Namntråd för föl 2014

Sv: Namntråd för föl 2014

Femme D Honneur I am? Kanske blir lite långt?
Om det bara är vilket namn som helst på F:
Fiona I am
Fanny I am ( roligare med Funny kanske)
Fabienne I am
Florence I am
Flora I am
Fleur I am

Man kan ju hålla på i en evighet :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Det blir kanske så att man säger hela namnet.
Vissa namn är inte gjorda att förkorta.
Då kan det ibland bli något som inte alls har med namnet att göra!
Som vår Veneur tex han heter Bamse i allas mun :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

*kl*

Jag undrar om någon kan komma på något roligt namn till mig...!

Sto nr 1)
Filippa: e Cortez - ceylon dräktig med Homme D Honneur
Om det blir ett sto vill jag gärna att namnet börjar på F eftersom hon kommer från den linjen
Hingst spelar ingen roll

Sto nr 2)
JJ Quiz Tequila e: JJ Barred King (paint)
Dräktig med Hdh

Sto nr 3)
Penny e: Electro - Kaliber
Dräktig med Lasandos

Alla namnen ska heta I Am efteråt :)

Jag tycker ju att Flippas MÅSTE heta Fleur D Honneur :D för att det passar så fint, och låter bra. Annars Fleur de lis (fransk lilja) I am

de andra måste jag tänka mer på ;)


edit: måste det vara just "I am" på det sättet, jag tänker att I.M. är lika bra, fast lättare att passa in med exempelvis franska namn (som iaf jag hade velat ha om jag betäckte med HdH ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Namntråd för föl 2014

Kavaljer ligger fint i munnen, skriver upp det på listan.. =)

I övrigt så funderar jag även på något prefix eller suffix eller försöker hitta något roligt tema.. Det kommer nog dröja innan jag har ekonomi att föda upp fler hästar men drömmen finns om att det ska komma flera föl så då skulle det vara roligt att ha något gemensamt för dem.. Det enda är att det är så vanligt med diverse bokstavskombinationer efter namnen att det snarare blir rörigt..

I övrigt så hade jag förut tankar på att försöka koppla samman namnen men att ha något på K. Fick tips av någon här på Buke att jag kan döpa fölet till Kuuse från Kuusama och Common Sense. Tycker det var lite kul :D
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Hur tänker ni när ni väljer namn? Har ni något system? Gör ni listor med tänkbara namn?
Jag har en bokstav per årgång för mina ponnyer (plus mitt stuterinamn...). Hästar av andra raser hänger på där om det passar, men inte med tvång. Mina halvblod och fullblodet har fått namn som passat in av olika anledningar.

Nästa år ska jag lyckas hitta på namn på O till mina två shettisföl.
Jag har några krav på namn: det ska vara lätt för ett barn att läsa och uttala, det ska vara "på svenska" men helst inte innehålla å, ä, ö. Och undviker helst R också, då vi bor i Småland...
Sen gör det ju inget om namnen har någon koppling till föräldrarna på något sätt, men inget krav.

Förslag?
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Generellt sett tycker jag att stoföl ska döpas på mammas begynnelsebokstav och hingstföl på pappas. Sen finns det också vissa stolinjer som har olika system, som en linje av Spindafamiljen där de heter på D, och där tycker jag att man ska följa traditionen.

När jag väntade mitt första föl letade jag intensivt på bra hingstnamn på pappans begynnelsebokstav men hittade inget jag gillade som var tillräckligt ovanligt. Mitt stos namn börjar på Ce liksom båda hennes föräldrar och då bestämde jag att alla hennes föl skulle göra det. Nu har jag kvar två Ce-döttrar till henne vars avkommor givetvis också ska heta på Ce.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Ocean
Opal
Onyx
Ozon
Oktav
Odeon
Oden
Ossian
Obama:)
Olga
Ofelia
Odessa
Oliv
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Olle
Otti(e)
Ofelia
Oas/is
Omen
Omega
Operator
Orient
Ozon
Odin
Ola
Ossian
Olivia
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Cocktail I Am var bra!
Det är ju en mix mellan paint och fbl även om den reggas som bara paint :)

Och tack ni andra som kom på en massa bra till flippsans bebis! Står helt still i mitt huvud!

Det ända jag själv kunde komma på var Gangster I Am om det blev en hingst eftersom Hdh tydligen är någon sorts fransk maffia eller nått ;)

Någon som kommer på något roligt till pennys bebis?
Gärna stonamn på P och hingst namn på L :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Lite engelska ord då:

Perfect I Am
Pearl I Am
Pretty I Am
Proud I Am
Puzzle I Am
Lady I Am
Ladylike I Am
Lionesse I Am
Liberty I Am
Lucky I Am
Lightning I Am
Loopy I Am
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Så många bra namn, Obama var coolt :)

Nu var det ju inte jag som skulle ha ett namn på O men kan nog tänka mig att frångå principen och helt enkelt välja ett namn jag gillar.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Kl på mig själv

Hur tänker ni när ni väljer namn? Har ni något system? Gör ni listor med tänkbara namn? När jag namngav mitt första föl hade jag en rätt så lång lista med tänkbara namn och ett par favoriter. När han föddes kände jag direkt att favoriterna inte passade, utan det blev ett annat namn från listan. För de kommande fölen med samma mamma hade jag ett system. Det gjorde att namnen i princip var klara när de föddes.

Första fölet jag döpte tänkte jag följa pappas tema men på mammas bokstav, pappa heter Jaguar (Mail), så jag tittade på rovdjur/kattdjur och bilmärken.

Till sto hittade jag ett som var helt perfekt (Margay, ett kattdjur) och till hingstnamn hade jag en lista med olika bilnamn på M och så tog jag det som passade bäst när han var född, blev Marlin (som även passade bra rent bokstavsmässigt med både mamma Molinna och pappan).

Den vi fick i år, på samma sto, är e. Floricello och där var det lite svårare, för det fanns liksom inget tema att följa... Så jag letade bara efter något som klingade bra och passade med båda namnen, men ville gärna ha någon betydelse. Slutade med att hon döptes till Florence Leontine efter sångerskan Florence Welch, som är rödhårig precis som fölet ;).

Så nu funderar jag på om jag ska ha musik/artist/band tema på alla mina uppfödningar (den första står inte jag utan min mamma som uppfödare till).
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Femme D Honneur I am?
Det blir ju lite konstigt när man blandar franska och engelska, men vill man förkorta ovanstående så: Femme I am,
Sen gör det ju inget om namnen har någon koppling till föräldrarna på något sätt, men inget krav.

Förslag?
tack för alla förslag hittills :bow:
insåg nu att jag kanske ska berätta vad föräldrarna heter också :rofl: om jag ska kunna få förslag med koppling till dem
Stona heter Connie respektive Cassis och hingsten Karajan di Leva.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Karajan di Leva var ett roligt namn! Synd att det inte var H som gällde, då hade Herbert ju varit ett alternativ. Men jag går igång på musiktermer med det hingsnamnet. Opus, Operett, Oktett, Orup - nä, kommer inte på några höjdare, får se om det lossnar senare.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17
  • Ponnyer på (nästan) fri tillgång?

Omröstningar

Tillbaka
Upp