nån här som äger en amstaff

cowgirl81

Trådstartare
jag ska bli hundägare åt denna goa ras, och undrar vad jag ska tänka på, jag kommer att gå kurser som valpkurs lydnad med mer, är även intresserad av bruks, så kan nån ge mig tips, :)
 
Sv: nån här som äger en amstaff

jag har precis blivit ägare åt en amstaff/staff. och jag tycker dom är underbara. jag tycker dom är som vilken terrier som helst egentligen, man ska ha i åtanke att dom är förarveka (generellt sätt) coh absolut inte glömma att det är en kamphund!!!! att förneka detta är det sämsta man kan göra som ägare till rasen.. det är bättre att vittna det och arbeta med det.
vara hård i uppfostringen på ett rättvist och konsekvent sätt. men aldrig vara elak.
vara noga med fodret så de inte växer för fort - som det generellt är för stora hundar. inte anstränga hunden för hårt när den är valp/unghund - utan låta kroppen komma ifatt riktigt, annars finns risken för HD & AD.

är det en valp du ska skaffa?? kön? bild kanske? :love:
lycka till.
 
Senast ändrad:
Sv: nån här som äger en amstaff

Har tre amstaffar och det är dom goaste hundarna jag haft:love: Dom är världens kelgrisar och älskar att ligga i soffan, helst på en när man tittar på tv. Men dom har en väldigt stor egenvilja så man ska börja va konsekvent från början.

Amstaffen är en perfekt hund att träna med, min sambo har startat lydnadsklass 1 två gånger med den ena hunden och han tränar även skydd, och hon älskar det..Så det är ett bra hundval du gör, men det ligger även mycket jobb framför dig...

Men lycka till med den lille:) Vad kommer den ifrån??
och ställ gärna mer frågor om du undrar över något:D
//Linda

www.kennelrondevu.webb.se
 
Sv: nån här som äger en amstaff

hej han är 16 veckor så ja kan fostra han från början har dock ingen bild på han än,, och ja jag är medveten om att det är en kamphund, men alla hundar kan bli kamphundar med fel ägare,,
 
Sv: nån här som äger en amstaff

den kommer från småland, får den nästa vecka, vi kommer gå många kurser, jag är även intresserad av bruks, finns många klasser å välja där, så de är väll spår med mer som är intressant,
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Tips om vad?

Min Amstaff är som dom flesta andra terriers jag stött på. Envis, energi som aldrig tar slut, tuff och väldigt självständig.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

(Envis, energi som aldrig tar slut, tuff och väldigt självständig.)
En perfekt förstahund alltså!
Till ts.
Är du intresserad av bruks varför inte satsa på en hund som är testad som det? Varför göra det så svrt för sig som möjligt?
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Ja, jag håller med. Visst kan dom fungera alldeles utmärkt, men dom är inte direkt urtypen för hur en brukshund ska vara och fungera.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

(Envis, energi som aldrig tar slut, tuff och väldigt självständig.)
En perfekt förstahund alltså!
Till ts.
Är du intresserad av bruks varför inte satsa på en hund som är testad som det? Varför göra det så svrt för sig som möjligt?

:bow: :bow: dom är ju inte speciellt föriga för lydnad ex heller för den delen. det är ju inte för inte man knappt ser dom på en lydnadsplan.
Sen skydd är väldigt ovanligt för i början går allt så bra tills man ska lägga in lydnaden i skyddet det är då problemen kommer. Lära en Amstaff o bita är det enklaste som finns i skyddsarbetet sen o lära dom hålla bytet är också enkelt men som sagt va o få en hel helt i skyddet har jag inte sett nån som ser snyggt ut alltså förigt o allert.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

varför skulle de va svårt me en amstaff, har svårt å tro att en amstaff inte kan spåra med mer, jag är väl medveten om vad det är för hund, men som sagt alla hundar kan bitas med fel uppfostran, finns många amstaffar pitbulls med mer som är hur snälla som helst, eller jag kanske har fel
 
Sv: nån här som äger en amstaff

varför skulle de va svårt me en amstaff, har svårt å tro att en amstaff inte kan spåra med mer, jag är väl medveten om vad det är för hund, men som sagt alla hundar kan bitas med fel uppfostran, finns många amstaffar pitbulls med mer som är hur snälla som helst, eller jag kanske har fel

Det inlägget säger mig att du inte har så himla mycket hunderfarenhet.
Det är en hiskelig skillnad att träna bruks med en brukshund och att göra det med en ras som egentligen är ämnad till andra arbetsuppgifter.
Jag vet och jag har provat.
Innan jag fick barn hade jag en Tervueren, vad enkelt och förutsägbart livet med henne var. När vi fick barn insåg jag att jag inte hade den tid som behövdes för en ny terv utan det fick bli en "kombinationsjycke" en springer spaniel, en hund som var nöjd med lite av varje men som inte krävde daglig träning. Det var ett perfekt val när det var små barn i familjen, med på allt men deppade inte ihop om han bara fick vara ute på gården en dag. Den hund jag har nu är en utpräglad jakthund och lättlärd men tappar mycket lätt fokus. Att avvika från något när det luktar fågel är enligt denna jycke helt självklart! Men nu var det en jakthund som var intressant och en draghund som barnen kan tävla med på skidor.
Skulle mitt fokus vara lydnads/bruksträning vet jag vilken hund jag skulle välja, resultatet blir så mycket bättre. Detta säger jag även fast spanieln var i högre sök och lättjobbad och trots att min nuvarande skäggige vorsteh är en alldeles underbar hund.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Ska man köra bruks då köper man en brukshund.
Det vore som o köpa sig en Golf så ska du köra Le mans det funkar lixsom inte.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

:bow: :bow: dom är ju inte speciellt föriga för lydnad ex heller för den delen. det är ju inte för inte man knappt ser dom på en lydnadsplan.
Sen skydd är väldigt ovanligt för i början går allt så bra tills man ska lägga in lydnaden i skyddet det är då problemen kommer. Lära en Amstaff o bita är det enklaste som finns i skyddsarbetet sen o lära dom hålla bytet är också enkelt men som sagt va o få en hel helt i skyddet har jag inte sett nån som ser snyggt ut alltså förigt o allert.


Går alldeles utmärkt att träna lydnad med en amstaff, och fler och fler gör det, vilket jag tycker är ett stort framsteg för rasen..

Sen ang skyddet, måste det se snyggt ut ?? Man kan inte träna för att man tycker det är roligt.:confused: Och med dom nya reglerna så får man ju inte tävla med annat än brukshund i IPO, så vi lär ju heller inte få se en amstaff i den grenen. Utomlands är det väldigt vanligt att träna IPO med amstaff..
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Lydnaden får du säkert till men sån extra tid o lära hunden vara kontakt sökande o.s.v. bara massa onödigt jobb vettigare o ta en hund som är skapt för det o har det naturligt.

Nej det tycker jag då inte lära en hund o bita folk för det är skoj det är väl knappast nåt man rekommenderar. Skydd är nåt som ska tas på fullaste allvar. Sen en skydds hund ska kunna ta till aggression mot folk och försvara sig o sitt. Sen en hund som bara biter i kamp är ju knappast en skyddshund.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Ska man köra bruks då köper man en brukshund.
Det vore som o köpa sig en Golf så ska du köra Le mans det funkar lixsom inte.

Fast så hårt måste man ju inte dra det. Hur många är det inte som kör bruks med BC, Flat, Labbe mm. Och det fungerar utmärkt.
 
Sv: nån här som äger en amstaff

Tränar man inte hund för att det är skoj:confused: Vi har även en brukshund, dock bara 4 mån än så länge. men tränar lydnad och skydd med amstaffen för att hon älskar det. Och hade inte reglerna ändrats hade sambon säkert försökt att komma så långt som till tävling. Sen ska man även va superglad att man kommer med i en grupp som tränar skydd när man har amstaff, för bruksfolk tycker ju i allmänhet att bara deras ras är duglig till att träna och tävla med:crazy:
 
Sv: nån här som äger en amstaff

alltså jag börjar förstår vad ni menar med alla bukefolk som har amstaff och staff som ni motarbetar hela tiden. jag har inte följt någon tråd om dessa hundar förr - men nu när jag skaffat en själv så har jag börjat att följa dessa trådar. alltså jag blir mörkrädd rättare sagt... inte så konstigt att dom har det rykte dom har dessa kamphundar - om alla ägare är så jävla blinda som de flesta här på buke verkar vara - å hur ser de andra ägarna då på sina hundar?? tex alla små 17 åriga gangstaz som har dem??

hur kan man ens påpeka att man har en gosehund som alldrig skulle bita och att dom inte är avlade för kamp?? det är väl bara att läsa rashistorik?? jag har aldrig varit med om hundägare som vet så lite om sin ras. brukar inte det ligga till intresset när man skaffar en ny ras?? jag läser allt jag kommer över - men jag är långt ifrån fullmatad med info. men en sak som jag ifal har lärt mig är att det är en kamhund - och dom som säger emot kan inte ett skit om sin hund.:( det är väl bara kola media... varför är denna hundras överrepresenterad i överfall??

men att komma och säga att just din hund är världens snällaste och gosigaste - ja det kan jag tänka mig - för det är min hund åxå!!!! men jag skulle aldrig säga att min hund aldrig kommer att bita någon. jag hoppas för hela mitt liv att jag kan få sån bra ordning och få sådan bra kontakt med han så det aldrig kommer hända - men att säga aldrig är bara dumt...
 

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
12 244
Senast: MML
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
979
Senast: Myrten
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 916
Senast: Sesca
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
515

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp