Namntråd för föl 2014

Sv: Namntråd för föl 2014

:D
Uppfödaren till hingsten har gett flera av sina föl namn som slutar på di Leva, fråga mig inte varför
 
Sv: Namntråd för föl 2014

kl

Jag har tankar kring namn på kommande fölis men får gärna lite förslag. Ibland blir man ju lite trångsynt så att säga :)

Stoet heter Caga (uttalas Saga) och är betäckt med Canterbury så begynnelsebokstav C känns givet. Cagas mamma heter Cinderella så att fortsätta på sago/princesstema skulle vara gulligt. Annars har jag varit inne på lite städer/platser i brittiskt tema på C. Men som sagt om någon är sugen på förslag så tar jag tacksamt emot :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Min gamla foderhäst hette Cadogan, det tycker jag var väldigt fint. Alla hästar från det stället hette Engelska släktnamn :) Tror dessutom att Cadogan är en adlig släkt för det finns tex Cadogan-house i London..
 
Senast ändrad:
Sv: Namntråd för föl 2014

Stoet heter Caga (uttalas Saga)
ber om ursäkt att jag lägger mig i, men min språkkänsla får rysningar av sånt där. :crazy: När man gör "fel" i användandet av bokstäver blir det ju omöjligt för en utomstående att uttala det rätt... (samma som att det finns pojkar som heter Cevin och blir förnärmade när man inte ser att det ska uttalas med K)
Bokstaven C uttalas i svenskan som S framför mjuk vokal (e, i, y, ä och ö), och uttalas som K framför konsonant och hård vokal (a, o, u och å). Wikipedia

Så, om jag vore du skulle jag skriva ç, alltså med en liten krok (en cedilj) nertill. Detta indikerar på vissa språk att C ska uttalas som s och chansen att det uttalas rätt ökar...

Vad gäller namn från sagans värld på C så är det enda jag kommer på just nu Cera - vilket är en småilsken dinosaurie från filmerna om Lillefot...
287847-9-1291141103973.jpg
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Ja jag kan ju inte gära så mycket åt det eftersom det inte är jag som döpt henne. Vi har undrat många gånger varför det är skrivet så och antagligen beror det endast på att de ville ha en Caga med tanke på Cinderella. Men nej hon uttalas aldrig rätt och jag hade hellre sett en stavning med S eller möjligen Z. Fast hur många har koll på cedilj? Inte så många skulle jag tro. Så tror inte det hade hjälpt nämnvärt även om det förstårs hade blivit mer korrekt.

Men namnet var gulligt :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Fast hur många har koll på cedilj? Inte så många skulle jag tro.
Åtminstone alla som läst franska i högstadiet... "Comment ça va?" (reserverar mig för om jag lyckats stava fel, det är 27 år sen jag släppte franskastudierna)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Kl
Någon som har några tips på namn förrutom Fairytale som jag hade tänkt mig? Är så dålig på att hitta på namn!
Stoet heter Älva, e. Rubignon u. Nikita ue. Bratin.
Betäckt med Nobel.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

annars var ju cedilj ett bra namnförslag tyckte jag :) som komplement/förklaring till mammans namn, som ett litet nördigt skämt samtidigt som cedilj är vackert.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

varför inte på svenska? Fabel (en saga om djur) eller

Rubicon (floden) för det är likt pappans namn och mamman är en älv. :angel: Nä nu ska jag nog gå och lägga mig.

Äsch såg att jag dessutom hade fel far.

då blir det Titania älvornas drottning, (en nobel älva)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Chaucer? (författare till canterbury tales, ett av engelsk litteraturs stora mästerverk.)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Det heter en av mina uppfödningar. Han är helt ensam om det och jag är tacksam över om han får fortsätta med det.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Gillar båda :) får skriva upp allt bra. Cedilj är fint och känns feminint. Stonamn har jag dåligt med!
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Det heter en av mina uppfödningar. Han är helt ensam om det och jag är tacksam över om han får fortsätta med det.

Visste väl att det var en buke-människa som hade en sån, när jag läste det. Misstänkte att det var du :) jättefint namn, hoppas du får vara ensam om det :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Eftersom jag fött upp den enda häst jag hittat som heter Cedilj skulle jag bli väldigt ledsen om du härmade mig.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Visste väl att det var en buke-människa som hade en sån, när jag läste det. Misstänkte att det var du :) jättefint namn, hoppas du får vara ensam om det :)

Hoppas jag med:)

Min föddes med ett vitt c mellan näsborrarna, d v s en cedilj, så därför passade namnet extra bra.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag känner väl att man kanske inte kan ha ensamrätt på namn. Skulle bli väldigt jobbigt då. Inte sagt att jag skall ta namnet, men jag kan tyvärr inte säga att jag inte skall det. Skulle det vara det enda namnet jag känner för när fölis väl tittar ut så kan det bli det. Men min lista är lång och skall givetvis ha det i åtanke!
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Klart man inte har men jag blir fortfarande väldigt ledsen på dig om du härmar mig.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp