Namntråd för föl 2014

Jahaja, nu har jag ju då fått mitt lilla stoföl och jag har inte hittat "DET namnet" än...
Jag citerar alla svar jag fått med tips tidigare och tyvärr är det inget som klickar. :( "Befintliga" namn verkar liksom vara "fel" för mig utan jag får väl börja gå på hittepå-namn, antar jag. Mina krav på namnet går att läsa i första citatet nedan.
Mamma heter Cassis och pappa Karajan di Leva. Och fölet ska även ha mitt stuterinamn. Och det är en brun shetlandsponny.
Men VAD ska hon heta?
Förslag mottages tacksamt!
Nästa år ska jag lyckas hitta på namn på O till mina två shettisföl.
Jag har några krav på namn: det ska vara lätt för ett barn att läsa och uttala, det ska vara "på svenska" men helst inte innehålla å, ä, ö. Och undviker helst R också, då vi bor i Småland...
Sen gör det ju inget om namnen har någon koppling till föräldrarna på något sätt, men inget krav.

Förslag?

Sv: Namntråd för föl 2014

Ocean
Opal
Onyx
Ozon
Oktav
Odeon
Oden
Ossian
Obama:)
Olga
Ofelia
Odessa
Oliv

Sv: Namntråd för föl 2014

Olle
Otti(e)
Ofelia
Oas/is
Omen
Omega
Operator
Orient
Ozon
Odin
Ola
Ossian
Olivia

Sv: Namntråd för föl 2014

Ottilia ;)
Ossi
Odile
Online
Ocker (den kan bli dyyyyr ;) )

Sv: Namntråd för föl 2014

Orkan
Oliver (Twist)
Oupsiedaisy :p
Ollie
Oswald
Ockra
Orkidé
Opium
Oleander

Sv: Namntråd för föl 2014


Det blir ju lite konstigt när man blandar franska och engelska, men vill man förkorta ovanstående så: Femme I am,

tack för alla förslag hittills :bow:
insåg nu att jag kanske ska berätta vad föräldrarna heter också :rofl: om jag ska kunna få förslag med koppling till dem
Stona heter Connie respektive Cassis och hingsten Karajan di Leva.

Sv: Namntråd för föl 2014

Karajan di Leva var ett roligt namn! Synd att det inte var H som gällde, då hade Herbert ju varit ett alternativ. Men jag går igång på musiktermer med det hingsnamnet. Opus, Operett, Oktett, Orup - nä, kommer inte på några höjdare, får se om det lossnar senare.

Sv: Namntråd för föl 2014

Oden.
Orvar.
kvinnonamn på O är svårt

Sv: Namntråd för föl 2014

Några på O och utan R, kanske inte några direkta kopplingar till föräldrarna dock.

Oktavia
Oktav
Ossie
Ozzy
Oktan
Ojsan
Okay
Oksana

Sv: Namntråd för föl 2014

Jag vet inte om det är nämnt förut, men Ossian tycker jag är väldigt vackert. Kom att tänka på det eftersom Ossian har namnsdag på min födelsedag :D

Sen har det ju "ss" i sig och på så vis en viss koppling till Cassis :)

Sv: Namntråd för föl 2014

Omnimus
orkan ( passande idag;))
Ollwinn
opal
orange is the new black ( googlade "o", detta var vad som kom upp:D)
omega
ofelia
orfelinda
owl
orkester
 
Läser mycket fantasy just nu, svårt på O, men några:

Onaga
Ochala
Ondola
Orwyne
Onathe
Orsola
Oona
Omah
Oreki

Sen kanske inte alla riktigt passar, men i regel känns de ganska lätta att läsa de kortare av dem i alla fall. :)
 
Hej hopp nu hart jag egen fölunge. Mor heter Winette och far heter Certus NL, fölet är ett sto och hon är ljusbrun. Jag har funderat på att namnge henne efter sin mor då stolinjen har haft samma tema länge (Inette, Ninette, Pinette, Minette, Anette) men har själv inte kommit på någon variation som jag gillar. Är svag för exotiska och japanska namn också. Min tanke är att det skall passa ett ljusbrunt sto med stor bläs. några idéer?
 
Haha ja det var ju fräsigt! byter man U mot I blir det ganska fint, Brinette.

@zassoo Tyckte det var fint tills min karl sa att det lät som att man skulle äta hästen :o

Sinette tycker jag också är ganska fint och det vore roligt att hålla stolinjens "legacy" vid liv.

Haha den liknelsen hänger jag inte med på :p Brinette var fint!
 
Hej hopp nu hart jag egen fölunge. Mor heter Winette och far heter Certus NL, fölet är ett sto och hon är ljusbrun. Jag har funderat på att namnge henne efter sin mor då stolinjen har haft samma tema länge (Inette, Ninette, Pinette, Minette, Anette) men har själv inte kommit på någon variation som jag gillar. Är svag för exotiska och japanska namn också. Min tanke är att det skall passa ett ljusbrunt sto med stor bläs. några idéer?
Pipette/Pimpinette
Kokette

Annars gillade jag Brinette väldigt mycket :-)
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp