Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

caradan

Trådstartare
Är det nån som har en stallgång (eller haft) som bara är 1,9-2 meter?
Skötsel kommer att ske i gången, inga täckeshängare etc kommer att finnas och stallet innehåller endast en a ponny box och en c ponny box.
Har det fungerat?

(jag vet att det bör vara 2,5 meter men det jag undrar är om det fungerar att ha en som är 2 meter)
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Personligen tycker jag att även 2,5 meter är i trängsta laget. Tänk också på att hovslagare och veterinär ska kunna ha ordentligt med utrymme så de inte riskerar att bli klämda. Ett förslag kan kanske vara att du ordnar två uteboxar och använder stallet som skötselplats bara?

Jag har sett några stall med smala gångar, och visst går det, men det känns väldigt trångt (framförallt om hästen måste svänga ut från sin box för att komma ut i stallgången).
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Är det nån som har en stallgång (eller haft) som bara är 1,9-2 meter?
Skötsel kommer att ske i gången, inga täckeshängare etc kommer att finnas och stallet innehåller endast en a ponny box och en c ponny box.
Har det fungerat?

(jag vet att det bör vara 2,5 meter men det jag undrar är om det fungerar att ha en som är 2 meter)

Funkar utmärkt skulle jag svara, så smaken är som baken skulle jag säga med tanke på svaret innan.

Såklart i den bästa av världar skulle jag ha 3 m stallgång, och spolspilta och solarium och skötselspilta och och och....
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Min stallgång är 2,10 och det fungerar alldeles utmärkt. Tycker inte det är trångt alls och jag har två halvblod på ca 1.67

Gången går som ett L i och i ena delen har jag fodertunnor o sådant. I själva korsningen ställer jag hästen med bakbenen när hovslagaren kommer. Så har han lite mer plats men det är egentligen inte nödvändigt.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Med så små hästar hade jag inte tyckt det var ett problem, till storhäst är det däremot trångt.

/Camilla
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Va bra då borde det ju fungera alldeles utmärkt men mina små.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Perfekt då kör jag som tänkt och har större boxar istället :)
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

När du bygger nytt så bör du nog höra med djurskyddet om det är okej, att medvetet bygga betydligt smalare än rekommendationerna kan straffa sig vid en inspektion. Sedan kan man tycka vad man vill om själva måttet.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

När du bygger nytt så bör du nog höra med djurskyddet om det är okej, att medvetet bygga betydligt smalare än rekommendationerna kan straffa sig vid en inspektion. Sedan kan man tycka vad man vill om själva måttet.
Jag bygger inte nytt, vi renoverar bara lite:-)
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Sak samma med renovering, ska du inreda stallet på nytt så till den grad att du planerar för stallgångens bredd så kandet bli problem.

Jag ser inga större problem rent paktiskt men det kan sluta med föreläggande att fixa bredden och då är det bättre att veta det på en gång.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

3 meter känns snarare som onödig lyx för ponnyer ;). Har 2 meter stallgång. De flesta är små, ca 140 cm och den högsta ligger på nånstans runt 163 cm (inte mätt henne). Däremot vänder jag aldrig med henne utan går ut och vänder lr in i boxen och vänder om jag nu av nån anledning behöver vända. Backa kan man ju oxå göra om det nu behövs. Och inte ha en massa bråte längst med väggarna. Hängarna sitter högt upp och som i en liten nich.

Edit: så gör jag iofs med alla hästar. Nån ensta gång har väll hänt men då har hästen nog själv tagit initiativet och går till fel håll om man tar in fler samtidigt. Men i regel nemas problemas.
 
Senast ändrad:
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Jag har ca 2 meter i min gång. Inga problem. har just nu en 178 cm hög häst där utan problem och innan hade jag en stor Ardenner....
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Tillägg till det tidigare jag skrivit: Du bör dock ta till dig det som Lobelia skriver. Bättre att bygga rätt från början än att få bygga om senare.

Om boxarna t ex. är så stora att det går att ha stor häst i dem (förutsatt att takhöjden är okej) så är det utefter stor häst man ska tänka när det gäller stallgångar och ventilation mm. Tänk på att stallgångsbredden har med skaderisker att göra och enligt djurskyddslagen ska dessa FÖREBYGGAS! Av den anledningen har man fått lov att ta fram specifika mått även om man helst vill komma ifrån exakta mått i föreskriftssammanhang.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Precis och det är också skillnad på om man avviker några få procent eller som här i frågeställningen 20%. Numera är de inte så noga med om avvikelsen är liten, men det TS planerar är betydande.
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Fast om det är en rekommendation så kan de väl ändå inte säga så mkt??
Det är ju inte en lag, och det är väl så vitt jag vet lagarna man måste följa medans rekommendationerna är just rekommendationerna. Jag är rätt säker på att jag har mindre än 2,5 meter bred stallgång och jag ser inte varför den skulle behöva vara bredare? Jag har plats, hovslagaren har plats, och man kan mötas 2 hästar i stallgången, och det trots att jag har hingst och ston.

De kan knappast tvinga en att bygga om stallet heller så länge det inte är en lag. Och ärligt talat så har jag svårt att se nyttan med att ha 3 meter stallgång. Vad ska det vara bra till?
 
Sv: Nån som har en stallgång på ca 1,9-2 m?

Rekommendationer kan man inte ta så lättvindigt som du tycks tro, vid en inspektion bedöms helheten och om inspektörerna inte är nöjda så kommer de att påtala vad som är fel och kräva åtgärd. Så ja man kan tvingas bygga om, jag vet dock inte hur allvarligt de tar på en för smal stallgång därför rekommenderade jag att kontakta myndigheten och höra.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 843
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 775
Senast: Juli0a
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 697
Senast: Ajda
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 566
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp