på ena ögat efter en olycka när han var ung? Jag fick höra det av någon när jag såg honom hoppa på flyinges hingstvisning för något tag sedan. Hästen hoppar ändå fantastiskt :d

//Jenni

Han har till och med det ögat borttaget sedan några år tillbaka. Rätt fantastiskt att kunna hoppa som han gör ändå :bump:

Nej, de har inte svårare att bedöma avstånd. De har inte 3-D syn som vi människor, istället tittar de genom olika delar av ögonlinsen beroende på om de ska titta på nära håll eller långt bort och då räcker det med ett öga. Det en enögd häst kan ha svårare med är att hinna se hinder i tid när hindret ligger efter en sväng åt den blinda sidan.

Finns en underbar häst som är blind på båda ögonen och är ändå en otroligt duktig och fantastiskt vacker dressyrhäst!

Nämligen Hugin! :love:

huginfritrav500.jpg

Ja, Hugin är alldeles underbar har just tittat på de 2 videos om honom. Akademisk ridkonst. Underbart bra filmer. Nu är ju inte jag duktig som Bent så det alternativet känns i mäktigaste laget. Men tiden får givetvis utvisa. Hugin var dålig i kroppen också den dagen han kom till Bent om jag inte missminner mig. Nu är han enormt vacker. Min häst är av samma ålder (85) och samma ras.

Hugin hade väl ganska ordentliga skador när han kom till Bent, bl.a krossskador på huvud och ben. Enligt veterinärer så skulle han aldrig kunna ridas igen...

Resultatet säger väl en del om den akademiska ridkonsten i alla fall! :D

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 037
Senast: fio
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 211
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 186
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 495
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Valp 2025