Namntråd för föl 2014

jag tackar för alla förslag på O
tyvärr har inte hittat "det rätta" namnet än.
Problemet är att vi bor relativt nära en av landets största shetlandsuppfödare, som liksom vi har en begynnelsebokstav per årgång. Och många av de förslag som kommer liknar de namn som brukar användas där och det känns liksom inte så kul.

Knepigt värre!
Drar till svenska ordlistan:

Oas
Oboe
Obs
Oblik
Obol
Obsidian
Ockra
Ofta
Ofog
Ohoj
Oktal
Oktett
Oktroj
Okular
Olja
Olvon
Optimum
Ordna
Oread
Organza
Origami
Orkan
Ostan
Osteria
Otium
 
@ameo

vet faktiskt inte alla förslag du fått (det är väl rätt många?)

men här är mina

O-dåga (bra på shettis ;) )
Oh- Canada ( inte så svårt för barn att säga)
Omi
Oh La vie (Lite som Olivia, fast omvänt)
Ockra
 
Jahaja, nu har jag ju då fått mitt lilla stoföl och jag har inte hittat "DET namnet" än...
Jag citerar alla svar jag fått med tips tidigare och tyvärr är det inget som klickar. :( "Befintliga" namn verkar liksom vara "fel" för mig utan jag får väl börja gå på hittepå-namn, antar jag. Mina krav på namnet går att läsa i första citatet nedan.
Mamma heter Cassis och pappa Karajan di Leva. Och fölet ska även ha mitt stuterinamn. Och det är en brun shetlandsponny.
Men VAD ska hon heta?
Förslag mottages tacksamt!

Orkidea
Oaristes
Obanella
Odinia
Oberea
Oopsis
Orya
Otacilia
Ouette
Owenia
Odysia
Oleria
Oxira
Ozola
Opalia
Oliveira
Oprah
Orquesta
Orphée
Oswaldina
Oswaldella
Oswaldia
Oscaria
 
@ameo

vet faktiskt inte alla förslag du fått (det är väl rätt många?)

men här är mina

O-dåga (bra på shettis ;) )
Oh- Canada ( inte så svårt för barn att säga)
Omi
Oh La vie (Lite som Olivia, fast omvänt)
Ockra
Ja, jag har fått många förslag och är jättetacksam för det :bow:, även om jag inte hittat rätt än. :crazy:
(fast flera av dem går bort direkt då de inte uppfyller mina krav)

Att kalla en shetlandsponny för odåga är precis lika ointressant och fördomsfullt som att ge ett fullblod namnet stress eller hysteri. INGEN av de nästan 40 shetlandsponnyer jag har ägt har varit ens i närheten av att vara någon odåga. Ja, jag blir nästan irriterad över såna insinuationer. :mad:
 
@ameo Du skrev att vissa namn i mer i stil med någon annan shettisuppfödare, kan du inte ge exempel på vilken typ av namn du brukar använda så kanske det är lättare att komma på förslag som är din stil?
 
Oreo som de där kakorna! Den var väl brun också. :) Eller OmNomNom.
Jag får väl upprepa att R i namnet inte är intressant, eftersom det låter förfärligt när smålänningar försöker uttala det, OM Ret en hörs...
OmNomNom skulle inte falla mig in, det är ett uttryck som jag får pricksjuka av.
 
Jag får väl upprepa att R i namnet inte är intressant, eftersom det låter förfärligt när smålänningar försöker uttala det, OM Ret en hörs...
OmNomNom skulle inte falla mig in, det är ett uttryck som jag får pricksjuka av.

Vad sägs om Omeo ? Omega? Omnibus? Ursäkta om jag missat ifall förslagen redan finns.
 
Jag funderar på namn nu, var helt säker på vad den skulle heta innan den tittade ut men nu är det svårare. Fader är Canterbury, mamman heter Out of Reach men kallas Räkan, hon är efter Be my chief. Det är ett brunt stoföl utan tecken, hon är väldigt försiktig och blyg men verkar ha en del humör. Vill helst ha ett namn med Out of ... eller Be my...
Mina bästa förslag just nu:
Out of chocolate
Be my baby
Be my bitch (men det blir nog inte godkänt)
Chocolate girl
Be my chocolate girl

Jag tycker hon ser ut som en chokladboll i färgen därav att jag fastnat på choklad...
Några fler förslag eller vad tycker ni?
 
Jag funderar på namn nu, var helt säker på vad den skulle heta innan den tittade ut men nu är det svårare. Fader är Canterbury, mamman heter Out of Reach men kallas Räkan, hon är efter Be my chief. Det är ett brunt stoföl utan tecken, hon är väldigt försiktig och blyg men verkar ha en del humör. Vill helst ha ett namn med Out of ... eller Be my...
Mina bästa förslag just nu:
Out of chocolate
Be my baby
Be my bitch (men det blir nog inte godkänt)
Chocolate girl
Be my chocolate girl

Jag tycker hon ser ut som en chokladboll i färgen därav att jag fastnat på choklad...
Några fler förslag eller vad tycker ni?
Be my Candy?
 
Out of Candy var mitt första val innan fölet var fött men sen tyckte jag det inte riktigt passade, vet inte varför. Gillar förslaget med Brownie, tål att funderas på! Tack alla!
Kan tillägga att nu är favoriterna:
Out of chocolate och Be my brownie! Bara att bestämma sig...
 
Puttar upp tråden lite :) Behöver hjälp med namn till Dinglas föl. Vet inte alls om jag ska följa någon bokstav, något tema eller bara välja ett bra namn helt enkelt.

Pappan är Tom Sawyer och mamman heter Blixtra, morfar Ligtning. Mamman kallas för Dingla. Hade han varit brun så tänkte jag Dumle, men tycker inte det passar lika bra på en fux?
 

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 414
Senast: Mabuse
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 826
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
1 987
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
953
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp