Namntråd för föl 2014

knapplånar...

Får man vara med och få förslag även om det inte gäller föl?
Stallet jag jobbar i har två ston på gång som är odöpta...

Sto 1:
Föräldrarna har namn kopplade till det romerska imperiet/Helighet/Kejsare OCH till Japan/traditionella klädesplagg :P

Sto 2:
Pappan heter Bushranger och mammans namn har koppling till solnedgång

Båda är bruna och är galoppörer (namnet får alltså nte redan vara registrerat på www.svenskgalopp.se)
 
knapplånar...

Får man vara med och få förslag även om det inte gäller föl?
Stallet jag jobbar i har två ston på gång som är odöpta...

Sto 1:
Föräldrarna har namn kopplade till det romerska imperiet/Helighet/Kejsare OCH till Japan/traditionella klädesplagg :P

Sto 2:
Pappan heter Bushranger och mammans namn har koppling till solnedgång

Båda är bruna och är galoppörer (namnet får alltså nte redan vara registrerat på www.svenskgalopp.se)

Oooh jag är en sucker för Japanska namn. Mina favvos som kan passa ston är:

Hyuuga = Into the sun
Hana = Flower
Yume = Dream
Kirishima = Island of Fog
Sora = Sky
Misa = Beautiful Bloom (Om man vill kan man också koppla det till "missa" = Mother i Game of Thrones ;))
Yin = Ingen speciell innebörd, ett namn bara.
Nijina = Också ett namn

.. Ja det finns hur många som helst egentligen :)
 
Några icke reggade namn

Sto 1
Tarquinia kimono (roms 5e kung och japankläder i 1)
Karthago yukata ( stad+japan klädnad)
sempronia obi ( mamma till fulvia, första kvinna som porträtterade romerska mynt+ bälte till yukata)

sto 2
Sunranger
Forest of dusk
sundown wilde
Bushdowner
 
kl

Idag är mitt sto på dag 318. Så spännande då det är mitt första föl, men min häst har haft två föl hos förra ägaren för cirka 11 år sedan. Då fick hon två hingstföl som heter Dancing Phantom och Night Stalker. Själv heter hon Lorett och hingsten är Canterbury. Har ingen aning om vad fölet ska heta så jag behöver hjälp. Tycker många här är så duktiga på att hitta på fina och fyndiga namn. Jag hoppas på ett sto. :) Någon som kommer på något namn?
 
;)
Sto 1:
Föräldrarna har namn kopplade till det romerska imperiet/Helighet/Kejsare OCH till Japan/traditionella klädesplagg :P
[/QUOTE]

OT
Nu måste jag besserwisser-invända;) med att Holy Roman Emperor (helig romersk kejsare) hur konstigt det än låter inte har något med det romerska imperiet att göra - eller rättare sagt, inte med det antika romerska imperiet. Den första som bar titeln var den frankiske kungen Karl den store, som kröntes av påven i Peterskyrkan på juldagen år 800, alltså väl inne i den europeiska medeltiden.
Till dessa heliga romerska kejsare fanns det ju också kejsarinnor. Kanske någon av deras namn kan passa? Här är Wikipedias lista.
 
@viarp Ack råkade ta bort halva av det jag skrivit :(

Jaja det jag sa var att man kan variera båda föräldrars namn i evigheter om man vill! Har du ett tema å tanke eller något liknande?

Variationer på mammas namn:

Florett
Inette
Kvintette
Valette
Palette
osv.

Pappan har ju en stad som namn. Jag spånade lite över städer/områden, det mesta i England låter maskulint men kollar man i världen finns en del:

Missouri
Tennessee
Sonora
Iberia
Cecina
Narni (ja det är faktiskt en by i Italien :) )
Troia (också italien)
Idra
Inari
Mie

Finns hur mycket som helst på det temat! Ett tips, titta på google maps om det lockar, det finns så otroligt många vackra och ganska unika namn att hitta där
 
Tack vilka bra förslag! Ska fundera. :) Fortsätt gärna och spåna. Cantralett gillar jag mycket!! Även Cecina och Troia. Har inget särskilt tema men gärna något där mammans och pappans namn är med på något sätt. Många har så fyndiga namn. Såg häromdagen en avkomma till Carte D´or som hette A d´or able.
 
Slänger in för förslag jag med, mitt sto väntar föl e. Common Sense, mamman heter Kuusama.

Enda kravet är namn som börjar på K och helst att det inte finns andra Swb med samma namn :-)
 
@Ottilia Kuusama låter japanskt. Engelskt på K blir svårt tycker jag. Maskulint var också svårt på K såvida man inte tycker hästen ska heta Klas eller Karl eller Kristian :P

Kiri (finns 2 varav endast 1 är vid liv idag)
Kirin
Kirini
Kimono
Karia
Kenzo
Kenkou
Katsu
Kato
Katou
 
@Ottilia Kuusama låter japanskt. Engelskt på K blir svårt tycker jag. Maskulint var också svårt på K såvida man inte tycker hästen ska heta Klas eller Karl eller Kristian :P

Kiri (finns 2 varav endast 1 är vid liv idag)
Kirin
Kirini
Kimono
Karia
Kenzo
Kenkou
Katsu
Kato
Katou
Tack för förslag! Det är finskt faktiskt så inte så mycket koppling till Japan,, gillar Kenzo och Kato, är inte Kato från Mio min Mio ?
 
Ja tydligen var det en riddare som hetter det i Mio min Mio! Det visste jag inte :) Tänkte på Kiara också men det är en hel drös som heter det redan på blup.
 
Finns 2, och roligt nog är de båda efter Amiral. Men jag gillar't, svenska namn är fina men jag är så grymt dålig på att hitta på dem.
Jag gillar också svenska namn, men hittade inget jag tyckte om när jag skulle ha ett till fölet, som till slut fick heta Silvio, men jag är nöjd med det valet. Det blir bara Silvio.
 
Slänger in för förslag jag med, mitt sto väntar föl e. Common Sense, mamman heter Kuusama.

Enda kravet är namn som börjar på K och helst att det inte finns andra Swb med samma namn :-)
Kommendant fanns ingen på blup. Kommandoran om det blir ett sto :D nej bara skoja men det hoppas jag du förstår :) Ock så Kommendör då. Kanalje.
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp