Namntråd för föl 2014

Sv: Namntråd för föl 2014

Fast... är det inte lite fånigt rent ut sagt? Det kvittar väl om du är ensam om det eller ej.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Fast alltså, jag tycker också om att ha lite ovanligare namn och så, men tycker du är ganska barnslig nu :crazy:.

Det hade kanske varit en annan sak om du skrivit att "det här namnet har jag använt/tänker jag använda" och någon kommer och säger "det var fint, det tar jag också! :D".

Nu var det ju någon annan som föreslog helt orelaterat till din uppfödning, då tycker inte jag det är att "härma". Det kunde ju lika gärna varit någon "utanför" buke som gett det förslaget och då hade du ju aldrig fått reda på det.

Du "härmades" väl själv på en av dina andra uppfödningar, tittade i en tävlingskalender och hittade ett namn du gillade, det är ju isåfall mycket värre :meh:.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Fast härmar? När jag fick namnet som förslag visste jag inte ens att du hade en uppfödning vid det namnet. Det är inte att härma utan om att få samma idé/tips. Jag kan inte först hur det är hela världen om 2 hästar har samma namn. Blir himla jobbigt om namn endast får användas en gång. Det är ju inget superkonstigt med cedilj. Det existerar. Jag tyckte "historien" om kopplingen till mammans namn som av fick tips om var söt. Så det kommer stå på min lista. Skulle aldrig ta ett namn som någon säger sig använda/skall använda för det är att härma och känns fel. Precis som gabby_ossi skrev men att ta ett namn som någon på buke råkat använda ser jag inte som att härma. :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag tittade i en tävlingskalender, hittade ett namn och ändrade det till svenska.

Jag tycker faktiskt inte att man tar ett namn som det bara finns en häst av. Det enda jag använt som det finns flera SWB av finns det minst tio stycken av. Jag har haft tankar kring namn som det bara funnits en av och låtit bli för jag tycker inte att man gör så. Men det är min hederskänsla, andra har väl en annan hederskänsla.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Man tittar i blup ifall det finns någon SWB med samma namn som man tänkt sig.

Det spelar ingen roll vad andra tycker, jag skulle fortfarande bli fruktansvärt besviken om någon annan tog ett namn som jag varit ensam om.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Men nån gång har ju alla namn varit unika så det resonemanget håller ju inte.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Förhoppningsvis blir det 4 föl.
1:an ska nog döpas lite efter mamman som heter Fredrika, kallas Fia så hingst blir Fredriksson och sto Fiadora ("säkerhet" på spanska).

2:an ska bli en mix av mamma och pappas namn så hingst blir Rutor, sto Castinia eller Castoria

3:an är en ardenner, blir en Loke eller en Freja (fornnordiska)

4:an får namn som stavas lite udda iår blir det på "A", Hingst: Aleksander, Sto: Allis

Alla utom 3:an är welsh partbred
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Fredriksson var häftigt, håller med om det!

Jag hade ju hela tiden tänkt döpa mitt föl e Sir Oldenburg till något på S, men kanske gör jag inte det ändå. Ett namn som jag tycker är lite häftigt på ett hingstföl och som Fendi skulle hetat om hon blev kille, är Farao. Så det kan bli det namnet men vi får se.

Sen ponnyfölet som ju kommer vara efter Tom Sawyer, undan Blixtra, jag kanske spinner vidare på mammans sida istället får se. Mamman heter alltså Blixtra och morfar till fölet heter Skyborne Lightning. Blixten är ju då väldigt nära men också ganska tråkigt, så kanske något annat väderfenomen. Blixtras bror heter Tornado.

Eller så frågar jag barnen men det är behäftat med en viss risk :D
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Åska om det blir ett sto, såklart! ;) Thunder om det blir en hingst? Eller om du vill ha svenskt namn, Dunder? :D Dundra funkar ju på ett sto också. Flash skulle ju också kunna vara något, kanske?
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Hihi så många bra förslag! Åska var ju inte så dumt, eller Dundra :D

Funderade lite på Åskar på hingstföl igårkväll när jag låg o filosoferade lite, det är kul med många förslag.
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Lilla Åskan finns det ju en seriehäst som heter kom jag på, om du gillar att döpa efter sånt? Det är ju hingstnamn. Åskmolnet tror jag också är ett namn på en fiktiv häst, kan bara inte placera det...
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Ja Åskmolnet läste jag som barn, tror mamman hette Flicka eller något sådant, gillade de böckerna jättemycket. Men vill gärna ha ett kortare namn :)
Lilla Åskan var ju gulligt !

Twister är fint!
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Orkan, Storm, Tromb, Tyfon, för att spinna vidare på vind och väderfenomen. Det temat var ju jättekul! :D
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Eller Tor/Thor! Då får du också pappans begynnelsebokstav och åska i samma, efter åskguden. :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Ja Åskmolnet läste jag som barn, tror mamman hette Flicka eller något sådant, gillade de böckerna jättemycket. Men vill gärna ha ett kortare namn :)
Lilla Åskan var ju gulligt !

Twister är fint!

Min vän Flicka heter första boken, sen Åskmolnet, Åskmolnet och Juvelen: Jakten och sist Åskmolnet och Juvelen: Segraren

Har böckerna i bokhyllan. :sneaky:

lite kuriosa bara... :D
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Kl
Någon som har några tips på namn förrutom Fairytale som jag hade tänkt mig? Är så dålig på att hitta på namn!
Stoet heter Älva, e. Rubignon u. Nikita ue. Bratin.
Betäckt med Nobel.

Ängel.
Finns det ngn som heter så?
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Kl
Någon som har några tips på namn förrutom Fairytale som jag hade tänkt mig? Är så dålig på att hitta på namn!
Stoet heter Älva, e. Rubignon u. Nikita ue. Bratin.
Betäckt med Nobel.

Disney Fairies; namn på de olika älvorna?
- Tingeling
- Silverdagg
- Vidia
- Iridessa
- Rosetta
- Vinka
- Vinterlilja
- Anileah (drottningen över älvorna)
- Bobble (fixarälva, kille)
- Klanke (fixarälva, kille)
- Tristan (stoftväktarälva, kille)

:)
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp