Namntråd för föl 2014

Sv: Namntråd för föl 2014

Judy min vän
JEM the love trigger

Dunkans cashmir får mig att tänka kaschmir så kanske något med silke, satin, cotton mm
 
Hingstnamn?

Vad har ni för namn till era hingstar/hingstföl? Jag letar nu efter ett passande namn till min nya kille. Pappan heter Carpalo, så gärna ett namn som börjar på C. :)
 
Sv: Hingstnamn?

Jag har haft många olika namn och teman på mina hingstföl, men mest har det varit musik, latin eller mytologiskt tema, dessutom börjar deras namn alltid på moderns begynnelsebokstav.

Rent spontant tycker jag att Corpral är ett bra namn med tanke på vad fadern heter. Läs om betydelsen av den militärgraden Korpral på t ex wikipedia. Lycka till med ditt föl!
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Vad heter mamman?
Har du tänkt på något tema?

Själv har jag tittat lite på indianstammar när jag letat namn

Cheyenne
Comanche
Cherokee
Coyote
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Companion
commander
Commitment
Centurion
cynick
camaro
Cardinal
Cannonball
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Jag är hemskt ledsen att jag iochmed detta blir en teaser, men otroligt många av mina "what if" namn är på C... Och de håller jag för mig själv ;)

Förutom cour de lion, carambole, caramba, Casablanca, cara och andra " självklara" ;) :)
 
Sv: Namntråd för föl 2014

Ok, dags för mig att ge mig in i detta:-). Har beställt ett svart stoföl efter Dream Boy och mamma heter Lorrain. Antar jag får gardera mig med även pojknamn....
Skulle vilja ha med Dream eller Boy (om det blir en hingst) resp Girl eller synonymer till dessa el annat språk. Dessutom vill jag inte att massor med hästar redan heter det.... Har funderat på Secret Dream (funkar väl både på sto o hingst) el Dreamflower (har en egen uppfödning som heter Wildflower).

Har ni några tips el förslag??
 
Senast ändrad:
Kan ju funka på sto eller hingst, samt att får man inte en svart kan det modifieras lite för att passa, typ Scarlet Dream för en fux osv.

Skulle jag själv få en svart någon gång tänker jag Ebenholts för en hingst och Nightingale för ett sto. Jag gillar tyska namn mycket också men tyskan är lite knackig så hitta på egna är inte på tapeten :P
 
Dröm på tyska är träumen, ingen hit om jag själv får säga det.... Velvet betyder ju sammet så det kan funka även om fölet inte är svart.

Kom på ett annat igår om det blir en hingst.....Loverboy :-) Ni vet filmen Dirty Dancing (älskar den filmen!), när de är i träningslokalen o ålar runt på golvet o lyssnar på en LP. "-What do you say when you call your loverboy?" "- OOOOhh loverboy....!!) Vet ni vad jag menar :-) Eller är "Loverboy" "too much"??
 
Personligen tycker jag engelska lätt blir lite "too much" så det är svårare att komma på bra namn. Loverboy är ju oifs ganska ovanligt men själv hade jag tagit något mer neutralt.

Yume - Betyder dröm på Japanska

Sen kanske det är jag som är lite konstig men jag tycker namn som Schwarzentraum och Wolftraum är ganska fina. Silbersee är min all-time favourite, vilket namn.
 
Yume uttalas det jum eller nån som vet? Kanske Yume-Yume=Jumjum :-)

traum låter hårt tycker jag....
Silbersee till en skimmel hade varit jättefint, men nån skimmel ska jag inte ha!

Wild Blossom blir ju väldigt likt min Wildflower men det var väldigt fint *gilla* på det :-) Ingen på asvh som heter det heller :-)
 
Det uttalas ungefär som Juume, nästan lite finskt med kort e på slutet. Går du in på Google Translate och skriver in dröm och översätter det till japanska så finns det en liten högtalar-knapp i den översatta rutan. Klickar man på det läser de upp uttalet för en.

Wild Blossom är fint, yes.
 
Personligen tycker jag engelska lätt blir lite "too much" så det är svårare att komma på bra namn. Loverboy är ju oifs ganska ovanligt men själv hade jag tagit något mer neutralt.

Yume - Betyder dröm på Japanska

Sen kanske det är jag som är lite konstig men jag tycker namn som Schwarzentraum och Wolftraum är ganska fina. Silbersee är min all-time favourite, vilket namn.

Gillar också Silbersee, riktigt vackert :love:

Funderar på om man kan döpa en häst till något med Silver, Silber även om det inte är en skimmel? eller blir det helkonstigt?
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp