Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Min hovis trivs bra på vår gång som är ca 2m, även när hon skor coben.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Jo det har du ju alldeles rätt i.

Det finns rätt mkt okunskap i hästledet iom att så många nybörjare köper häst numera. Bara för att man kan....
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Då får de väl ta mig till rättegång isf helt enkelt. Och där lär de inte komma någonstans eftersom hästarna är välmående och inte lider av stallgången. Och det är som sagt inte heller lag på det, så de kan inte dömma mig för något heller.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Fel tänkt, om djurskyddet anmärker på ditt stall och du vägrar åtgärda så blir du troligen anmodad att göra något åt det ( med vidhängande vite) och du har rätt att överklaga och ta det till rättegång. Driver du inte frågan vidare så gäller djurskyddets beslut.

Det som bedöms är inte bara hur dina hästar mår utan även exempelvis skaderisken och risken för framtida ohälsa. Så jo stall kan dömas ut även om hästarna som bor där för tillfället mår bra.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

För att man ska kunna dömas så krävs en lag. Finns ingen lag så är det därmed inte olagligt.

Jämför med när det kommer nya droger på marknaden, de är inte olagliga eftersom det inte står i lagboken att de är olagliga. Och innan de finns med i lagboken så kan inte heller någon dömas för innehav eller liknande.

Givetvis måste jag driva det till rättegång isf. Men jag har bra rättsskydd i min hemförsäkring.

Jag förstår ärligt talat inte den enorma skaderisken som en något trängre stallgång skulle innebära?
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Du förstår inte varför man har rekommendationer när det gäller mått på stall? Och att man bör följa dem?

Och du det handlar inte om att du ska dömmas över huvudtaget, det handlar om att ditt stall blir godkänt eller inte. Det finns många som fått åtgärda eller stänga ner stall för att de inte håller måttet.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Nej, jag skrev ju det, jag förstår inte varför en smal stallgång skulle vara så himla farligt.

Jag har idag 2 meter tror jag, och aldrig att nån häst har skadat sig pga smal stallgång, innan hade jag ett stall där en del av stallgången bara var 1 meter bred, inte heller då skadade sig någon häst där.

Så nej, jag ser inte att bredden på stallgången har speciellt mkt med saken att göra.

Rekommendationer är rekommendationer. Vill de göra något tvingade så måste det vara lagstadgat.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Alla gör givetvis som de vill och får ta eventuellla konsekvenser av det också, det är inte så att man satt upp rekommendationer för att jävlas med folk. Rekommendationer är till för att hjälpa folk så att de bygger bra och funktionella stall, om man aviker för mycket så finns alltid risken att det bedöms som stallet inte är okej. Det kan då bli mycket besvärligt att få rätt.

PS. Med eller utan rekommendationer så finns det rätt många stall som blivit underkända, även en del som blivit det när man dragit det till domstol, och de har knappast blivit underkända för att man följt alla rekommendationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Det är lite skojigt att läsa din tolkning om "rekommendationer" vs "lagen". Jag förstår att du menar att Du inte tycker din stallgång är för smal, men du behöver nog lite mer kött på benen om hur du tolkar.

/V
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Att det inte finns exakta paragrafer betyder inte att det inte kan anmärkas på, så din liknelse med drogerna fungerar inte i detta fallet. Anses den vara en skaderisk så kan det slås ner på den ändå, för det finns en paragraf som säger att inredningen inte ska utgöra en skaderisk.

Därmed inte sagt att jag tycker man ska stirra sig blind på cm, utan se till utformningen. Förvaras saker i stallgången? Finns täckeshängare på väggarna vilket förminskar bredden ytterligare? Etc.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Jaså? Varför då?

Lagar är lagar, rekommendationer är rekommendationer, så har jag lärt mig.
Bevisbördan ligger på den som ska döma, så de måste isf bevisa att min stallgång ÄR farlig om de ska döma mig enligt rekommendationer.
Skulle de vara så dumma att de tog hästarna så skulle jag om jag såg dem gripa dem i utförandes stund, och annars anmäla dem på studs!

Jag har ingenting i min stallgång. Det är som sagt en stallgång, inte ett förvaringsutrymme.

Undrar fortfarande hur en häst kan skada sig pga för smal stallgång?
Och ingen har svarat på detta.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Jag måste hålla med Verdandis kommentar ang din tolkning rekommendation vs lag . Din tolkning blir tokigt fel .
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Rekommendationerna bygger på lagen så att de inte skulle ha med varandra att göra stämmer inte. Så vid ett eventuellt föreläggande (som beslutas med lagen som grund) efter en djurskyddskontroll krävs det alltså att du kan bevisa att någon skada aldrig KOMMER att ske. Att det inte HAR skett räcker inte som bevis. Men om du kan visa att risken är minimal att någon häst skadas på grund av för smal stallgång så...
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Bevisbördan ligger aldrig på den som blir dömd, det ligger på de som försöker döma.

Oskyldig tills motsatsen har bevisats.

Självklart kan någon häst skada sig i stallgången, men knappast pga att den är för smal. Det finns ju hästar som bryter benen på ridbanor oxå liksom.

Ingen verkar kunna ge exempel på hur det skulle gå till, så då tänker jag anta att ni bara tror att en häst kan skada sig, men att ni inte ens kan fantisera ihop hur.
Jag förstår ärligt talat inte hur en häst skulle skada sig i en 2 meter bred stallgång, endast av anledningen att stallgången är 2 meter.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Jag hade nog 2 m eller runt där och där selade vi ut travhästar och annat utan problem.
Djurskyddet hade inga problem med det. Dock bara en rad boxar då.
Klart att man hade velat ha bredare men det fanns inte plats att bygga ut för det gick en väg utanför stallet.
Men hovis klagade aldrig och inte veterinären heller.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Nu vet jag inte hur bred vår stallgång är men den är väldigt trång. Fast min pålle på 172+cm har ändå inga problem att vända och jag låter andra hästar passera förbi också. Iofs går alla hästarna i samma hage osv.
Ingen hovslagare eller så har kommenterat att det är trångt heller.
Jag ser egentligen inget problem med det, klart det är lyxigare med en bred stallgång dock. :D
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Nu blir du inte dömd för att stallet inte motsvarar kraven, det som kan hända är att man ( ibland med vite) blir anmodad att åtgärda eller stänga ned stallet. Det är sedan upp till dig om du vill gå den rättsliga vägen för att få beslutet upphävt.

Nej man behöver inte bevisa att dina hästar kan komma till skada, man behöver bara visa på att ditt stall inte motsvarar normerna för god hästhållning. I ärenden som gäller nedstängning/ åtgärd av icke godkända stall så lär man oftast anmärka på mer en en sak, den som är beredd att tumma på kraven på ett område har en tendens att göra det på andra också. Rent tekniskt är det dessutom du som stämmer myndigheterna för att de ställer krav på dig som du ogillar.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Det är klart att man blir sur och kommer överklaga när länsstyrelsen godkände ritningen innan, och så kommer nån idiot och säger att nää, det duger inte.

Jaså så nu tummar jag på andra områden med? Vilken trevlig anklagelse du kommer med!
Jag tycker inte att 2 meter är litet, man ska leda en häst, inte köra bil. Vilket man för övrigt oxå kan på 2 meter...

Och dessutom är det inte ett krav, det är en rekommendation. Om de menar det som ett krav, varför står det som rekommendation????
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Nu har du ivrigt protesterat mot mitt råd att innan man aviker från de rekommenderade måtten när man bygger/inreder nytt få en förprövning för att undvika risken att få göra om.. det var mitt svar till TS från början. Jag har inte med ett ord uttalat mig om ditt stall över huvudtaget och jag har inte anklagat någon för något var har du fått det ifrån?

Alla har påpekat att man normalt sett får undantag för redan befintliga stall då reglerna varierat.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 843
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 697
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp