Namntråd för föl 2014

Sv: Namntråd för föl 2014

Fairytale har jag oxå tänkt på till mitt blivande föl!
Mamman heter Älva så lite spinn of på det plus att det är så himla efterlängtat så det är som en liten saga om det går vägen nu :-)
Har en kompis som är bra på att hitta på namn så får sätta henne på det när det närmar sig ;-)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Ett av kriterierna för mitt blivande föl är att det helst inte ska finnas någon mera på blup med det namnet.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Vill inte heller ha för vanliga namn, mitt sto är ensam om sitt namn och 08an fanns det 2 andra sedan innan. Årets föl har två namn och det första är ganska vanligt, det andra finns det tre som heter (dock födda på 70-talet eller tidigare) men ingen annan heter båda.

Nu ska jag ju inte ha föl -14, men har hittat ett namn till den jag kanske ska tillverka till -15 ;). Finns ingen på varken Blup, allbreedpedigree eller horsetelex!
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Och jag hoppas att ingen annan "snor" mina namn nu när jag berättat vad jag tänker...men det tror jag inte.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Haha nä men se där ja! Får se vad det blir för namn men det står först på listan är så länge :-)
Hade velat ha mina initialer eller något annat framför men då skulle det bli EJ Fairytale :-\
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Vi ska ha vårat gårdsnamn framför, så det blir lite olika din och min iaf :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Oj. Kan man bestämma sånt redan? :D
Jag började kolla namn redan när vi bestämde hingst men jag kan ändå inte komma på något.

Namnet ska börja med Be eftersom både mamma och pappa börjar på det, men det enda jag kan få fram i huvudet är "Besten" och det är ju inte sådär jätte gulligt. :D
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Ska det inte vara just svenska har du ju hur mycket som helst, typ "Be Amazing" eller vad som helst utöver "Be". ;)

Men svenska namn blir lite värre

Beata
Beta Version (:D)
Bengt

osv... :o
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Njäe vilket ursprung namnet kommer ifrån är väl inte jättenoga, men det måste passa en fjording och ska vara ETT ord. :D

sassiball: Haha ja Berra skulle väl egentligen funka. :D
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Bergakung
Bengtsson
Belinda
Bella
Berta
Bellis
Beliss
Bess
Bessy
Beste-blakken (jaja två ord men jag tyckte det var ett så bra fjordnamn :p)
Benediktin
Bergfast (efter stamfadern i hingstlinjen med samma namn)
Benke
Beron
Bellon
Bend'or
Bergamon
Bergamott
Benign
Besk
Beska
Bente
Bentebent :D

Personligen gillar jag nog Besk mest :love:
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag kan tipsa om Berra också ;)
Tycker också att Berra är ett väldigt bra namn. :p Mitt sto Stella var i somras väldigt förälskad i en B-ponny som hette Berra.

Prinsessan Stellas kommande föl ska ev. heta Silvia om det blir ett sto men antingen skriker folk rakt ut när de hör mitt förslag eller så diggar de det. Nåt på S ska det vara. Blir det hingstföl får det gärna bli något på C som pappa Cornettino Ask.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Silvia är ju jättefint! Hade jag nog kunnat tänka mig också om det skulle bli stoföl här.

Eller Silvio på hingstföl. Inte för att Berlusconi är någon favorit hos mig men namnet Silvio är ju ganska fint.

kl

Besk på fjording var ju jättefint också.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp