Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Är det inte skillnad på om det är boxrader på ena eller båda sidorna?

Om hästarna får stå utan galler osv.

Har sett ett stort stall där gången inte var mer än 1 m. o utan galler.
hästarna fick inte skötas i gång eller box, men bara att passera kan vara spännande.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Det kan säkert vara skillnad men personligen skulle jag inte bygga så jag riskerade att få riva upp allt. Bäst att få till en förprövning först så slipper man tjafs.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Jo, om lst. bedömer stallgångsbredden som en skaderisk. Då går lagen in eftersom man är skyldig att förebygga skaderisker (skydda djuren mot onödigt lidande och sjukdom). Risken att en häst fastnar med utrustning/ täcken etc. är definitivt högre i en smal stallgång än en bred. Alla föreskriftsparagrafer har sin grund i lagen. Vid bedömningen är det alltså tänkt att man ska ta hänsyn till den lagparagraf som föreskriften bygger på. Att "det har hittills aldrig hänt att någon häst har fastnat" duger alltså inte som anledning till att frångå föreskrivna rekommendationer. Avvikelser från rekommendationerna är okej så länge allt annat är tip top och avvikelsen inte bedöms innebära någon skaderisk (t ex. om ts stalls boxar bara är till för max C-ponny och att det inte finns några täckeshängare eller så och att stallgången inte innehåller en massa vinklar etc.)
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Kl, 2m för shettis är lagom. Har man 3m så är det busenkelt för dem att snurra runder i uppbindningen :p.
C ponny kan det bli lite smalt men man vänjer sig ju snabbt, och sen kan man ju alltid göra i ordning en skötsel plats utomhus om man vill ha mer utrymme. och om hovslagaren vill ha mer utrymme.

Se till att få bra ljus och ventilation i stallet bara :) tvärdrag är mycket bra att ha igenom stallet :D.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

KL

De som tycker man ska strunta i rekommendationerna, hälper ni till att betala om TS får bygga om efter ett år? Det kan bli realiteten, jag förstår inte hur ni tar det så lätt och tycker det är helt okej utan att ens reflektera över konsekvenserna. det är billigare att fråga först.

Ska man hårddra det, en 60 cm stallgång kommer aldrig att bli godkänd, det funkar liksom inte att hänvisa till att bredden bara är rekommendationer att bredden ska vara 2,5 m, var gränsen går blir en individuell bedömning, men tummar man medvetet på reglerna så kan det sammlade tummande resultra i krav på åtgärder.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Men det handlar ju om 2 meter, 50 cm smalare än rek. Och har du rekommenderad bredd får du ta in en ardenner... Två ponnyer lär inte vara något problem.
Har man större boxar kan man sopa undan spånet och ha hovslagaren/veterinären där.
Allt behöver ju inte vara så nedrans komplicerat.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Det handlar inte om att komplicera saker utan att ta bort eventuella komplikationer i framtiden. 50 cm är är 20% inte direkt försumbart. Visst har man råd och lust att riva och bygga om så jovisst då kan man strunta i det. Jag tar inte upp det för att jävlas med TS utan för att jag vet att det kan ställa till problem.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Hyrde ett stall där stallgången var 1 (!!) meter bred och sen fanns ett utrymme för skötsel som var ca 2x3 meter som vi trångt nog för hovslagaren att jobba i. Trots att det varit kontrollanter ute fick ägarna för stallet inget krav på ombygge då de ansåg att allt annat var i bra skick med väldigt stora boxar tex
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Och jag vet ett stall som fick riva ut boxar pga två cm saknades i just stallgången. Man är utlämnad till den som inspekteras om man inte vill hålla på med en massa överklaganden.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Kl
Vår stall gång är som ett L och 2 meter bred. Vi har både ponny och stor hästar där inne. Vänder dock alltid hästarna ute. Vi har också fixat så man kan sela på ute på logen.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

En reflektion över det stallet - hade det inte varit bättre för hovslagaren att få sko i en av de stora boxarna i stället än att stå trångt på stallgång?
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Är det nån som har en stallgång (eller haft) som bara är 1,9-2 meter?
Skötsel kommer att ske i gången, inga täckeshängare etc kommer att finnas och stallet innehåller endast en a ponny box och en c ponny box.
Har det fungerat?

(jag vet att det bör vara 2,5 meter men det jag undrar är om det fungerar att ha en som är 2 meter)

Ja och det är för lite om du frågar mig.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

En reflektion över det stallet - hade det inte varit bättre för hovslagaren att få sko i en av de stora boxarna i stället än att stå trångt på stallgång?

Säkerligen, om man nu inte råkar tappa söm. Jag skulle inte chansat.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Säkerligen, om man nu inte råkar tappa söm. Jag skulle inte chansat.

Åh jisses, DEN missen har jag gjort en gång :banghead:

Det var vinter och hästen hade klivit av sig en sko. Jag skulle spika dit den igen och eftersom enda torra platsen som fanns att tillgå vid tillfället var ena uteboxen, ja då fick det bli den.
Givetvis tappade jag en söm och tillbringade sedan resten av dagen med att tömma hela boxen på strö och fylla på nytt...sådär lagomt trevligt göra en gnistrande kall januarikväll..

För att återgå till ursprunget:

Personligen tycker jag att allt under 2,5m bredd på stallgång känns klaustrofobiskt, särskilt om aktiviteter som hovslageri skall utföras på platsen.
När jag byggde mitt stall så tog jag till rejält med plats för skötsel och passage, min stallgång är 4m bred.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Åh jisses, DEN missen har jag gjort en gång :banghead:

Det var vinter och hästen hade klivit av sig en sko. Jag skulle spika dit den igen och eftersom enda torra platsen som fanns att tillgå vid tillfället var ena uteboxen, ja då fick det bli den.
Givetvis tappade jag en söm och tillbringade sedan resten av dagen med att tömma hela boxen på strö och fylla på nytt...sådär lagomt trevligt göra en gnistrande kall januarikväll..

För att återgå till ursprunget:

Personligen tycker jag att allt under 2,5m bredd på stallgång känns klaustrofobiskt, särskilt om aktiviteter som hovslageri skall utföras på platsen.
När jag byggde mitt stall så tog jag till rejält med plats för skötsel och passage, min stallgång är 4m bred.

Jag åkte hem och hämtade en magnet när jag tappade 3 broddar i spånet. Borde gå lika bra att hitta en söm med.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Stallgången blev 2,15 M bred, i samråd med hovslagarn kom vi fram till att det räcker gott och väl.
Boxarna blev desto större och där tillbringas ju mer tid än i gången.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Hoppas en eventuell inspektör också är enig, men så långt från rekommendationerna är det inte. Håller tummarna.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Delvis KL
Var har common sense tagit vägen?

Vissa av måttbestämmelser ändras under åren o hur ska man hinna bygga ikapp? Många av kontrollanterna verkar inte ha det o har ingen som helst felmarginal ( läs cm) även om stallet är tiptop i alla andra hänséenden.
Bedömningen är väldigt godtycklig som allt personligt tyckande/ dömande. Helheten ser man inte.

Vissa saker som gallerbredd, utrymme under väggar o dörrar har ju med säkerhet att göra.

Jag har sett flera hästar fastna under dörren med årslånga konvalescenser som följd. Nybyggda fabrikstillverkade boxfronter.

Man ändrar väl efter behov?
Har man föl eller ponnies så säkrar man efter vad man har. Trodde jag.

Det viktigaste ang. gångens bredd borde vara hur man använder den.
Går hästarna ut o in lösa?
Kan hästarna i boxarna nå de som står/ går i gången?
Är den belamrad med saker?

De vill att man har mkt breda stalldörrar ( inte av dubbeldörrar) o förstår inte att det knappt finns gångjärn att tillgå som håller för en svensk isolerad dörr som blir tung o troligen hänger sig med åren.
När vi byggde var just box o stalldörrars mått ett KRAV. nu är det en rekommendation:crazy:
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Bygga ikapp är väl en sak, men här inredar man ju nytt! Det känns rimligt att man accepterar avsteg i befintliga stallar, men rimligtvis ska man vara mycket mer restiktiv när det är nybyggt/nyinrett.

Jag delar inte alls tilltron till att "folk" bygger om och anpassar efter de hästar man för tillfället stallar in, om det räckte med common sense skulle ju inga inspektioner behövas och tom själva regelverket i princip vara onödigt...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 843
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 697
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Hur är processen
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp