Namntråd för föl 2014

Sv: Namntråd för föl 2014

Nej, han är kolsvart med bläs e Highcruiser, jag har honom kvar själv.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

kl..

Räkan heter ju egentligen Kuusama (betyder lilja) och kommer från en trakhennerstostam om jag har lyckats forska rätt, alla på stolinjen heter på "K" så det är kravet på lilla fölisens namn.. Arbetsnamnet är just nu Kxx, eller Kexet.

Pappan är Common Sense.

Har funderat på en massa olika namn..:

Krakel Spektakel (med tanke på hur Räkan är; en hoppetossa med långa ben som spretar åt alla håll så kan jag tänka mig att föis blir ett litet spektakel)
Katastrof
Karat
Kawaii (betyder söt/älskvärd/bedårande på japanska... har egentligen ingen koppling till Japan mer än att jag tycker ordet är gulligt med en söt betydelse)
Kola
Krakatoa - (namnet på en vulkan som hade ett enormt utbrott sent 1800-tal. )
Kamoflage
Käsch (tänkt som Cash men med en svengelsk stavning.. )
Kristall
Kanalje
Och så blom-namn:
Kamomill
Konvalj
Krokus


Gaah.. mina namn spretar åt alla håll... Inget känns sådär 100% rätt.. har nog kanske inte hittat det rätta namnet ännu..
 
Sv: Namntråd för föl 2014

oki, hade varit ett roligt sammanträffande... tycker inte att Halifax hör till de vanligaste namnen så jag hajjar till när jag hör det :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Är det Vera som är dräktig? Vad är det för hingst? Om man får vara nyfiken... ;)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Åhh vad kul!! Hoppas allt går bra! :D

Edit: Och vilken fin hingst!! Blir nog ett härligt föl!
 
Senast ändrad:
Sv: Namntråd för föl 2014

Nej, Halifax är inte så vanligt! Han härhemma kallas till vardags för Hugo, det passar honom.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Kl på mig själv

Hur tänker ni när ni väljer namn? Har ni något system? Gör ni listor med tänkbara namn? När jag namngav mitt första föl hade jag en rätt så lång lista med tänkbara namn och ett par favoriter. När han föddes kände jag direkt att favoriterna inte passade, utan det blev ett annat namn från listan. För de kommande fölen med samma mamma hade jag ett system. Det gjorde att namnen i princip var klara när de föddes.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag väntar ju mitt första, men har tänkt att alla ( om det nu blir fler ) ska heta något med Fair, eftersom mitt sto heter Fairy Girl.
Men sedan kanske det är som du säger att namnet inte passar hästen.
Jag har funderat på om det finns något bra smeknamn på mina namn.
Vad kallades "din" Fairytale" för? Eller sa man alltid hela namnet?
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Vi kallade honom mest för hela namnet. Han var inhyrd hos mig i några månader bara.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag tänker att stofölen får namn efter mammans begynnelsebokstav och hingstarna efter pappans. Det kommande fölets båda föräldrar har ju namn som är städer så då är temat givet, det blir en stad. Dock inte Västerås eller Trollhättan :eek:
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Avesta kanske då? :-) Jag är också inne på geografiska namn, jag har ju haft det som tema tidigare och hingsten i fråga har namn efter en stad. Jag har ju också tidigare gett ston namn på mammans begynnelsebokstav och hingstar efter pappans, men på de namn vi har som favoriter just nu börjar hingstnamnet på mammans begynnelsebokstav och tvärt om. Det är inte heller rena stadsnamn.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Kl på mig själv

Hur tänker ni när ni väljer namn? Har ni något system? Gör ni listor med tänkbara namn?

Beror lite på... om jag skulle döpa "egna föl" skulle jag döpa stoföl efter mammans begynnelsebokstav och hingstar efter pappans, dessutom skulle jag försöka få med ngn form av "tema/ljud/bokstäver" från båda. ett exempel är för ett par år sedan när vi funderade på att betäcka ett sto som heter Madamm med Cobra.
Ett sto hade då kunnat få heta Mamba , Mandalay Cobra, Mamushi (alltså också ormar, Ma Cadam (pappas C tydligt i namnet).
En hingst hade kunnat få heta Cadamm, Can Can, Cascabel (spanska för skallerorm).


De hästar jag döpt senare år har dock varit lite annorlunda (ej fött upp själv)

De två första är fölisar till ett sto vi hade förut i stallet jag jobbar (galoppstall). Hon heter Baby Dancer. hennes första avkommor hette alltid något med antingen "baby" eller "Dancer" i namnet:
Baby Kewanee
Brave Dancer
Attitude by Baby

Sen hände något, en av familjemedlemmarna som äger kom fram till att nästa unge skulle heta Polar Bear, och efter hoinom har alla hennes avkommor fått namn med "polar/arktiska"- teman.
Polar Bear
Alaska State
Terre Adelie (har jag döpt, en ö vid antartis där det bor en speciell sorts pingviner
Eskimo
Tigris Altaica (har jag också döpt, betyder sibirsik tiger)
Nanook (Isbjörn på inuit...heter alltså samma som sin helbror Polar Bear, fast på ett annat språk :) )

de där två hade jag ju ett förbestämt tema på, så då sökte jag fina namn med "polar-anknytning"

Den senaste jag döpt försökte jag hitta ngt bra med föräldrarnas namn inblandade (de heter Chinese Mandarin och Fantastic Reign) men det enda förslaget som fastnade (och som nu i efterhand passar väldigt bra) tog jag faktiskt bara på fölis utseende (fux m stjärn och buuusiga ögon)
hon heter Poison Ivy idag :D
 
Sv: Namntråd för föl 2014

*kl*

Jag undrar om någon kan komma på något roligt namn till mig...!

Sto nr 1)
Filippa: e Cortez - ceylon dräktig med Homme D Honneur
Om det blir ett sto vill jag gärna att namnet börjar på F eftersom hon kommer från den linjen
Hingst spelar ingen roll

Sto nr 2)
JJ Quiz Tequila e: JJ Barred King (paint)
Dräktig med Hdh

Sto nr 3)
Penny e: Electro - Kaliber
Dräktig med Lasandos

Alla namnen ska heta I Am efteråt :)
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp