Nån idé att satsa på min "gammelman"

Sv: Nån idé att satsa på min "gammelman"

Det är såhär att jag har en valack på 16 år som jag haft i 5 år. Han kan grunderna i dressyr och är mkt hoppad innan. Nu sitter jag här och är sugen på att börja träna lite för tränare igen. Men tycker att min häst är lite för gammal...Har bara haft unghästar dom senste åren så funderar på om det är jag som tänker knasigt. Min häst har en gammal skada i en bakbenet men jag har aldrig nånsin märkt nåt av det ens när jag tävlade. Kan jag fortfarande ha kvar min gammelman" och utveckla honom i dressyren eller ÄR han lite väl gammal att hålla igång?:confused:

Det är ju inte bra att inte hålla igång honom alls, då kommer han ju bara gegga igen och må dåligt...(gäller eg. människor med; min farmor är 82 år nu och promenerar ca 3 timmar om dagen, samtidigt ser man många som äe 20 år yngre som knappt kan gå till köket..motion håller kroppen igång på både människor och djur! ;) )
Sen beror det väl på hur mycket du tänker utbilda honom.. till tävlingar? Det är ju alltid bra att låta dom lära sig nya saker och jobba, men det får bara inte bli för påfrestande/för höga krav. Jag tycker inte 16 är nån ålder för en häst, men beter sig hästen som om den är 30 får man ju ta det lugnt ändå.

16 år är väl ingen ålder. min unghäst är 15:)
Besväras han inte av skador är det väl bara att rida på. I mitt stall är hästarna 13,15,20 och 25 år.

Nä jag har haft rätt dåligt samvete för det där, han älskar verkligen att jobba:crazy: Men nu får jag väl se till att det blir ändring på det hela:) Kanske ställer upp i nån liten hopptävling nån gång sådär för skojs skull. Är mest intresserad av att se hur mkt han kan utvecklas i dressyr då han tidigare bara fått lära sej grunderna, höger galopp sitter inte riktigt än heller...Hoppa vet jag att han kan:D

hehe, är väl inget fel att ställa upp i en tävling eller trettio om du och hästen är ok med det ;)
Menade mest att man kanske inte ska ta en 16 årig, enbart grundriden häst och satsa stenhårt på OS :P
Att ha mål och utvecklas är väl meningen med livet..

haha, nä nåt OS blir de nog inte för oss;) Han e ganska lättstressad så här gäller de att ta ett steg i taget:smirk: Sen vill ja egentligen satsa på att tävla men känner att jag behöver en lite yngre häst isånnafall. Och jag har inte så bråttom me det, e ju bara 18 år själv så jag hinner nog tävla en del i mitt liv även om ja ägnar några år till att göra min gammelman glad:p Så tycker ja ju så mkt om honom också:love:

Kanske ställer upp i nån liten hopptävling nån gång sådär för skojs skull.

Jag köpte en 14-årig promenadhäst för 1 1/2 år sedan. Nu är hon alltså 16, och på tisdag ska vi vara med i vår allra första hopptävling - i "old girls"-klassen (vi är old girls båda två :D ). Dressyren jobbar vi med så nätt, så nätt, gör små framsteg nästan varje gång vi jobbar (hon rids 3-4 ggr/vecka).
Och vi har så roligt tillsammans :)

Klart du ska satsa på din 16-åring!!

*kl*

Han är väl inte gammal!

Nä kanske inte:crazy: Men har man bara hållit på med hästar på 1-5 år under några års tid så känns de gammalt:smirk:
Sen att ja kallar honom "gammelman" e väl mest för att jag vant mej vid det. Plus att jag tkr det låter mysigt;)

Jag har en 16-åring som jag tränar med och skulle nog faktiskt säga att han utvecklas hela tiden. Jag ser inte hans ålder som något problem alls så länge som han känns fräsch och har samma positiva attityd som han har nu:)
Jag tycker inte man ska stirra sig blind på hästens ålder, det finns andra faktorer som är så mycket viktigare!

Det är såhär att jag har en valack på 16 år som jag haft i 5 år. Han kan grunderna i dressyr och är mkt hoppad innan. Nu sitter jag här och är sugen på att börja träna lite för tränare igen. Men tycker att min häst är lite för gammal...Har bara haft unghästar dom senste åren så funderar på om det är jag som tänker knasigt. Min häst har en gammal skada i en bakbenet men jag har aldrig nånsin märkt nåt av det ens när jag tävlade. Kan jag fortfarande ha kvar min gammelman" och utveckla honom i dressyren eller ÄR han lite väl gammal att hålla igång?:confused:

Om hästen är frisk och du bara vill träna lite så varför inte. Men är det tävla du vill utvecklas inom så kanske det är dags att se sig om efter en ny häst. Fast det är alltid svårt då man inte vet vad nästa ägare tänker ta sig till med en så gammal häst.

Själv köpte jag nyligen just en 16 åring, då jag efter en olycka, hade behov av rehabilitering på en lugn och trevlig häst. Om några år när jag förhoppningsvis fått mitt mod tillbaka får han bli sällskapshäst åt min nästa häst.

Hälsning Maja

Klart att du kan rida igång honom! Ta det lugnt i uppbyggnadsfasen o träna så att han tycker det är kul o allsidigt så har du en fräsch häst i många år till!! Satte igång min gammelgubbe på nytt när han var 16 o tävlade honom i hoppning några åt till upp till 1.20. Ville inte fresta honom mer av olika anledningar. Men han hade jättekul o njöt verkligen av att komma igång igen!

Min häst är 14, det tycker inte jag är gammalt. Han utvecklas fortfarande dessutom...Tränas och rids regelbundet och är i tävlingskondition..
Men det där får man nog känna från häst till häst.

Skillnad är väl om man ska BÖRJA utbilda en häst i den åldern. En som bara är mest hobbyriden innan och liksom inte KAN nåt. Kanske inte ens är hyfsat stadig i sin form.
-----------------------------------
Så jag tycker: Träna på! ;) =)

Ooh ja absolut ska du satsa! Men precis som flera här inne skriver så ta det lite försiktigt i början och i er egen takt!

Jag har själv en arab/halvblods-korsning, ett sto född 1989 alltså 18 år nu. Men hon är inte ett dugg gammal i min värld. Hon är fortfarande pigg, busig och positiv men med den fördelen att hon har en hel del samlad erfarenhet och lugn när det verkligen behövs!

Jag (och medryttaren) rider henne ca 5-6 dagar i veckan, allt från lugn skogstur eller ordentlig utetur med mycket trav och galopp, dressyrpass med öppnor, skänkelvikningar, travökningar (vi lär oss hela tiden och rider någon gång ibland för instruktör, medryttaren rider lektion en gång i veckan), hoppar ibland men inte så högt men det är mest för att jag är en fegis... :angel: Och till löshoppning eller tömkörning. Inga problem! :D

Jag har nu även kommit på att jag ska prova att köra in henne, vi har haft henne i ungefär 5 år och jag har haft tanken hela tiden men nu har jag bestämt mig! En del tycker jag är knasig, köra in en sån gammal häst!!?? :o Men jag ser det som så, alltid kul med något nytt och jag hoppas på att vi snart kan strutta runt i skogen även med vagn efter! Sen om jag kan köra med henne under 10 år framåt eller bara några år är en annan sak, något lär vi oss väl på det och om inte annat har vi kul på vägen! :banana:

Om du har kollat med veterinär att din häst inte har ont i benet av skadan så absolut!Har sj en 16åring som jag tränar o ska börja tävla. Om du kollar på tex dressyrtävlingar så är ju dom "bästa" hästarna i 17-18års åldern:)

jag har också en 16åring som jag tränar och försöker utvecklas tillsammans med än... han har tidigare haft fång med efterföljande hovbensrotation men har nu varit symtomfri i 5år...

jag ser på det på det sättet att jag vill utnyttja tiden vi har kvar tillsammans för att utvecklas som ryttare, tex träna mycket på sittsen osv för att ha det "tillgodo" med nästa häst...

Liknande trådar

Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 380
Senast: Sesca
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 487
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet